Hur mycket utvecklas man på enbart sporadiska privatlektioner?

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare EKMK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 564

Bukefalos 30 år!

EKMK

Trådstartare
Hej,

Min ridbakgrund är ridskola mellan 6-16 därefter lite medryttarhästar och turridningar, för ca ett år sen återupptog jag ridningen på ridskola (34 år gammal), något ringrostig men blev relativt snabbt varm i kläderna igen.
Jag red två terminer på ridskolan innan jag valde att säga upp min plats, var inte särskilt nöjd.
Nu står jag på kö till en annan ridskola som är väldigt populär, väntan kan därmed bli väldigt lång.
Jag har hittat en suverän tränare på ridskolan jag står på kö till, jag tar privatlektion med den ridläraren så ofta jag kan, det brukar bli 1 gång i månaden ca.
Jag är lite orolig att jag ska tappa ridningen igen nu när jag inte längre rider regelbundet, vill helst undvika att bli ringrostig igen.

Kan man utvecklas som ryttare även om man rider så sällan?

Absolut. När jag pluggade ville jag inte rida på närmaste ridskolan då hästarna inte fick gå ute utan bara släpptes i grupper i ridhuset dagtid. Kunde inte med lätthet ta mig till annan ridskola.
Så jag åkte på kurser kanske tre gånger om året, två helger och en sommarveckor. Lärde mig jättemycket. Fattade t ex äntligen hur det ska kännas när en häst går i form och hur jag ska komma dit. Men man är inte lika smidig och har inte samma muskelminne eller balans som om man rider mer regelbundet. Jag red dressyr, vet inte om jag velat ha samma upplägg med hoppning.
Och jag fick så klart rejäl träningsvärk varje gång...

Liknande trådar

• Går ridskolehästar för mycket?
  • Hur blir man en bra ridskoleryttare?
  • Privatlektioner
  • Problem med ridskolehäst

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat