Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Jag gillar inte när folk utnyttjar andra.

MEN, är det inte bättre att överlåta den delen till ev medryttare, att känna sig utnyttjad? Jag menar, om man inte vill betala så söker man inte den medryttar hästen eller?
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

En del medryttare har fått betala, varför? Jo därför att pengar är det enda som biter när det gäller lojalitet och aktsamhet. En betalande medryttare kommer på sina dagar, de är också för det mesta aktsamma om min investering (hästen) och utrustning. Jag har haft erfarenheten att medryttare som inte betalat har kommit när det har passat dem eller inte alls.

Vad tråkigt att det är pengarna som styr engagemanget. Undrar varför det är så. Eftersom jag själv inte har behov av medryttare så känner jag mig lite förmäten om jag skulle påstå att jag inte har ngn lust att låna ut hästen alls till ngn som är så ointresserad.

Men samtidigt har jag svårt att se varför jag skulle be ngn så ointresserad av hjälp. Men jag ser också vad alla skriver, att bra och pålitliga medryttare inte växer på träd och att de flesta låter sådana rida betydligt billigare om de är det.
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

MEN, är det inte bättre att överlåta den delen till ev medryttare, att känna sig utnyttjad? Jag menar, om man inte vill betala så söker man inte den medryttar hästen eller?

Fast kan man alltid tänka så? Ngnstans måste man ha moral och etik. Och i min värld är det oetiskt att utnyttja människor när man i själva verket egentligen får hjälp. Det är som att anställa stallpersonal som får betala för att de hjälper till.
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Kan man disponera hästen som sin egen, som rida lektion, tävla åka i väg på kurs etc på sina dagar. Ja då får man anse denne som fodervärd i någon form, sen om det är hel, halv eller del det kvittar ju.

Antingen behöver man hjälpeller så behöver man inte hjälp. Svårare än så är det inte.
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Antingen behöver man hjälpeller så behöver man inte hjälp. Svårare än så är det inte.

Jag tycker ekvationen i sig är enkel, vilket har avhandlats i många trådar tidigare. Om man som medryttare har tid över och inte vill betala så köper man en egen häst så är liksom saken biff, fast då tillkommer ju det lilla kruxet att man får betala för det. Eller så börjar man rida på någon ridskola och bli utnyttjad den vägen.;)
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Jag har haft turen och hittat bra medryttare, över 18 och med lång erfarenhet. Vad jag brukar vilja få hjälp med är vad som inte ingår i stallhyran- tex att medryttaren köper kraftfodret, varje eller varannan gång. Detta för att då slipper jag åka och bära säcken :)

kostnad 50- 150 kr. månad beroende på årstid...De har då 2 dagar, ibland också helgen om de vill.
Jag står i sådana stall där vi hästägare hjälper varandra och det innebär att jag inte behöver medryttare egentligen, det är ju bara trevligt att låta ngn annan rida hästen om de vill...

Sedan att de faktiskt uppskattar att jag åker bort så att de får ha hästen på heltid.
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Det är bra om medryttaren har ett kontaktnät som kan hjälpa till om medryttaren inte kan sina dagar tycker jag. Inte att rida kanske men att mocka se till foder och vatten.
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Jag är själv medryttare och har haft flera olika medryttarhästar, Jag har alltid betalat förutom den nuvarande jag har. Innan har jag betalt från 300-1500kr /mån (rider ca 2ggr/v) Men det har varit mycket olika hästar, ett flertal har jag inte varit långvariga hos pga att hästarna har varit fel för mig. Flera har varit alldeles för okontrollerbara, man ska inte bli avkastad varje gång för att hästen vägrar att lämna gårdsplanen. Jag har annars lång erfarenhet av både ridskolehästar, medryttar hästar och har även jobbat på en hästgård, där vi haft turridningar jag hållt i. Så jag är långtifrån nybörjare. De hästar jag haft har jag varit seriös med annars skulle jag inte ha dom.

Så att ta betalt eller inte... beror på... vilket syfte man skaffar sig en medryttare... är det för att man behöver hjälp med stallhyran eller för att man vill att hästen ska få komma ut och röra sig...? Är det för att man inte själ har tid att vara hos den tycker jag inte man ska ta betalt. I nu läget betalar jag inget för min medryttarhäst och kommer inte göra heller. Ägarna är hos hästen ca 2ggr/mån och rider då ca 20 min på en liten volt. Jag är där ca 3ggr/v och rider mellan 30 min-2 timmar bara i skogen där hästen har möjlighet att sträcka ut sig och länga stegen då han är en stor Haflinge med MÅNGA kilos övervikt. Annars gå han på lösdrift året runt. Jag är jätte glad för att få vara där då jag själv inte har råd med en egen. Men jag ser det som att jag gör ägaren och framför allt hästen en tjänst. Jag tränar den då ägeren är mycket okunnig och inte har tid och jag ger den motion för att få ner den till en normalvikt. Alla blir nöjda, jag får rida och umås med hästen, ägaren slipper ha dåligt samvete och hästen får komma ut i skogen och hittar en mening i livet förutom MAT. :laugh:
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

det låter ju fint :D

som det är nu så har den främsta anledningen till medryttare alltid varit för att jag vill ha en allsidig och ridbar/hanterbar häst, med mig går hon som en klocka, men många i vår omgivning har haft problem med henne till och från genom åren pga. att hon är så "enmans" som hon är..

Hästen i fråga har levt ett hårt liv så att säga, inte alltid blivit bra behandlad, och det har därför inte heller alltid varit en självklarhet från hennes sida att vem som helst ska få hämta henne i hagen/hantera/rida henne osv.

Jag har då löst det med att ta in en person till i hennes liv som hon fått lära känna och acceptera, och jag kan säga att det varit en riktig mirakel-kur, idag är hon en av de trevligare individerna att hantera för samtliga inblandade i stallet.

Nu är det så att min häst sällan blir så fäst vid mina medryttare, och jag behöver egentligen inte ha någon i fortsättningen heller då jag söker helinack. stallplats som avlastning, men känner ändå att det ev. kan vara en tradition värd att upprätthålla, sedan är det aldrig fel att ha någon som känner hästen väl om man t.ex reser bort/blir sjuk och liknande.


I mitt fall så säger jag som så, jag har utbildat hästen själv, jag vet vad hon klarar och inte klarar, nej, hon är ingen dyr tävlingshäst, och ses säkert som en skogsmulla i mångas ögon, men har hittils aldrig haft en annan ryttare på hennes rygg som inte lärt sig någonting av henne. Så att gå på hur pass utbildad och dyr hästen är blir ju om något att generalisera, då skulle det betyda att jag skulle få betala vilken novis som helst som satte sig upp på henne, och nog tror jag bättre om min egen ridning än så:angel:

Prismässigt har jag svårt att avgöra hur mycket som skulle vara skäligt, men en fjärde-del av hyran vore väl ändå vara ok då?
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Jag ärmedryttare och betalar ca400 för tre dagar i veckan och jag får tävla om jag villoch då får jag låna transport. Hon kör mig dit med häst om hon har tid för hon vill se hur det går;)
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Jag har ingen egen häst och är inte heller medryttare i den bemärkelsen, men jag har en nära släkting som har många hästar och hos denne får jag rida gratis när jag vill. Hon har sagt att hon inte vill ha betalt för det utan är bara glad för sällskap och hjälp.
MEN, om jag nu inte skulle ha den möjligheten och alltså varit hästlös och letat medryttarhäst så hade jag räknat med att betala för mig! Att ha häst är ett dyrt intresse, framförallt för den som då skaffat sig egen häst och betalar stallhyra, foder, hovslagare, försäkring, utrustning m.m. varje månad, och om jag som medryttare vill ta del av denna hästen så anser jag att man också ska hjälpa till att betala.
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Du får skämmas så mycket du vill.. Jag tycker att folk borde förstå att äga tävlingshäst är dyrt, vill man inte hjälpa till att betala är det väl bara att hitta en annan häst. Folk som inte betalar för sig är OFTAST = oseriösa, tyvärr..

Jag tycker att ditt resonemang inte riktigt håller, det är som att säga till ridskolorna att du vill ha betalt för att du kommer dit och rider deras ridskolehästar. Du lär dig och tycker det är kul = du betalar.

Men jag håller delvis med dig, är det någon som hjälper till för att vara snäll så ska den ju såklart inte behöva betalar, MEN om man inte är sugen på det är det ju bara att tacka nej, svårare än så är det ju inte.. Är ju ingen som tvingar någon att betala. Min nuvarande medryttare betalar inte, jag vill inte ha betalt för att hon ska motionera min häst 1 gång i veckan. Men som sagt, jag har alltid betalat som medryttare och gjorde det gladeligen för att jag tyckte det var så roligt.

Allt som är kul kostar ;)
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Jag är medryttare (fast just nu är jag väl mer av en fodervärd och har massa gratisdagar mot att jag tar mer ansvar, lite luddigt det där) och betalar normalt 100:- /dag i snitt vilket blir 1000:- /månad för 2-3 dgr/vecka, det är "gängse taxa" i vårt stall.
Vårt iofs muntliga avtal innebär att mina dagar ansvarar jag för hästen och jag betalar naturligtvis oavsett om jag rider eller inte. Kan jag av någon anledning inte ha hästen på min dag så är det ändå mitt ansvar att se till att någon annan sköter om den.
Skulle hästen vara halt eller inte kan ridas av någon anledning har jag rätt till en ersättningsdag men är ändå skyldig att ta hand om hästen den dag som är min. Är hästen långvarigt halt betalar jag naturligtvis inte men sköter om den ändå men det beror ju på hur långvarigt det är.

Jag som medryttare tycker att det är självklart att ta det ansvaret men det funkar lite olika för de andra hästarna i stallet och deras ägare/medryttare.
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Som rubriken lyder, hur mycket?

Jag har nu blivit bränd av medryttare som tog varje tillfälle i akt att vara sjuk och upptagen och trött och ja.. listan kan göras lång med ursäkter.

Så nu resonerar jag som så, att hittar jag en medryttare som är villig att betala en skälig summa, så vore den medryttaren vara så pass seriös att denna vill ha valuta för sina pengar genom att också hålla avtalade dagar

eller?

Nu tänker jag inte skaffa någon medryttare i första taget, då hästen inte är helt ok och vi är mitt uppe i att söka ny stallplats osv, men långsiktigt så börjar jag fundera om detta är bästa lösningen för mig att få avlastning, sinnesfrid och hästen träning?


man kan se det som att ha medryttare är som att leasa ut hästen...

om någon gärna vill rida och då ha en häst som de kan se som sin egen någon dag i veckan tycker jag det är ett billigt sätt för den personen genom att leasa hästen de dagarna...

Jag skulle inte få för mig att låna ut min bil gratis flera gånger i veckan bara för att någon skulle tycka det var roligt att köra den... den personen skulle få betala och även tvätta den och fylla på diesel...


MMBetsybabe
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

skönt att höra :)

Ja, eftersom jag inte är beroende av medryttare i den bemärkelsen att jag måste få avlastning eller liknande så kan det vara aktuellt med betalning då,

fast helst av allt skulle jag nog vela ha en liten skötare som bara pysslar och gullar med henne gratis, eftersom hon är så pass energi-krävande som hon är under sadel..

Men då är problemet istället kunskap och insikt:angel:
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Har haft lite olika medryttare på mina hästar
Häst 1 (inte utbildad häst, bara promenadridning) fick medryttaren rida gratis 3-4 gånger i veckan mot allt som skulle skötas i stallet

Häst 2 (välutbildad häst) fick medryttaren också rida gratis men hon gav oss grejer på eget bevåg. Hon fick träna hur mycket hon ville samt ta med sig hästen på olika äventyr. Hon va guld värd!

Häst 3 haft 2 som provat som medryttare gratis ett tag men som fått sluta. Har gett upp letandet efter en medryttare nu då de som vill rida gratis antingen är för outbildade, unga eller saknar ansvarskänsla. Hade mer eller mindre kunnat ta betalt för hjälp, vilket ja gör nu. Dock inte inkluderat ridning.

Har själv varit medryttare på flertalet hästar, allt från gratis till 700kr/månaden. Har aldrig känt mig utnyttjad pga betalning utan tycker att det beror på situationen.
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

*kl*

Jag har en medryttare, och hon betalar 1500.-/mån.
Hon har tre fasta dagar, och rider ibland extra dagar. Hon mockar inte, utan gör iordning kvällshink, tar hand om hästen och rider.
En träning i månaden ingår, och stöter hon och hästen på problem, ingår fler. Hon får tävla och greja, och jag kommer ställa upp o köra.

För detta betalar hon alltså en dryg tredjedel av stallhyran. Jag står för hovslagare, foder o allt annat.
Tjejen är duktig, men har kanske inte riktigt den erfarenhet och tid som krävs för en egen häst idag. Jag förstår inte på vilket sätt det här skulle vara ett utnyttjande av henne. Hon rider, tränar och kommer framåt i sin ridning, samtidigt som hon lär sig mkt av det praktiska runt om att ha egen häst.

Hade jag inte haft den här tjejen som medryttare, hade jag ställt hästen på ett annat ställe, och sparat in långt mer än 1500.- i månaden.
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Om jag hade medryttare skulle jag inte ta något betalt, inte heller bestämma över hans/hennes träning, däremot - och det är det som gör att jag inte har någon medryttare trots skriande behov - vill jag ha någon som kan tillföra hästen något; sätta in på hållbarhetskontot istället för att ta ut från det.
En person i vars händer jag LUGNT kan lämna min häst för att jag litar på att han/hon gör åtminstone lika bra som jag. Och det finns så lite sådana som inte redan har egen häst eller annan medryttarhäst.. :(
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Jag är själv medryttare och har haft flera olika medryttarhästar, Jag har alltid betalat förutom den nuvarande jag har. Innan har jag betalt från 300-1500kr /mån (rider ca 2ggr/v) Men det har varit mycket olika hästar, ett flertal har jag inte varit långvariga hos pga att hästarna har varit fel för mig. Flera har varit alldeles för okontrollerbara, man ska inte bli avkastad varje gång för att hästen vägrar att lämna gårdsplanen. Jag har annars lång erfarenhet av både ridskolehästar, medryttar hästar och har även jobbat på en hästgård, där vi haft turridningar jag hållt i. Så jag är långtifrån nybörjare. De hästar jag haft har jag varit seriös med annars skulle jag inte ha dom.

Så att ta betalt eller inte... beror på... vilket syfte man skaffar sig en medryttare... är det för att man behöver hjälp med stallhyran eller för att man vill att hästen ska få komma ut och röra sig...? Är det för att man inte själ har tid att vara hos den tycker jag inte man ska ta betalt. I nu läget betalar jag inget för min medryttarhäst och kommer inte göra heller. Ägarna är hos hästen ca 2ggr/mån och rider då ca 20 min på en liten volt. Jag är där ca 3ggr/v och rider mellan 30 min-2 timmar bara i skogen där hästen har möjlighet att sträcka ut sig och länga stegen då han är en stor Haflinge med MÅNGA kilos övervikt. Annars gå han på lösdrift året runt. Jag är jätte glad för att få vara där då jag själv inte har råd med en egen. Men jag ser det som att jag gör ägaren och framför allt hästen en tjänst. Jag tränar den då ägeren är mycket okunnig och inte har tid och jag ger den motion för att få ner den till en normalvikt. Alla blir nöjda, jag får rida och umås med hästen, ägaren slipper ha dåligt samvete och hästen får komma ut i skogen och hittar en mening i livet förutom MAT. :laugh:

Låter som en bra deal för dig:) Men jag undrade lite varför ägaren har häst egentligen...men kanske är en tillfälligt eller annat som gör situationen unik
Men ibland undrar jag över vissa ägare som har 1-2 medryttare och knappt ser sin egen häst....:confused:
 

Liknande trådar

Träning Vi har en jättebra tränare i vårt stall. Hon är egentligen ingen utbildad tränare utan hippolog, men har sjukt bra hand med hästar och...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp