Hur mycket skall jag begära??

Jodå, det är inga problem, jag är van att spara kvitton, har ganska stora möjligheter till avdrag iom att jag jobbar på annan ort tre månader om året... :D
Mat, sand och vet får man ju "riktiga" kvitton på, men hur gör man med alla postgiroinbetalningar?? Det är ju ganska mycket pengar som går till registreringsavgifter, utställningar osv, man kan ju inte gå till banken och betala mer bara för att få ett vettigt kvitto??
 
Eftersom hon rider en gång i veckan så har hon inte ens hållit på i en månad ännu.

Jag har inte hört talas om att det skulle vara förbjudet att ha månadsfaktura. Eller kan du ngn paragraf i bokföringslagen som jag inte känner till?? ;)

Tackar som frågar, min firma (som i övrigt bedrivs när jag är fri från min anställning) går alldeles utmärkt!! :)
 
Betalar du via nätet så kan du ju skriva ut betalningsordern.Du har ju sedan kontoutdraget från postgirot som kan styrka att du verkligen gjort inbetalningarna.

Betalar du via svensk Kassaservice så får du ju ett kvitto som du får klistra upp på ett papper ocxh skriva vad inbetalningen gäller och vem den gått till.

Mycket papper blir det...
 
Men visst får du väl en spec från banken över dina in/utbetalningar. Går du till posten o betalar så får man ju ett gult kvitto
 
Vad jag menade var att man kan ju inte driva en firma med förlust hur länge som helst, dvs nån gång måste ju intäkten redovisas :). Månadsfakturering går jättebra. Salta ordentligt på räkningen, dom betalar gladeligen, kom bara ihåg att ge mycket beröm under lektionerna :smirk:. Du vet kanske vad dom tar på en bilverkstad per timme :smirk:
 
Skulle jag betala via kassaservice eller bank skulle det går 5-600:- extra om året till inbetalningsavgifter :(
Räcker alltså en utskrift av betalningsordern? Man får ju inga "riktiga" kvitton på en internetbank...

Och, helt oväsentligt, men, jag har avsagt mig alla kontoutdrag i brevlådan, all den infon + mycket mer finns ju på internetbanken... Bara onödiga utskick, och dessutom är de "aktuella" uppgifterna redan inaktuella när de väl hamnar i min brevlåda. På seb kunde man fylla i att man inte ville ha "onödiga" papper hem när man tecknade avtal för internetbanken, besparing för dem...
 
Men hur ska du hålla koll på firman om du inte får kontoutdrag :confused:. Hur ska du då göra om du blir granskad av skattemyndigheten, då de begär in alla pärmar med verifikationer
 
Min dotter i samma ålder betalar en hundralapp för sina lektioner....Som förälder tycker iaf jag att det är helt acceptabelt!!
 
Det är ju, som jag skrev tidigare, inkomst av hobby, och alltså ingen firma...
Jodå, jag har pärmar med alla papper på mina utgifter, det jag undrade var mest om utskriva "internetkvitton" duger, eller om jag måste begära kvitton ifrån de föreningar/förbund jag betalt till? :confused:
Det är ju från betalningsmottagaren man brukar få kvitton...
 
Jag tycker också 100:- är rimligt, om du inte gör det för att leva på...
En timme på ridskola kostar här i Göteborg 150-200:-
 
Spelar ingen roll om det är hobby eller firma. Du kan ändå bli föremål för granskning av skattemyndigheten.

Ja, internetkvitto duger tillsammans med fakturan, för på internettkvittot står ju belopp, datum för betalning och betalningsmottarare :)
 
Jag betaler 80 kr för en halvtimmes dressyrlektion för dottern. En icke-utbildad men jäkligt duktig Bukefalosare tränar hon för. Då är det en halvtimmes intensiv, enskild träning. Ska alltså vara framriden och klar när de börjar. En halvtimmes intensiv dressyrträning är oftast lagom tycker vi.

Men min dotter rider dressyr för att lyckas i hoppningen, inte med mål att tävla i dressyr (Vilket hennes stackars dressyrtränare får höra ibland :crazy: )
 
Precis.
Men jag kan ÄNDÅ inte låta bli att irritera mig på att de pengar det kostar att kontrollera det, kunde användas till ngt bättre!
 
Det är alltså ingen som efterfrågar dina kunskaper?

Inkomst på det hästarna vinner, det är ju en annan sak, det är ju samma sak som de fjuttiga premier jag får om jag placerar mig.

Skillnaden är att dina hästars inkomster är så pass stora att du får starta företag på dem och lyfta moms, vilket jag ju inte får.

Vilket är = att jag har i slutänden större utgifter för mitt hästeri än dig, och då gott kan unna mig en hundring i månaden skattefritt! :smirk:
 
Det är alltså ingen som efterfrågar dina kunskaper? Kan möjligen dela med mig av de enklare varianterna. De mer komplicerade behåller jag för mig själv :smirk: :devil:


Skillnaden är att dina hästars inkomster är så pass stora att du får starta företag på dem och lyfta moms, vilket jag ju inte får. Man får ju lyfta moms på hobbyhästen med, vilket jag själv gör :D

Vilket är = att jag har i slutänden större utgifter för mitt hästeri än dig, och då gott kan unna mig en hundring i månaden skattefritt! :smirk:


(:eek: :eek: :eek: akta dig för Tandtroll :rofl:)
 
Självklart ska Du ta en 100:-

Jag tar 100:-/elev när jag har ridlektin, men då rider de visserligen mina hästar. Å andra sidan rider de 3 st samtidigt i 45 min
 
Om ngt företag eller myndighet kräver det, kan du från internetbanken få ett kontoutdrag eller specifikt kvitto vidimerat av bankpersonalen!
 
Jag kan inte registrera mina hobbyhästar som firma så jag får lyfta moms tyvärr!
För den beräknade inkomsten blir för låg...

Ha, ha jag är lugn! :D
Jag har inte haft några träningar som jag tagit betalt för på länge!
Har sagt ifrån det nu, och blir det några mer träningar så tar jag ställning till det med hur inkomsten ska deklareras då! :D
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
955
Senast: linlar1
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 339
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
1 921
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 218
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp