Bukefalos 28 år!

Hur mycket torv ska det vara?

Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Nu har jag varit och köpt en bal torv och en bal torvmix. Ska fråga först angående kontrakt (som inte är skrivet ännu) och hur mycket som förväntas gå åt.
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Så som du beskriver bädden nu (klaffsigt etc) så är det faktiskt mot djurskyddslagen som säger att hästen ska ha en torr och ren liggplats.

Självklart ska hästen ha en sviktande bädd och inte ligga på golvet, det innebär att en stor häst behöver betydligt tjockare lager än en mindre häst, för att kunna ligga bekvämt.

Permanentbädd eller växelströbädd är en smaksak, men jag hade inte gett mig på att anlägga en permanentbädd nu när det är kallt, det är dömt att misslyckas och förstöra stallmiljön med lukt och fukt.
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Om du lägger en helt ny bädd så omkring fyra stycken skulle jag tro. Beror ju lite på storlek på boxen o så. :)
Blir det för lite är det ju bara att lägga in en till. Sen lägga in en ny då och då, det beror lite på hur "lórtig" hästen är. Min är ganska renlig så det går åt väldigt lite. Ta bara ut det som ligger överst. Bädden kommer att "packas" och torv har ju superbra uppsugningsförmåga.

Utmockningen tar kanske någon timme eller två men det får man se som ett träningspass. Man behöver inte mocka ut ofta om man lagt bädden rätt. Och det underlättar förstås om man inte har en grävskopa till häst:angel:
Grunda gärna med kalk i botten.
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Min häst står på torv och bädden är 10-15cm tjock. Hårt packad i botten och sedan lite lösare ovanpå. Enda gången man urskiljer golvet är när lilla damen tar en gräv-raid i boxen och bara plöjer som en jordfräs, men det är sällan.
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Om inte kontraktet är skrivet än, kan du inte omförhandla och få bort ur kontraktet att strö ska ingå? Mockningen kan ju fortfarande ingå. Sen köper du liksom övriga i stallet en egen pall med strö och ströar efter behov när du är där. Som jag förstått det så är det inte så att du inte är där alls på en vecka tex utan du är ändå där regelbundet. Räcker ju att du är där säg 2-3 ggr i veckan om det kör ihop sig för dig för att ändå kunna underhålla mängden strö så den är tillfredsställande.
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Permanentbädd eller växelströbädd är en smaksak, men jag hade inte gett mig på att anlägga en permanentbädd nu när det är kallt, det är dömt att misslyckas och förstöra stallmiljön med lukt och fukt.

Då får jag nog stå över det då, snorkallt här och dörrarna stängda dygnet runt för att inte vattnet ska frysa. :crazy:
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Det kanske kan fungera. Jag är där varje dag, med några få undantag nån helg då och då.
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Fråga hur mycket som ingår i priset och köp till resten själv! Ingår mockning skall den skötas efter hur du vill ha det, och har du då köpt till egna balar finns inget dom kan skylla på.

Minst 15-20cm torv skall det vara! :laugh:


(Jag fyller upp en box på 9 kvadratmeter med 6st balar, sen ungefär ½ ny bal om dagen, tar ut allt kiss&bajs varje dag)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Fråga hur mycket som ingår i priset och köp till resten själv! Ingår mockning skall den skötas efter hur du vill ha det, och har du då köpt till egna balar finns inget dom kan skylla på.


Fast det där om att mockningen ska skötas som hästägaren vill bara för att man betalar för det är ju bara löjligt. Inte står min stallägare med handskar och hink och plockar små pluttar bara för att jag vill det. Vill man ha petnoga mockat får man nog sköta det själv.
Däremot ska man ha koll på hur mycket strö som ingår i priset och är man inte nöjd med det så får man köpa eget och fylla på själv.
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Fast nu handlar det ju om att stallägaren (som får betalt för en tjänst) är lat och då är det bara kasst.
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Det går att anlägga bädd nu (om du har runt nollan i stallet, kallare så blir det svårt) om du är noga och trampar/krattar ut varenda klump och sedan trampar och vattnar tills allt har gått ner i en bra bädd. Det tar tid men är väl värt det.
Vi har torvbäddar som är ca 15-20 cm höga, jag lägger in 6 balar i boxarna när vi lägger bädden och boxarna är drygt 11 kvm.
Lägg in två balar, trampa och vattna lägg in en och trampa och vattna osv, använd varmvatten nu så går det smidigare och tänk på att du behöver vattna ganska mycket. Det första lagret med två balar ska nästan vara blött så blir det bra när de fyra sista balarna kommer ovanpå.

När bäddarna har satt sig är det super enkelt att mocka, tar några minuter per box bara och det går åt minimalt med torv. Vi gör åt två balar i månaden på två hästar och den ena gör åt lite mer än den andre. Våra hästar står inne max 8 timmar/dygn står de inne mer så går det ju åt mer torv.

När du mockar en bädd så tar du inte ut någon torv alls förutom det lilla som sitter fast på bajset. Man fyller på för att torven packar ihop sig så mycket när de ligger på den.

En bra bädd är torr när du känner med handen och sviktar när man hoppar på den, helt enkelt bekväm att gå på.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Fråga hur mycket som ingår i priset och köp till resten själv! Ingår mockning skall den skötas efter hur du vill ha det, och har du då köpt till egna balar finns inget dom kan skylla på.

Minst 15-20cm torv skall det vara! :laugh:


(Jag fyller upp en box på 9 kvadratmeter med 6st balar, sen ungefär ½ ny bal om dagen, tar ut allt kiss&bajs varje dag)

En halv ny bal om dagen:eek: varför då? Hade vi fyllt så mycket hade inte hästarna kommit in i boxarna längre men du kanske inte har bädd? Det låter väldigt oekonomiskt:crazy:
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Just i TS fall ja, men jag tycker fortfarande att det är märkligt att säga att stallägaren ska mocka som hästägare vill. Det är en stor skillnad på att pedantmocka åt en häst än att mocka åt 20 hästar, sen ska dom självklart inte stå på betogen eller i gegga.

Om jag var TS hade jag gjort som TinyWiny skrev :)
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Nej det skulle aldrig falla mig in att ha bädd. Min häst skall bara stå på ren och fräsch torv.
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Dina uppfattningar om permanentbädd är verkligen udda. Sjävklart står även hästar som har permanentbädd bara på rent och fräscht strö. Om inte är det dåligt mockat, men det kan det lika gärna vara med växelströbädd.

Den som mockar ska tillhandahålla en godtagbar nivå på tjänsten, därmed inte sagt att hästägaren alltid har rätt. Jag vet folk som mockar ut allt varje dag och därmed förstör både gödselhantering och inköp av strö, för att inte nämna att få hästar gillar att vada omkring i strö upp till magen. Jag tycker permanentbädd är ett utmärkt alternativ, särskilt på vinter. Varmt och skönt för hästen. Självklart ska bädden - oavsett typ - vara välskött.
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Just i TS fall ja, men jag tycker fortfarande att det är märkligt att säga att stallägaren ska mocka som hästägare vill. Det är en stor skillnad på att pedantmocka åt en häst än att mocka åt 20 hästar, sen ska dom självklart inte stå på betogen eller i gegga.

Om jag var TS hade jag gjort som TinyWiny skrev :)

Det är väl inte frågan att stallägaren ska mocka som hästägaren vill men det ska vara ordentligt mockat oavsett vems hästen är.
Vet ett privatstall där mockning på vardagarna ingår. Hade inte velat ha min häst där då jag anser att mockningen sköts slarvigt. Vissa hästägare mockar faktiskt om boxarna på kvällen när dom kommer och så ska det inte vara!

Betalar man för en tjänst ska den vara väl utförd.

Som att gå till tandläkaren och han bara borrar upp bort halva karieshålet och sen fyller på med ny plast ovanpå!
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Nej det skulle aldrig falla mig in att ha bädd. Min häst skall bara stå på ren och fräsch torv.

Jag vill att min häst ska ha en bädd som sviktar och är mjuk och skön att ligga och stå på, att den är ren och att hon inte kommer i kontakt med urin mer än absolut nödvändigt är också en andledning.

Det är ett helvete innan bäddarna har satt sig för då tar det ibland flera minuter innan urinen sugs ner i botten så en växelströbädd går helt bort för mej för där har man ju ständigt det problemet.

Jag vill inte heller att min häst som gräver ska stå på betonggolvet vilket är fallet om jag skulle låta henne ha växelströbädd. Jag kan lägga in tio torvbalar och all torv är ändå noggrant uppkastad mot väggen efter några timmar så att lägga bädd hos henne tar lång tid av trampande och vattnande men det är det värt.

Har du aldrig sett en bädd eftersom du har så konstig syn på bäddar? Eller har du bara sett misskötta bäddar?
Om du kom in i mitt stall så skulle du inte kunna se eller känna varken med näsan eller handen att det är bäddar för en bädd hos mej varken luktar eller är smutsig.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 420
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Vill gärna ha lite synpunkter på det här uppstallningsavtalet :bow: UPPSTALLNINGKONTRAKT Häst Namn: Född: Ras...
Svar
9
· Visningar
5 031
Senast: JustInCase
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp