Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Sen kan man tänka såhär för de allra flesta av oss så är ju hästarna vårt intresse och vi betalar dyra pengar för att kunna ha sin häst.
Jag betalar dyra pengar för att mocka skit å släpa vatten mm för att kunna rida min häst som är belöningen för mig.
Varför ska jag betala dyra pengar för mitt intresse och sen låta någon med samma intresse utöva det gratis?

Fast "du låter ju inte" ngn utöva det. Du behöver hjälp ergo; Du efterfrågar aktivt hjälp av en annan människa som har samma intresse eftersom ngn annan som inte har intresse av häst inte kan hjälpa till.

Mao; Du frågar ngn med tid och kunskap om hjälp och vill sedan ha betalt?

(Nu menar jag inte att just du vill ha betalt, men du förstår hur jag menar hoppas jag)
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

SJälv är jag medryttare och har varit det sedan i maj månad. Till en början betalade jag 500 kr/månad 2 dagar i veckan. Detta gjorde jag fram tills att jag blev uppsagd och började plugga i augusti. Där försämrades ekonomin ganska drastiskt och jag sa som det var till ägaren att jag inte hade råd att vara kvar som medryttare, men hon valde ändå att låta mig vara kvar utan att betala.
I gengäljd så sköter jag hästen som min egen de dagar jag har honom. Dvs alla sysslor som tillkommer utöver ridningen.
Jag betalar även värkning då och då samt köper annat smått och gott som behövs. Hon vet att hon kan lita på mig till 100% och jag tror ibland de kan vara mycket mer värt än pengar
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Jag bor i sthlm - på "gården" har vi två ridhus, ett stort + ett litet, upplyst ridbana och naturresarvat att rida på.
Det har mycket bra kommunikationer med både buss från stallet och 10 min gångavstånd från pendeln.
Jag har kikat runt innan jag satte ett pris - 1000 för två fasta dagar i veckan ( de var i stockholms län de flesta tog ännu mer)
Sen är det helt OK för mig om de vill komma och rida någon extra dag, de får träna för tränare samt tävla. ( stor häst 154cm)

Det jag vill då - Mocka,göra maten, ta hand om hästen( rida etc.), dra av utrustningen och varannan vecka kolla vattnet i hagen ( går två hästar i samma hage)

När jag själv var medryttare för flera flera flera år sedan betalade jag 500/mån, red då en b-ponny, med naturresarvat att rida på och utebana, fick tävla osv.
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Du kan ju alltid låta folk göra det som passar dem?
Vill inte du vara/ha betalande medryttare, skit i det, men vari ligger det positiva i att klanka ner på andra som inte har samma sätt att se på det som du har?
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Suckar, jag har aldrig tagit betalt och haft hur många knepiga som helst.
Har bara haft EN som stadigt kom sina dagar:D
men tyvärr flyttade hennes föräldrar efter ett halvår.
Övriga fick jag vara tacksamma om de behagade meddela att de inte kom, flera bara sket i det..:mad:
Nu fungerar det ju ändå eftersom jag har hästen på lösdrift.
Ingen mockning behövs ingår i stallhyran,
fri tillgång till grovfoder i hagen så inget där heller.
Vad som medryttaren ska göra det är så klart
att borsta av henne/kolla så allt ser bra ut och rida,
efter ridning göra samma + ge en spann med lite kraft som hon bara får riddagar.
Och inte heller nödvändigt att hon blir riden,
hon går i en mycket stor hage.
Är väl mer sättet att bara strunta i en överenskommelse
som vi faktiskt har:mad:
och att om de bara struntar i det och inte hör av sig så vet jag ju inget och hon blir inte kollad....
Tänk om det hadde varit något:mad:

Kanske är att ta betalt en lösning:idea:
kunde vara intressant att testa någon gång.
Just nu är det inte aktuellt
har lånat ut henne till ridskolan de två dagar då jag har svårt att åka dit.
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Lätt och tycka när man bor "I en liten håla" och det rimligen är svårt att få tag i någon alls även om det är gratis ;).

Min skötare betalar inget, men jag har haft betalande medryttare. Det beror på förutsättningarna och vad personen får göra.
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Du kan ju alltid låta folk göra det som passar dem?
Vill inte du vara/ha betalande medryttare, skit i det, men vari ligger det positiva i att klanka ner på andra som inte har samma sätt att se på det som du har?

Jag gillar inte när folk utnyttjar andra.

Och jag har väl exakt samma rättigheter att uttrycka mina åsikter här inna som alla andra.

Och min personliga åsikt är att det är inte lite fräckt att låta människor komma till ett stall, ombedda!, mocka, fixa och dona och ta hand om allt och sedan motionera ens häst - för att man vill ha hjälp- och sedan ta betalt för det!

Och ja, jag klankar nog ner faktiskt på människor som arrangerar sånt här.
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Lätt och tycka när man bor "I en liten håla" och det rimligen är svårt att få tag i någon alls även om det är gratis ;).
.

Vad får dig att tro att det är svårt att få tag i vettigt folk "I en liten håla"?

Det är nästan så jag tror att du menar att det bor sämre hästfolk i hålor :o
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

SJälv är jag medryttare och har varit det sedan i maj månad. Till en början Jag betalar även värkning då och då samt köper annat smått och gott som behövs. Hon vet att hon kan lita på mig till 100% och jag tror ibland de kan vara mycket mer värt än pengar

Det tror jag med!

Min häst köpte jag av en ägare som i sin tur upplät hästen till sin väninna. Ägaren hade häcken full och min häst låg inte på prioritet ett precis. Väninnan ville verkligen ha en häst men hade inte råd.

De löste det så att väninnan betalade för sådant som extra behövdes för att ha hästen igång, till exempel skor. (Annars hade han gått utan) Väninnan köpte också lite innehållsrikare krafft.

En sådan uppgörelse är i mina ögon helt okej. Problemet, eller vad man nu ska kalla det, är väl att jag betalade en bortåt 20.000 kronor mer för hästen, eftersom väninnan faktiskt hade utbildat honom betydligt mer än vad han hade lärt sig i hagen och åkt på kurser osv.

Så jag vet inte.. det finns många sidor av det.
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Och om en medryttare uttrycker en önskan om att få vara just medryttare då?
Hur ställer du dig egentligen till det?
I och med att det tydligen är så hemskt om folk söker betalande medryttare.
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Och om en medryttare uttrycker en önskan om att få vara just medryttare då?
Hur ställer du dig egentligen till det?
I och med att det tydligen är så hemskt om folk söker betalande medryttare.

Antingen har du väl behov av en medryttare eller så har du inte det... :confused:

Om du har den tid du behöver för din häst, vill rida, inte vill ha hjälp i stallet osv förstår jag faktiskt inte vad man ska ha en medryttare till?

Personligen tänker jag inte "aha!!! det ska jag utnyttja!" om ngn erbjuder sig vara barnvakt till mina barn utan att jag frågade först...
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Åsikterna går isär och förutsättningarna också, det hindrar inte att man har respekt för andras liv och hästhållning och deras val. Du behöver inte hålla med men att tala om hur hemska folk är som tvingar stackars medryttare att betala, hur någon lyckas med att tvinga någon att utöva sitt firtidsintresse är förvisso obegripligt men men... Du är inget helgon för att folk får rida din häst gratis även om du verkar vilja få det att framså så.

Som sagt min nuvarande skötare/medryttare hade jag inte drömt om att ta betalt från, min tidigare hade jag inga betänkligheter. Olika förutsättningar och därmed olika vilkor.
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

KL*

Jag tycker inte heller att det känns rätt att ta betalt bara sådär, men somsagt så beror det på förutsättningarna, om medryttaren i fråga har dålig ekonomi men har allt det jag söker och lite mer, då är betalning inte ens aktuellt.

Är det däremot som med gamla medryttaren, att hästen står helinackorderad med resultat att hon inte behöver göra någonting annat än att rida och få gratis lektioner då och då (hon var så gott som helt grön), och dessutom har mer än god ekonomi, då är det en helt annan sak..
(Vid detta tillfälle skrev jag dessutom i annonsen att jag sökte halvfodervärd, dvs någon som även hjälpte till ekonomiskt, så jag hade lagt alla korten på bordet från dag ett.)

Jag tänkte mig betalningen mer som ett litet eldprov, och kostar det så är det självklart att denna ryttare har fria händer, överrenskomna dagar.
Sedan kanske den kostnaden förfaller om det vill sig.

Jag är alltså inte ute efter ekonomisk hjälp, utan mera som en liten symbolisk försäkring om att personen har det engagemang och intresse som jag kräver:angel:

Haha, det låter till och med dumt i mitt huvud, menmen:angel:
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Nej folk är inte sämre men det finns i almänhet felr hästar per person i småhålor än i storstan. Att ta betalt från medryttare är framförllt ett storstadsfenomen. Nästan ingen annanstans finns det den möjligehten för de som vill. Tillgång och efterfrågen duvet. Sedan kostar det bra mycket mer att ha häst i storstan och däremed finns det en faktor till i ekvationen. Medryttarna betalar ofta bara en liten del men ändå kan notan bli högre än vad stallhyran är på landet.
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Åsikterna går isär och förutsättningarna också, det hindrar inte att man har respekt för andras liv och hästhållning och deras val. Du behöver inte hålla med men att tala om hur hemska folk är som tvingar stackars medryttare att betala, hur någon lyckas med att tvinga någon att utöva sitt firtidsintresse är förvisso obegripligt men men... Du är inget helgon för att folk får rida din häst gratis även om du verkar vilja få det att framså så.

Som sagt min nuvarande skötare/medryttare hade jag inte drömt om att ta betalt från, min tidigare hade jag inga betänkligheter. Olika förutsättningar och därmed olika vilkor.

Fast alla människors handlande förtjänar inte respekt, vare sig min eller din.

Och jag gillar inte sånt här utnyttjande och därmed är det heller inget jag respekterar eller förhåller mig respektfullt till.

Eftersom jag själv tar mig rätten att "klanka ner" låter jag din kommentar om att jag försöker framstå som ett helgon passera, trots att det är svårt för mig att begripa varifrån du fått det. Mig veterligen har jag inga medryttare vare sig gratis eller betalande...
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Vi har alla en egen vilja och kan själva välja att göra vad som passar oss (ta betalt eller inte).
Ingen är tvingad att göra det ena eller det andra.
Borde egentligen inte vara så mycket att diskutera.
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Antingen har du väl behov av en medryttare eller så har du inte det... :confused:

Om du har den tid du behöver för din häst, vill rida, inte vill ha hjälp i stallet osv förstår jag faktiskt inte vad man ska ha en medryttare till?

Personligen tänker jag inte "aha!!! det ska jag utnyttja!" om ngn erbjuder sig vara barnvakt till mina barn utan att jag frågade först...

Det är inte svar och vitt, alla kan tycka det är trevligt med en hästledig dag även om det inte behövs.
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

En vetrinär frågade mig om hjälp till sin häst. Hon hann inte med, sa hon. Och hästen var triangelmärkt och behövde verkligen gå varje dag, en lugn skrittur i skogen. Hon ville ha betalt..... :D I min lilla håla.

Nej tack svarade jag...

Jo, det förekommer betalande medryttare här också, men säkert inte alls i samma utsträckning som i större städer. Jag är medveten om att saker och ting är svindyra runt Stockholm och andra städer ohc att efterfrågan och tillgång styr priset.

Men det tycker jag inte alltid ska vara det som är "rätt". Tillgång och efterfrågan finns på yngre flickor i Tailand också även om den jämförelsen är åt skogen i den här diskussionen och inte på ngt sätt, alls, är på samma nivå. Jag kommer bara inte på någon bättre jämförelse. Så exemplet är väldigt illa valt, det vet jag, men du kanske ändå förstår hur jag tänker?
 

Liknande trådar

Träning Vi har en jättebra tränare i vårt stall. Hon är egentligen ingen utbildad tränare utan hippolog, men har sjukt bra hand med hästar och...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp