Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Det är inte svar och vitt, alla kan tycka det är trevligt med en hästledig dag även om det inte behövs.

+1

Dessutom så ser jag det som en självklarhet att de pengar som jag betalar ska gå tillbaka ner i hästen på något sätt. Kanske inte genom att mina pengar är det som avgör om ägaren kan ha kvar hästen, men genom att ägaren kanske kan lägga lite extra pengar på ett nytt täcke, en ny sadel, någon "onödig" kurs för sig själv (vilket jag ju får igen genom att hästen utbildas...).

Jag mockar, fixar foder, rider (ibland), bär vattenhinkar, ryktar och gör allt som hör till två dagar i veckan. För detta betalar jag som sagt femhundra i månaden - något som jag faktiskt tjänar på hur man än ser det. Jag har inte råd med en egen häst och tycker inte vidare mycket om ridskolemiljön, men nu får jag istället chansen att rida en välutbildad häst med en engagerad ägare som alltid ställer upp.
Jag känner mig inte det minsta utnyttjad för det, och då är jag ändå student så jag har inte direkt några badkar med pengar att vältra mig i.
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

En vetrinär frågade mig om hjälp till sin häst. Hon hann inte med, sa hon. Och hästen var triangelmärkt och behövde verkligen gå varje dag, en lugn skrittur i skogen. Hon ville ha betalt..... :D I min lilla håla.

Nej tack svarade jag...

Jo, det förekommer betalande medryttare här också, men säkert inte alls i samma utsträckning som i större städer. Jag är medveten om att saker och ting är svindyra runt Stockholm och andra städer ohc att efterfrågan och tillgång styr priset.

Men det tycker jag inte alltid ska vara det som är "rätt". Tillgång och efterfrågan finns på yngre flickor i Tailand också även om den jämförelsen är åt skogen i den här diskussionen och inte på ngt sätt, alls, är på samma nivå. Jag kommer bara inte på någon bättre jämförelse. Så exemplet är väldigt illa valt, det vet jag, men du kanske ändå förstår hur jag tänker?

Ja jämförelsen att erbjuda någon köpa ridtid eller köpa sex av personen är tämligen långsökt.

Försöka duger, jag har sagt nej till att betala, fick först rida en unghäst som börjat langa av småtjejerna när min häst var sjuk. Jag förstår vad du menar men jag håller dock inte med. Det är ett givande och tagande, vissa gånger är det lämpligt att ta betalt andra gånger är det rent ut sagt oförskämt.

Började så smått jobba med hästen men hästen fick varken hovvård som den skulle eller proteintillskott. Fixade mat fick ägaren att sko hästen. Snart ville de ha betalt, andra i stallet tog betalt. Jag erbjöd mig att fortsätta med maten och ordna hovarna men fick nej, de skulle ha 1000 kr i månaden för att jag lärde pållen hyfs och jobbade med att få till tölten. De fick ha sin häst själv och vad jag vet hittade de inte någon betalande medryttare.
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Jag gillar inte när folk utnyttjar andra.

Antingen har du väl behov av en medryttare eller så har du inte det...

Om du har den tid du behöver för din häst, vill rida, inte vill ha hjälp i stallet osv förstår jag faktiskt inte vad man ska ha en medryttare till?

Personligen tänker jag inte "aha!!! det ska jag utnyttja!" om ngn erbjuder sig vara barnvakt till mina barn utan att jag frågade först...

Men en medryttare utnyttjar ju hästägare iom att denne person vill rida/sköta en/flera hästar men inte har råd/tid/kan ha en egen häst och antagligen inte vill rida på ridskola.

Jag har medryttare fastän jag inte har behov av det...
Jag rider själv 5-6 dagar i veckan och min häst kan vila 1-2 dagar i veckan och de dagar jag inte rider behöver jag ändå inte åka till stallet vare sig jag har medryttare eller ej.

Min medryttare letade efter en islänning att rida i skogen ca 1 gång i veckan och pratade med stallägaren om detta som då i sin tur frågade om jag var intresserad av att ha en medryttare 1 dag i veckan.

Jag tänkte att han kunde ju lika gärna gå ut i skogen och lufsa med en snäll liten tant som han ändå bara står i hagen den dagen så hon fick börja.

Om jag skulle vilja ha betalt så skulle hon med glädje betala flera 100 kr för att få rida honom en dag i veckan, då hon ser honom som sin bebis hehe :)
Nu betalar hon ingenting för att rida, däremot har hon bidragit med en slant till en ny sadel för att hon själv insisterade på det eftersom hon får låna och passa min prins en gång i veckan och när jag åker bort.

Så det här med att ha en medryttare är ju faktiskt givande och tagande.
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Jag gillar inte när folk utnyttjar andra.

Och jag har väl exakt samma rättigheter att uttrycka mina åsikter här inna som alla andra.

Och min personliga åsikt är att det är inte lite fräckt att låta människor komma till ett stall, ombedda!, mocka, fixa och dona och ta hand om allt och sedan motionera ens häst - för att man vill ha hjälp- och sedan ta betalt för det!

Och ja, jag klankar nog ner faktiskt på människor som arrangerar sånt här.

Och jag tycker det är oerhört oförskämt att komma och snålrida gratis på andras dyra tävlingshästar för att man mockar i gengäld.. :grin:

Jag tycker det beror oerhört mycket på förhållandena i sig.. Är det en fin och trevlig tävlingshäst som man kan lära sig på och utvecklas med så förstår jag inte varför man inte kan tänka sig att betala en slant. Är det däremot medryttaren som hjälper till att få ordning på någon annans bråkiga ponny så tycker jag defenitivt inte att denne ska betala för det, snarare få betalt. Då är det ju mer likt din jämförelse med att passa småungar.

MEN får man tillgång till en fin tävlingshäst, vi jämför med en lyxig limousine som man får glida runt med, ska då ägaren till den fina limon låta andra åka omkring gratis när ägaren själv betalar skatt, försäkringar och bensin?

Jag har själv vart medryttare och tyckte det var KUL att åka till stallet och mocka, fixa och dona (samt rida) och betalade därför gärna en slant för det. Skulle aldrig kunna jämföra det med att vara barnvakt. Barnvakt=tråkigt, Stallet=kul.
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Och jag tycker det är oerhört oförskämt att komma och snålrida gratis på andras dyra tävlingshästar för att man mockar i gengäld.. :grin:

Jag tycker det beror oerhört mycket på förhållandena i sig.. Är det en fin och trevlig tävlingshäst som man kan lära sig på och utvecklas med så förstår jag inte varför man inte kan tänka sig att betala en slant. Är det däremot medryttaren som hjälper till att få ordning på någon annans bråkiga ponny så tycker jag defenitivt inte att denne ska betala för det, snarare få betalt. Då är det ju mer likt din jämförelse med att passa småungar.

MEN får man tillgång till en fin tävlingshäst, vi jämför med en lyxig limousine som man får glida runt med, ska då ägaren till den fina limon låta andra åka omkring gratis när ägaren själv betalar skatt, försäkringar och bensin?

huvudet på spiken! så resonerar jag också, om jag kan lära av hästen betalar jag gärna. om hästen ska lära av mig betalar jag inte.
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

MEN får man tillgång till en fin tävlingshäst, vi jämför med en lyxig limousine som man får glida runt med, ska då ägaren till den fina limon låta andra åka omkring gratis när ägaren själv betalar skatt, försäkringar och bensin?

.

Fast en limosin kan du ställa i ett garage...

Antingen behöver du hjälp eller så behöver du inte hjälp.

Mina barn är väluppfostrade och fina och vill ngn som inte har barn träna sig på dem, ska jag ta betalt då?

Det är märkligt vad det här resonemanget inte går att föra över på ngn annan företeelse...

Snålrida gratis och mocka i gengäld, ja herregud vilken attityd! Det är så att jag skäms över dina uttalanden :crazy:
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

och nu när jag läst hela tråden;)

Om jag har en medryttare för att jag behöver hjälp skulle jag aldrig ta betalt.

Om någon hjälper mig att utbilda min häst skulle jag betala.

Om någon vill rida min häst (utan att jag behöver hjälp egentligen) och det minskar min egen utbildningstid med henne, skulle jag kunna tänka mig att ta betalt.

Så som flera sagt det handlar om situationen :) Men ovan har jag specat mina grundregler som jag lever efter ;)
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Jag tänker som dig.

Själv har jag tänkt att lägga upp det så här den dagen ponyn behöver en ryttare: Jag tar inget betalt men till en början måste ryttaren rida för tränare minst en gång i veckan (ponyn kommer då att vara 4-5år och vill inte ha en ponny med olater). Om det e privat eller på ridskola får denna avgöra själv. Detta kravet kommer minska till en gång i månaden allt eftersom ponyn blir äldre.

Sen för ryttaren få rida hur många dagar h*n vill. Kommer även få tävla. Dock får h*n då stå för ev kraftfoder och skoning. Jag annser att tävla e något som ryttaren vill göra och inget som jag kommer att sponsra förutom hästen.
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Kl*

Fast nu handlade ju denna tråden om hur mycket man tar betalt,
inte om, eller varför:angel:
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

*kl*

Om jag skaffar medryttare kommer jag inte heller att ta betalt, men jag kommer att vara stenhård med att de dagarna hon har min häst så ska hon göra alla sysslor jag hade gjort om jag var i stallet (dvs mocka, fodra, ev ta in/ut de hästar som skall tas in/ut osv!).

Och gärna att hon kan ställa upp o ta extradagar vid semester och liknande så att man med gott samvete kan unna sig utan att hästen som betyder mest får lida! Det är mycket mer värt än några 100 extra i månaden för mig! :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Som rubriken lyder, hur mycket?

Jag har nu blivit bränd av medryttare som tog varje tillfälle i akt att vara sjuk och upptagen och trött och ja.. listan kan göras lång med ursäkter.

Så nu resonerar jag som så, att hittar jag en medryttare som är villig att betala en skälig summa, så vore den medryttaren vara så pass seriös att denna vill ha valuta för sina pengar genom att också hålla avtalade dagar

eller?

Nu tänker jag inte skaffa någon medryttare i första taget, då hästen inte är helt ok och vi är mitt uppe i att söka ny stallplats osv, men långsiktigt så börjar jag fundera om detta är bästa lösningen för mig att få avlastning, sinnesfrid och hästen träning?


Jag var medryttare på en häst här i stockholm.
Hästen ifråga var sned i kroppen,Saknade helt egen bjudning, ouppfostrad och sparkades när saker inte passade.(ja, hon kollades på klinik) Det skulle kosta 600-/månad för en dag i veckan.
Jag betalade första två månaderna sen sa jag att jag gärna kunde komma ut fler dagar i veckan och jobba med hästen men man skulle få börja om från marken. Att uppfostra samt bygga upp hästen från grunden var inget jag hade lust att lägga mellan 600 och 1000-/månad på.
Jag åkte ut 2-4 dagar/vecka i ca 8 månader. Tog ledigt från jobbet för att hjälpa till vid klinikbesök och när det inte hittades något fysiskt fel varför hästen fungerade dåligt så skickades hon 2 veckor senare till ett försäljnings/tillridningsstall. Att ägaren planerade att sälja hästen berättade hon inte innan jag offrade både tid och inkomst för att åka till kliniken. När hästen väl åkte så fick inte ens säga hej då. Hästägare ringde och meddelade att de kommit fram ordentligt. Trots att jag ringt och bett henne säga till mig innan de skulle åka.

Där fick man för att man varit där och pysslat om hästen, mockat, fyllt vatten och fixat mat i nästan ett år.

Jag kände mig väldigt bränd efter detta och har inte varit sugen på en ny medryttarhäst sedan dess.
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Vilken bra sammanfattning!

Låter som ngt jag skulle skriva under på också! :laugh:
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Ja det vare ju en dröm!
Hur hittar man en sådan tro?
Jag har som sagt aldrig tagit betalt.
Ingen mockning behöver göras och utfodring är enkel,
jag häller upp i en spann, dagen innan
så det enda de behöver göra är att ge henne det.

Men har säkert haft en 5-6 st som berättar hur duktiga de är
(stämer i regel inte specielt bra men spelar ingen roll, nästan bättre med nybörjare för de tar det lungt och hittar inte på en massa stoligheter.)
och vi har skrivit kontrakt på att de ska ta hand om hästen
de två dagar då jag jobbar så jag har svårt att åka till stalet.
Och...
Läs vad jag skrev i mitt föra inläg.

Jag har helt gett upp när det gäller medryttare, så nu går hon i ridskolan istället de två dagarna i nybörjargr. för jag vill inte att de ska hålla på med något avancerat, sånt sköter jag själv.
De två gr hon går i är det barn under 10 år så det är typ gå runt på ett led
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

*KL*
Jag tycker det är upp till var och en om man vill ta betalt av medryttare eller ej. Likaså om man vill vara betalande medryttare eller ej. Jag har under mina 15 år som hästägare haft medryttare periodvis och är inne på medryttare nr 6 nu. Alla utom en skötte det jättebra. Hon som inte skötte sig sade jag upp efter 2 mån. Problemet har snarare varit att medryttarna säger upp sig pga de hittar någon bättre häst, flyttar, byter jobb osv.

Den första medryttaren till förra hästen betalade för sig. Då var hästen uppstallad på ridskola med helinackordering, tillgång till ridhus och instruktörer. Hästen var utbildad LA-dressyr och 1 m-hoppning, frisk och fullt igång. Övriga medryttare har inte behövt betala något i pengar därför att förutsättningarna för medrytteriet har varit sämre avseende hästens utbildning, friskhet och/eller jag var/är i större behov av avlastning. Betalningen blir istället att medryttaren sköter markservicen utöver ridningen på sina dagar (normalt 2 dgr/v). Jag vill även att hon är flexibel med vilka veckodagar hon har hästen och följer mina anvisningar m.m. Jag behöver flexibilitet eftersom jag bl.a. reser i tjänsten och det är inte regelbundet. Jag försöker ställa upp för medryttaren genom att de veckor jag inte har resdagar el dyl kan hon välja dagar tämligen fritt. Hon får gärna träna för instruktör på plats om hon vill, men det får hon betala. Kortet till ridhuset som finns på ridavstånd gäller för henne också.

Bra medryttare ska man vara rädd om för de är svåra att hitta. Det viktigaste för mig är inte pengarna utan att medryttaren är pålitlig, mogen och att hon tycker om hästen. Har hon de goda sidorna tror jag att chansen är större för att hon sköter och rider hästen som vi har kommit överens om. Extra plus när hon tänker ett steg längre när det behövs eller hör av sig om hon är osäker på något.:)

Just ja, betalningen var det... Den betalande medryttaren betalade 500 kr/mån + ev. ridlektioner när hon tränade för instruktör. De 500 kr motsvarade kostnaden för stallhyra och hovslagare för det antal dagar i månaden som hon hade hästen. Övriga utgifter stod jag för fullt ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

men såhär då, som det var i mitt fall när jag hade en betalande medryttare:

det var en ung tjej (13år typ) som hade min häst som sin egen tre-fyra dagar i veckan (i genomsnitt hade hon hälften av dagarna /månad).
Hon red hästen på sina ridlektioner på ridskolan och fick då reducerad lektionskostnad (för att hon inte "slet" på ridskolehästarna).
Hon fick åka och tävla om hon ville, osv osv, precis som om hon hade haft egen häst.
hon utbildade inte hästen, utan tvärt om, hästen var lite mer utbildad än ryttaren.

skulle hon få allt detta gratis? eller är det inte mer än rätt att om man har en häst som sin egen, hälften av dagarna / månad så betalar man för det också?

(medryttaren(s föräldrar) betalade halva stallhyran, jag betalade andra halvan plus skoningar, veterinär, extrafoder osv)

enda kraven jag hade på henne var: hör av dig om du inte kan åka ut. Hör av dig om det händer något, mocka och fixa mathinkarna dom dagar du är i stallet.
hon behövde inte ta in/uttag om hon inte ville (litet stall med fem hästar) även om hon hade hästen en in/uttagsdag.

utnyttjade jag henne?
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Ja, var går gränsen för att ha en fodervärdshäst?

Men i det här fallet är det ju förstås lite svårt eftersom ni egentligen mer delade häst. Och hade du helt lånat ut hästen hade du ju inte betalat allt.

Om du frågar mig, vilket du gör, så nej, det är inget klockrent utnyttjande. Ni hade hästen tillsammans, att betrakta som halvfoder, och hon stod för halva kostnaderna. Personligen tycker jag inte att åldern spelar så stor roll här. Och hästens utbildningsnivå heller. Du har lånat ut din häst på halvfoder helt enkelt. Du hittar en person som du litar på och som du vill ha hjälp av.

Men var går då gränsen mellan halvfoder och medryttare?
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Håller med dig Gry!

Jag tycker dessutom att man ska in i beräkningen att man slipper kostnaden för att åka till och från stallet dom dagar medryttaren är där.

Nu har jag inte tagit betalat av alla medryttare, iofs har jag haft väldigt få men ändå. En del medryttare har fått betala, varför? Jo därför att pengar är det enda som biter när det gäller lojalitet och aktsamhet. En betalande medryttare kommer på sina dagar, de är också för det mesta aktsamma om min investering (hästen) och utrustning. Jag har haft erfarenheten att medryttare som inte betalat har kommit när det har passat dem eller inte alls.

Numera använder jag mig sällan av medryttare, då får hästen vara kvar i hagen och kommer inte att dö av det heller.;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Men var går då gränsen mellan halvfoder och medryttare?

Kan man disponera hästen som sin egen, som rida lektion, tävla åka i väg på kurs etc på sina dagar. Ja då får man anse denne som fodervärd i någon form, sen om det är hel, halv eller del det kvittar ju.
 

Liknande trådar

Träning Vi har en jättebra tränare i vårt stall. Hon är egentligen ingen utbildad tränare utan hippolog, men har sjukt bra hand med hästar och...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp