Hur mycket spån?

S

Spider84

Ni som använder spån och har bädd, vet ni på ett ungefär hur mycket ni använder?
Jag ska flytta till ett nytt stall imorgon och jag har tidigare haft halm.
I vilket fall så tar de 10/struken kärra för spånet, normal stor mocknings kärra.
Så nu funderar jag på hur mycket jag kommer att använda per månad, eftersom de vill ha betalt i förskott för det och sen fixar man till et under nästa betalningsperiod så att det blir rätt.
 
Då jag använde spån.
Min box är 4gr/3m .Jag började lägga in 3,5bal spån.
Blir ordentligt bäddat.
Jag tog enbart ut träcket,och kisset togs ut då jag såg att det började få annan färg.
Men ungefär 1,5bal i veckan.
Själv hade jag inte råd att fortsätta ha spån fast jag ville.
 
När man fyllt upp boxen brukar det som standard räknas en bal spån/vecka. En bal är oftast 300 - 400 liter. Hur många skottkärror det blir vet jag inte, men ganska många.

Men det beror mkt på hur grisig/renlig hästen är.

Jag bäddar med 4 balar spån/box. Till valacken (renlig) går det sedan ½ bal spån/vecka, till grisiga stoet 2 balar/vecka.
 
Vi får 5 balar/mån. Har aldrig använt mer än 4/mån(kan lägga till att jag är väldigt noga med att det ska vara rent och tjockt lager spån hela tiden). Men ibland kanske man vill ta ut bädden och lägga på ny och då får man kanske lov att ta en mer än vanligt. Men en 3-4 balar/mån behöver du nog i alla fall.
 
Skulle gissa på att det går åt mellan 1-2 kärror i veckan, beror ju på hur grisig/renlig hästen är och hur stor kärran är!
Brukar ha rikligt med spån och ta ut skiten och de värsta pissfläckarna och sen bara se till att det alltid är mjukt och torrt. Brukar gå åt 3-4 balar till första omgången och sedan 1/2 bal i veckan.

/Hippo
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 722
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 840
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 515
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 596
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp