Bukefalos 28 år!

Hur mycket torv ska det vara?

Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Det är väl inte frågan att stallägaren ska mocka som hästägaren vill men det ska vara ordentligt mockat oavsett vems hästen är.
Vet ett privatstall där mockning på vardagarna ingår. Hade inte velat ha min häst där då jag anser att mockningen sköts slarvigt. Vissa hästägare mockar faktiskt om boxarna på kvällen när dom kommer och så ska det inte vara!

Betalar man för en tjänst ska den vara väl utförd.

Som att gå till tandläkaren och han bara borrar upp bort halva karieshålet och sen fyller på med ny plast ovanpå!

Jag håller helt med dej, jag mockade inte slarvigare för att jag hade många att mocka åt. Alla hästar har rätt till en fin, ren och bra bädd att ligga och stå på.
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Jo jag har sett många fina bäddar. Min bästa vän har bädd till sina shettisar och dom är exemplariskt skötta. Rena, torra och allmänt fräscha. Så visst finns det bra bäddar, det vet jag.

Men jag gillar inte bädd, bra skött eller inte spelar ingen roll.
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Nu har jag pratat med stallägaren (fick inte tag i henne i går kväll). Sa att jag INTE tycker det är ok att det klafsar i boxen och att jag ville ha mer strö, samt att jag köpt mer själv (svindyrt från lantmännen istället för billigt från henne.)

Hon vill inte ha en bädd och det är ju hon som mockar... Hon har beräknat 1-1,5 bal i veckan för min häst, och då vill jag ha lite mer. Jag mockade själv idag och la in 2 balar torv enligt vår kompromiss och så får vi se hur det blir framöver. Känns skönt att ha en dialog iaf.


Sen efter vi haft det här samtalet upptäckte jag att han inte fått sitt kraftfoder i morse... :grin:
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Skönt med dialog, hoppas att det löser sig med ströet. :)

Kan du inte ställa kraftfodret i hinkar nedanför där din häst har höet? Då ser ju den som ger höet kraftfodret och kan därmed inte missa det?

Gissar att det inte går att ha hink med kraft stående utanför boxen, då hade det säkert varit fixat redan? :)
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Jag tycker du ska ta i med hårdhandskarna och berätta att du förväntar dig mer av den tjänst du köper. Fråga vad problemet är och hur ni ska lösa det.
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

På kvällarna ställer jag alltid hans hink utanför boxen. Men det går inte att ha några spannar framme över natten, då det ofta är hästar på rymmen som förstör hinkar och käkar upp mat.

Hans foderhinkar står på anvisad plats i foderkammaren, men ingen är inne där på morgonen eftersom ridskolehästarna bara får ensilage på morgonen. Jag lägger inte upp nåt ensilage till honom, utan det delas ut när alla andra får, och det funkar bra, han får så mycket som jag vill, dvs mycket.

Den andra inackorderingen i det stallet har sina burkar närmare boxarna, ungefär där jag har min kvällshink. Men hennes häst hade inte heller fått frukost idag.

Hur svårt kan det vara?
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Hink med lock på som kan stå framme på natten? Och sen är det väl ett konstigt ställe om man jämt har hästar lösa på natten?

Sen borde 1-1½ bal i veckan absolut räcka, frågan är om den verkligen får det. Min får 1 bal var 7-8:e dag i en 10 kvadrat box. Har visserligen bädd, men i början av min "torv-karriär" hade jag inte det, men det blev alldeles för jobbigt att hålla på och vända torven. Men de gör väl inte det om den blir blöt och klafsig:crazy:
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

*KL*

Hej alla!

Jag har också en torvfråga som jag stoppar här.

Om man nu inte har permanentbädd, hur tjockt bör torvlagret vara då?

Jag har alltid haft torvbädd, men mockar inte själv nu. Stallägaren hävdar att det är torv"bädd" men h*n verkar ta ut allt och häst står bra nära golvet hela tiden.. Så när det inte är permantentbädd- hur tjockt ska lagret vara.

Jag ska ta upp detta med stallägaren när jag sen h*n, men med våra olika tider vet jag inte när det blir..

/ Lavinia, vars häst också har lite skumma "nånting" på hasorna- inte sår men "nåt"..
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Hink med lock som Tajger föreslog, det kanske går att hänga upp på boxdörren? Går det att förvara hinkarna där de tar ensilaget? Om de delar upp det i påsar innan de ger så kan hinkarna stå vid påsarna, eller om de lägger upp det i en vagn så ställ dem på vagnen på något sätt? Hänga i krokar på vagnen?

Bara de får in en rutin ska det nog lösa sig, det är ganska nytt att era hästar får vid fler tillfällen än de andra gissar jag, iom att det glöms?
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Jag hade nog faktiskt flyttat min häst till ett annat stall i det läget, om det inte finns möjlighet för dig att mocka själv.

I våra boxar har vi en bale torv i botten, sen minst en bale spån ovanpå. Spånet fylls naturligtvis på efterhand som det blir skitigt, men torven fungerar som permanentbädd och tas bara ut några gånger/vinter.
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Jag vill absolut inte flytta. Trivs jättebra med gänget i stallet, och det är ju här hela mitt sociala liv är, så jag vill inte till nåt mindre stall. Älskar den stora hagen och pålle trivs utmärkt.

Vi får försöka komma fram till nån lösning helt enkelt. Eller så får jag mocka själv och hitta nån som kan göra det med kort varsel de dagar jag fastnar på jobbet.
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Det är väl inte frågan att stallägaren ska mocka som hästägaren vill men det ska vara ordentligt mockat oavsett vems hästen är.
Vet ett privatstall där mockning på vardagarna ingår. Hade inte velat ha min häst där då jag anser att mockningen sköts slarvigt. Vissa hästägare mockar faktiskt om boxarna på kvällen när dom kommer och så ska det inte vara!

Betalar man för en tjänst ska den vara väl utförd.

Som att gå till tandläkaren och han bara borrar upp bort halva karieshålet och sen fyller på med ny plast ovanpå!

Så som du beskriver det ska det självklart inte vara. Hade jag behövt mocka om hos mina hästar hade jag inte betalt för den tjänsten. Men som man kan läsa av olika människor här så har vi helt olika syn på hur mockningen ska gå till. Det var det jag ville komma fram till.
För mig är det viktigast att det är torrt och hästen kan ligga bra, därav är jag väldigt nöjd med att ha bädd till mina.Sen är det mindre viktigt att det ligger ett tjock lager med mjukt, fluffigt ljust spån ovanpå.


Jag tycker det är bra av Ts att ha fått igång en dialog och jag hoppas att du står på dig för din hästs välbefinnande:)
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Hon vill inte ha en bädd och det är ju hon som mockar... Hon har beräknat 1-1,5 bal i veckan för min häst, och då vill jag ha lite mer. Jag mockade själv idag och la in 2 balar torv enligt vår kompromiss och så får vi se hur det blir framöver. Känns skönt att ha en dialog iaf.

Jag har haft häst på torvbädd i Sverige. Mina boxar var ca 15 kvm och jag lade in rejält med torv i botten (hade kalk underst också) - skulle tro att det gick minst sex balar per box att bottna.

Sen mockade jag bara bort skitar (jag har alltid mockat minst två gånger/dag för att det ska vara riktigt fräscht - tycker att det är så lätt att plocka lite skitar när man kvällsfodrar). Det gick åt 1,5 bal torv/box i veckan. Jag hade inspektion av stallet under den tiden också och inspektören var helt lyrisk över torvbäddarna och frågade om han fick använda mitt stall som referens till skeptiker till torvanvändning vilket jag godkände.

Oavsett strö ska det inte vara så lite att hästen kommer ned på betonggolvet (om du nu inte råkar ha en grävande häst) utan kan ligga mjukt.

Jag räknade på strömedel och i mitt fall blev torv billigast. Jag köpte hela pallar från ett företag i närheten där hemkörning endast kostade motsvarande 2 balar. Helt klart värt det alltså. Dessutom hade jag inga svårigheter att bli av med gödseln: tvärtom stod folk i kö för att få hämta.

Jag blir lika fundersam varje gång jag läser liknande trådar som den här om hur stallägare resonerar (eller inte resonerar) kring stallskötsel. Säkerhet och ordentlig omvårdnad om inackorderingarna (hästarna) skulle jag trott borde ha större prioritet. Jag har en kompis som bedriver stort inackorderingsstall och hos honom kan man få precis vad man vill - allting skrivs in i kontraktet och man faktureras efter valen man gjort. Kan det vara så svårt?

Hoppas det löser sig för dig och din häst. Själv hade jag varit uppriktigt bekymrad över att det hafsades med fodringen.

;) Krocket
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Visst är det konstigt att det ska vara så svårt?

Stallägaren har dålig erfarenhet av bädd, och det beror säkerligen på att de inte har skötts ordentligt. Fasen att man måste göra allting själv! :cool:

Anledningen till att jag inte går fullständigt i taket över missade fodringar är att han får sina 14 kg hösilage med bra värden, samt att han själv gärna strular med fodringarna och låter bli att äta i kraftfoder några dagar då och då. (Hösilage är nämligen mycket godare tycker han.) Men självklart ska jag ta upp det igen.
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

För en 10-12 kvm stor box skulle jag fylla den med minst 4 säckar torv som grundunderlag. Sedan är det 1 bal i veckan som måste fyllas på.
Mindre än så bör det inte vara.

Då blir det märken på hasorna och skitiga täcken.
Man ska aldrig snåla med torv, det blir bara pannkaka av alltihop.

Säg till att du inte är nöjd med mängden torv som finns i boxen. Säg till att du vill ha mer och är beredd att lägga till stallhyran om så krävs för att få en ordentlig bädd.
Lycka till! :)
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 419
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Vill gärna ha lite synpunkter på det här uppstallningsavtalet :bow: UPPSTALLNINGKONTRAKT Häst Namn: Född: Ras...
Svar
9
· Visningar
5 031
Senast: JustInCase
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp