Hur mycket töjer sig short chaps?

Magiana

Trådstartare
Jag köpte ett par chaps i lördags men känner mig inte helt nöjd med dem. Det är inte helt enkelt för mig att hitta rätt storlek eftersom jag har korta och grova ben men nu hittade jag ett par som jag på något vis lyckades få på mig. De sitter vråltajt när jag har ridbyxorna på mig, framförallt den vänstra eftersom det benet är grövre. Det stasar i benet och känns som om cirkulationen stryps.

Dessa är ju i äkta skinn och ska ju töja sig, men hur mycket töjer de sig? Kommer de någonsin att bli bekväma?

Dessutom tycker jag inte de är riktigt snygga och svindyra var de också. Jag hade räknat med att ge några hundralappar mindre.

Dilemmat är ju att jag behöver ett par chaps på lördag eller så ser jag till att hitta mina vidriga ridstövlar någonstans i boden. Det är tveksamt om jag hinner att åka längre bort för att hitta ett annat par chaps :( Det kanske inte ens lönar sig för att jag häller pengarna i tanken istället...

Ska jag behålla chapsen eller leta reda på stövlarna? :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket töjer sig short chaps?

Det är svårt när man har grova ben att hitta chaps som passar, som inte är måttsydda. Jag har vant mig vid halvt strypt blodcirkulation i benen ;) Brukar köpa läderchaps i största storleken (bara vissa märken funkar). De töjer sig lite och formar sig efter benet, men det är väl marginellt egentligen.

Om du inte är uppe i största storleken kan du ju gå upp en storlek. Alternativt byta märke eller måttbeställa.
 
Sv: Hur mycket töjer sig short chaps?

Jag tycker chapsen brukar töja sig ganska mycket, mina dyon chaps fick jag knappt på mig utan hjälp i början men nu sitter dom som gjutet efter benet, slimmat efter benet men utan att sitta åt för hårt!

Fast tycker du inte dom är fina kanske du ska byta men tänk på att stövlar tar lång tid att rida in och få att passa ditt ben och fot också om du inte köper super dyra special beställda för just dina ben!

Jag tycker allt du ska ge chapsen en chans :)
 
Sv: Hur mycket töjer sig short chaps?

Det lät inte så hoppingivande. I mitt fall är det egentligen inte grovleken som är problemet utan längden i kombination med grovleken. Om jag hittar ett par som funkar runt om så är de alldeles på tok för långa.
 
Sv: Hur mycket töjer sig short chaps?

Det lät lite mer hoppingivande. Men jag måste bestämma mig kvickt hur jag ska göra.

Mina gamla ridstövlar är av konstläder och har trasigt foder som hälen fastnar i när jag ska ta av mig dem så de ger mig lite klaustrofobi. De är däremot bra i storleken.
 
Sv: Hur mycket töjer sig short chaps?

Jag ska se om jag hinner med en räd i boden i morgon. Om jag hittar de sunkiga stövlarna lämnar jag tillbaka chapsen
 
Sv: Hur mycket töjer sig short chaps?

om du inte tycker de är snygga skulle jag lämna tillbakadem.
Har du tittat på Dyon? De kan man beställa i väldigt många olika vidder o längder
 
Sv: Hur mycket töjer sig short chaps?

Nej, jag har inte kollat på dem. Just nu är det lite bråttom så jag vågar inte chansa på att jag hinner få hem något före helgen om jag beställer på nätet. Dessa var något av ett panikköp eftersom jag inte skulle hinna shoppa någon annanstans. Jag vill ju helst hinna prova dem så jag vågar egentligen inte köpa på nätet om inte måtten som anges stämmer med mina mått. (Annars är jag inbiten nätshoppare.)

Men jag ska kolla in dem ändå, även om det skulle bli ridstövlar den här helgen.
 
Sv: Hur mycket töjer sig short chaps?

Nu har jag nyttjat google och kollat in dyons chaps och lite olika storlekar. Det jag kan komma fram till är att den storlek jag har är den som kommer närmast. Mitt mått runt grövsta vaden är 36,5 (med strumpbyxor på) och från knävecket ner till golvet är det 40 cm. Den storlek jag har är SC 33,5 38,5. Tar jag större vidd blir de för långa. Bättre än så blir det nog inte om jag inte måttbeställer men det har jag inte råd med.
 
Sv: Hur mycket töjer sig short chaps?

Köpte ett par på hööks i september förra året. Kunde nästan inte få på mig dom utan hjälp, dom satt fruktansvärt det gjorde nästan ont. Och det var då jag precis började rida igen, nu har jag vuxit och mina vader har vuxit, men nu sitter short chapsen perfekt! Det var i läder.
 
Sv: Hur mycket töjer sig short chaps?

Sitter dom verkligen så himla tight? Då är ju risken att dom går sönder rätt omgående.
Dom ska sitta tight i början för dom töjer sig, så det ska man absolut räkna med. Men absolut inte så tight att blodcirkulationen stryps, det säger väl sig självt.
 
Sv: Hur mycket töjer sig short chaps?

Hugger knapp.

Nu har jag tänkt ett varv till igen. Jag hade ju på mig chapsen hela första kvällen hemma för att de skulle töja sig och det gjorde de nog för i morse drog jag på mig dem igen och de satt faktiskt mycket bättre! :) Förvisso hade jag andra ridbyxor på mig men det borde inte vara någon skillnad på dem i tjocklek.

Så jag behåller dem och har ridit i dem för första gången idag. :)
 
Sv: Hur mycket töjer sig short chaps?

Tog du på dig dem på kvällen första gången?
Och direkt på morgonen andra gången?
Då är det inte konstigt om de är lättare att få på sig, vaden svullnar ju under dagen... Mina vader skiljer 2-3 cm i storlek på morgonen jfr med på em!
 
Sv: Hur mycket töjer sig short chaps?

Jamen jösses, det gjorde jag ju :o

Jag vet att min midja varierar några centimeter under dagen, men jag tänkte inte på att vaderna också kunde göra det.
 
Sv: Hur mycket töjer sig short chaps?

Men då kan du ju passa på och ta på dig dem på morgonen och ha dem på någon timme, så de töjer sig, så kan du säkert ha dem även på kvällarna om några dagar! Om det är resår hela vägen längs med dragkedjan så töjer de sig ju en hel del ganska fort. (Är de helt i läder så kommer de dock inte töja sig så himla mycket...)
 
Sv: Hur mycket töjer sig short chaps?

De har en styv resår på några centimeter längs med hela dragkedjan.

Jag får väl knalla omkring med dem när jag gör mina morgonbestyr i morgon så kan jag ha dem till ridlektionen på kvällen sen. :) Jag testar det.
 

Liknande trådar

Utrustning Köpte ett par short chaps från Ariat, Concord heter modellen. Jag provade en ST men fick inte riktigt igen dragkedjan utan att ta i lite...
Svar
0
· Visningar
635
Senast: Wysiwyg
·
S
Utrustning Har fått, ett var väldigt snygga chaps, och där till ett par äckligt sköna legins. (short chaps) :love: I brunt mocka/skinn...
Svar
8
· Visningar
955
Senast: SessCa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp