Bukefalos 28 år!

Hur mycket vågar man bredda en prestige?

MM

Trådstartare
Hittade äntligen en sadel som passade hästen. Fanns ingen till salu i hans bomvidd så köpte en annan och lämnade in den för bomändring. Den kom tillbaka idag och är fortfarande för smal. För övrigt så sitter sadeln bra.

Den är nu ändrad till 37 och ja, min häst ser ut som en öltunna över ryggen..

Hur mycket vågar man vidga bommen?
Han sa att jag skulle ta hem och testa den och komma tillbaka så skulle han försöka vidga den lite till om det behövdes. Är det redan på gränsen nu att det inte den inte kan vidgas mer?
 
Sv: Hur mycket vågar man bredda en prestige?

Går det att ändra vidden genom att plocka ut lite stoppning där fram?
 
Sv: Hur mycket vågar man bredda en prestige?

Det finns ju permanentstoppade Prestige så det beror ju på vilken modell det är. Jag hade en innan som breddades till 37,5-38, men den gick tillbaka av sig själv. Det beror också på vilken vidden var från början, för man kan inte bredda hur många storlekar som helst.
 
Sv: Hur mycket vågar man bredda en prestige?

Köp en 37a, de breddade blir aldrig lika breda enl min erfarenhet.
 
Sv: Hur mycket vågar man bredda en prestige?

Kruxet är att när man värmer om en bom, följer sällan hela bommen med fullt ut i breddningen. Vilket innebär att den riskerar att fortsätta att vara för smal vid sadelns midja trots att vidden stämmer vid bombenen. Risken är också stor att materialet kryper tillbaka efter en tid.
Om det går att reglera med hjälp av stoppningen beror på hur bossorna och stoppningen ser ut. Lite kan man reglera genom att stoppa mjukare/tunnare, men det går inte att plocka ut hur mycket som helst. Blir bossan för tom, flyttar stoppningen runt sig och det bildas klumpar och gropar.

Personligen skulle jag prova en annan sadel om det är möjligt. Prova en ej omvärmd 37a, eller titta efter en liknande sadel med generösare bom.
Prestige ligger sällan optimalt på "tunnor" enligt min erfarenhet, just pga vidden. Vinkeln kan stämma, men de är inte speciellt "öppna" i bommen.
 
Sv: Hur mycket vågar man bredda en prestige?

vet en som värmde om sin prestige till max, dvs runt 37,5-38 ngt.
 
Sv: Hur mycket vågar man bredda en prestige?

det är den äldre modellen appaloosa golden star.

Han sa det att han kan bredda en stl till men sen går det inte mer. Så litar på det.
Hästen ska ner några kg och vi jobbar på det och det går bra :)
Så skulle den vidgas en stl till så sitter den nog bra om en månad eller så när han tappat lite till. Det är just runt magen han behöver gå ner.
 
Sv: Hur mycket vågar man bredda en prestige?

Finns bara en 37 ute och den är i fel färg.
 
Sv: Hur mycket vågar man bredda en prestige?

Det finn inte en sadel som passar på honom mer än denna. Har provat många olika och kollat på några hundra. Det finns inga mer sadlar i min närhet att prova och att åka iväg med hästen går inte. Han gillar inte att åka transport.

Jag behöver en sadel som är exakt likadan som golden stars bom ser ut, men bredare.

Hästen är väldigt svårt att hitta sadel till med tanke på hur hans rygg ser ut. Prestigen är den enda som passat så jag får försöka anpassa den efter honom så gott det går.
 
Sv: Hur mycket vågar man bredda en prestige?

Medryttarpollen jag rider har en likadan! Trevlig sadel, men man ska alltså kunna göra den lite vidare? Vet inte om han har 37 nu. Men det är en nordsvensk som inte precis är smäcker i modellen och har bred rygg, så det borde han väl nästan ha. Den kommer bli lite för smal om han musklar sig mer :( Så hade också behövt bredda den. Hästen i fråga är inte lätt att hitta sadel till, överbygg (vilket gör att han får svängd rygg, men har ändå rak rygg precis i "början") Ägaren har en bomlös, men att rida i bomlöst på en så bred häst är ju värsta gymnastiken. Benen står rakt ut! Så håller mig helst till hoppsadeln :) Visste inte att man kunde bredda de äldre sadlarna.

KL*

Men finns det ingen dressyrsadel från Prestige som har liknande bom? Kan tänka mig köpa en sadel åt en häst som inte ens är min, bara jag får sitta i en dressyrsadel i princip. Både hopp och bomlöst fungerar inte optimalt när man ska dressyra;)
 
Sv: Hur mycket vågar man bredda en prestige?

Min häst har en hopplös rygg.

Ingen manke, bred, svängd platt rygg, kort anläggningsyta och rätt så överbyggd.
Lycka till liksom :crazy:
 
Sv: Hur mycket vågar man bredda en prestige?

Ingen manke, bred, svängd platt rygg, kort anläggningsyta och rätt så överbyggd.
Lycka till liksom :crazy:
Men var inte din pålle en unghäst ? (eller är det jag som är virrig) Då har man ju en chans att han växer ikapp med fram och jämnar ut sig lite, samt att manken kommer sen också. De flesta plattare sadlar för de bredare ryggarna är ofta till rakare ryggar. Dilemma.
 
Sv: Hur mycket vågar man bredda en prestige?

Men var inte din pålle en unghäst ? (eller är det jag som är virrig) Då har man ju en chans att han växer ikapp med fram och jämnar ut sig lite, samt att manken kommer sen också. De flesta plattare sadlar för de bredare ryggarna är ofta till rakare ryggar. Dilemma.

Han är 2½ år nu.
Jag hoppas verkligen att manken jämnar ut sig lite mer med rumpan. Han har blivit mer överbyggd nu i höst, men han växer ju. Hoppas på att framdelen kan komma ikapp nu i vinter. Han har fått liiiite mer manke men den är fortfarande lika bred som ryggen.

Det är lite som pest eller kolera, jag får ta det som funkar bäst. Kommer troligtvis aldrig hitta en perfekt sadel till honom om han fortsätter se ut så här.

Men nu provade jag sadeln igen i dagsljus och den sitter rätt bra faktiskt. Behöver fortfarande breddas lite, räcker nog med 1 stl. Så åker tillbaka med den så får han fixa det. Sen ska den nog passa bra förhoppningsvis.
 
Sv: Hur mycket vågar man bredda en prestige?

Låter lite som samma rygg (konstigt va om de har samma sadel;))
Riktigt platt rygg, bred, knappt någon manke, men så är ryggen lite rak den första 1/3 och sen blir den mer svängd för att han är överbyggd. Jomen tjena, inte lätt att hitta sadel till nej :p

Den jag rider är dock 13 så inte mycket chans att ryggen kommer ändra sig, mer än om han blir rejält musklad.

Men om din bara är 2 och ett halv så lär den ändras mycket.
En av de unghästar jag hade såg ut som en katastrof innan hon fyllde tre, överbyggd, vred rygg men med sluttande kors. Såg ut som en fet kossa ungefär:o (dessutom skäck i svart och vit)

Men sen började framdelen växa ikapp och hon fick även MANKE. Jämnade ut sig helt senare. Så man kan ju alltid hoppas :)
 
Sv: Hur mycket vågar man bredda en prestige?

När min växte ur sin Prestige 37:a, dvs breddade sig ur den, så köpte jag en bomlös dressyrsadel och den har jag faktiskt haft i 5 år nu. Nu har hon iofs ändrat sig lite för mycket för den, så jag måste köpa ny. Men 5 år är jäkligt bra med samma sadel ändå.

Fördelen med hästar utan manke är att många bomlösa passar bra på dem.
 
Sv: Hur mycket vågar man bredda en prestige?

LÅter exakt som min. Hade en Prestige Hippos dressage, breddad till max, och den var ändå inte bra.
Jagh ar gett upp nu och rider i en bomlös.... En Tölthester Tönn gel, får kanonfin dressyrsits i den och slipper oroa mig för att pucko-ryggen inte får det utrymme den behöver :P
 
Sv: Hur mycket vågar man bredda en prestige?

Det jag menade är att jag tror att risken är stor att sadeln kommer att fortsätta att vara för smal i bommen, även om den passar i fram, och följer inte midjan med i breddningen så är den ju fortfarande för smal på mitten.

(Förutom själva vidden, dvs bombenens vinkel, tittar man på hur "öppen" sadeln är i vidden. Enkelt sagt är det hur brett det är mellan sadelspikarna i fram, ungefär. Vinkeln kan stämma perfekt, men är sadeln inte tillräckligt "öppen" kommer den ändå att vara för smal. Prestiges sadlar är generellt inte speciellt "öppna" i vidden.)

Hoppas att det reder sig i sadeljakten!

//Liten, som vet precis hur "roligt" det kan vara att jaga sadel..
 
Sv: Hur mycket vågar man bredda en prestige?

Min häst har en hopplös rygg.

Ingen manke, bred, svängd platt rygg, kort anläggningsyta och rätt så överbyggd.
Lycka till liksom :crazy:

Svaret heter islandssadel.
Många islänningar har just såna ryggar och det finns många sadlar byggda för att passa till den modellen på rygg.
 

Liknande trådar

Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
718
Senast: Jeps
·
Utrustning Nu ska det bli gjort. En av mina hoppsadlar - en gammal Passier Comet - ska skickas till Passier i Tyskland. Jag har haft sadeln i 4 år...
2
Svar
28
· Visningar
3 563
Senast: caballus
·
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 656
Senast: caballus
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 342
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp