Hur mycket tid lägger du på din hund?

Jenka

Trådstartare
Liten fundering efter Hundsports "test" inför valpköp.

Hur mycket tid lägger du på din hund varje dag? Och då menar jag rena saker där allt ligger på hunden, inte "hålla hunden sällskap framför TVn" eller "han följde med eftersom jag ändå skulle iväg".

Promenader, träning osv. Hur mycket tid lägger ni en normal dag/majoriteten av dagarna?

Sv: Hur mycket tid lägger du på din hund?

Minst två timmar per dag ägnar jag åt min hund. Ofta blir det dock lite mer om man ska åka iväg och träna på hundklubben, lägga spår osv.

Är det en "vanlig dag" så lägger jag kanske 2 timmar som Priscilla. Är det träningsdag med träningsgänget så kan det gott och väl vara 5-6 timmar eller mer.

Det är inte alltid jag hinner, men jag försöker ge dem uppmärksamhet varje dag också genom att kela en stund med var och en också.

nu när det är såhär varmt blir det väldigt korta promenader o inte mkt lek, så vi kommer inte ens upp i timme. När det är mer Voffi vänligt väder så blir det närmre två timmar om dagen iaf. Vi tränar inget, bara busar o leker o går promenader.

Har aldrig räknat tiden,men sen beror det på vad som räknas som "fokus" på just hunden. Vi (precis som föregående) lägger kanske två till tre timmar om dagen på promenader,rastningar och träning,men i övrigt är det ju så mycket mer, även om det är minutrar här och minutrar där.

Jag gör tex eget godis till hunden (inget fokus på hunden,men dock i ett syfte till den). Hon är med mig hos kompisar,till stugan,till släktingar med mera, och naturligtvis blir hon då kelad med och får både lite lek och springa lös i trädgårdar med godislet och så. Kanske inte alltid 100 procent fokus dessa stunder,men dock tid som läggs på hunden. Om kvällarna är hon sällskap vid tvn,men även här får hon naturligtvis lite klappande om hon vill det. Kommer hon själv med en leksak om kvällarna kan vi både ha lite dragkamp och kasta iväg något hon får hämta. Några minuter här och några minuter där som sagt va.

Varje dag går jag noggrannt igenom hunden för att kolla fästingar eftersom jag inte använder några gifter i form av halsband och andra medel,och detta tar ca 5-10 minuter. Kloklippning,dusch och lite trimning av pälsen tar sin tid,även om det är småstunder varje gång.

Jag lägger ner enormt mycket tid på mina hundar varje dag. Det innebär promenader och träning mellan 4-6 timmar, det kan bli mer det kan bli något mindre lite beroende på väder.
Då har jag inte räknat med själva vården av hunden för den gör vi oftast på en mysstund framför TV´n.
Utöver det är hundarna med mig i princip dygnet runt, det är väldigt sällan dom inte är med mig
31308572.jpg

31308244.jpg

31275719.jpg

Normalt ingen tid alls.
De är alltid med mig, jobbar hemmifrån, och de följer med överallt dit jag kör med bilen.
Mina två hundar är familjemedlemar och ingår så att säga i familjens görande.

Motion får de ute hos hästen, varanan dag "bara" på stallbacken och varannan hänger de med när jag kör hästen.
Vi har lyckan att ha ett bra bad att gå till också så vi simar ibland om kvällarna tillsamans när vädret tillåter, i regel inte förän på hemvägen från stallet så det kan bli 22-23- tiden superskönt i vattnet.

Händer dock fast inte så ofta att jag tar mig i kragen och tränar lite spår/uppletande/lydnad:angel:
Så egentligen är det i snitt max 5 min/dag som det enbart är sånt som har med hundarna att göra (borsta pälsen, sätta fram mat/diska skålar och lite annat smått)
Tävlar numera inte mer än ställer ut någon sälsynt gång för skojs skull, för var jag mycket aktiv på bruks/lydnad men det är länge sedan...

Jag har en aktiv bruksras så fungerar aldelse utmärkt som "sälskapshundar":D

Senast ändrad:

Jag går som allmän riktlinje att jag ska lägga minst 2 timmar om dagen på motion och aktivering. Vissa blir det mindre, andra dagar betydligt mer om vi är ute en heldag och tränar och står i. Igår var ett ganska typiskt exempel - någon timmes promenad i skogen på dagen och sedan två timmar på klubben på kvällen (varav kanske 45min var aktiv träning).

Minst 2 timmar per dag (fast nu i värsta värme har det blivit något mindre), sen mera om vi ska iväg och träna eller göra något speciellt. Annars är han med mig nästan överallt men det är ingen egentid för honom även om det blir gos och kel och rastning imellanåt.

Promenerar, tränar och är i rastgård totalt kanske 3 timmar om dagen. Nu när det är varmt flyttas allt sånt till tidiga morgonar och sena kvällar.

Jag tycker det är svårt att säga något snitt så där. Mina hundar har bad/pälsvård mins en gång i veckan vardera på säg 2 timmar var, minst. Sedan är vi alltid iväg på någon hundrelaterad sak en eller flera gånger i veckan. Det kan vara afghanträffar, olika träningar osv. Plus lite tävlingar då och då. Men säg 30 timmar i veckan, i snitt blir det väl drygt 4 timmar per dag. Utöver det är dom med mig på allt dom kan hänga med på, men då är det ju inte hundfokus.

ja,nu i värmen är det förstås betydligt mindre. Vi var i stugan i helgen och hunden var lös i två dygn,men fick inte mer än en halvtimmes promenad på hela tiden. Däremot badade och simmade hon när vi badade,min mosters barn lekte lite med henne emellanåt och hon var med oss på flotten och grillade på sjön under kvällen. Utöver det var maten serverad utslängd på tomten, så det blev lite plock för att hitta den. Ben fanns att tillgå och det grävde hon ner ett par gånger innan det var tillräckligt gott att äta. I övrigt låg hon utfläkt i skuggan och flåsade:D Att ha hund innebär många gånger inte bara träning och motion utan även samvaro och att bara få vara fri,ledig och njuta av livet:laugh:

sumerar min och hundarnas (2 st) dag så här:

07,30 - 08,30 - lös långpromenad i skogen

12,00 - 12,30 - promenad i koppel i utkanten på stan

17 - 17,30 lös promenad i skogen

18,30 - ca 20,00 Bruks, lydnads träning

22 - 22,30 kvällspromenad

23,00 Natti natti

Har ett eget företag så dem är med mig dygnet runt antingen i huset/ trädgården eller så åker dem med ut till kunderna i stora bilen :laugh:

Hmm... Promenader... 10min x 3 + 1½ timme. Så minst 2 timmar, ibland 3-4 timmar på promenader.

Sedan ligger jag och gosar med dem lite då och då, väldigt svårt att uppskatta någon tid där, och klipper klor, borstar öron osv ibland.. säg att sådant blir ca 30 min per dag som är tilltänkt just för dem och inte "jag klappar för att de ligger bredvid när jag läser".

Därutöver tränar jag mellan 0 och 30 min lydnad/tricks per dag.

Totalt blir det alltså att jag ägnar mellan 2½ till 5 timmar per dag på hundarna.

Ja, vi var på Bäreberg och tränade med Daniels klubbkamrater :D
Men du kan komma hit och träna med mig idag, Daniel renoverar. Booooring!

Runt 3 timmar om dagen ibland mer, promenader och vardagslydnad så som inkallning, sitt och stanna och lite så, något jag gör under promenaden.
Leker rätt mycket ihop, antingen dragkamp eller bara jaga varandra samt leker kurragömma:D Sen ligger vi mycket och gosar ihop utöver dessa 3 timmar.

Nu är vi på semester hos morsan så här har han fullt upp med att leka med dem andra hundarna =)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 252
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 697
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 955
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 688
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka