Nu ska sadeln skickas till Tyskland...

Nu fick jag in en bild. Sadeln släpper lite bak, men den ligger helt stilla. Eftersom bossorna är komplett omstoppade med ny ull så ska sadeln ridas in och då kommer bossorna platta till sig och forma sig mer efter hästens rygg.
Nu fick jag in en bild. Sadeln släpper lite bak, men den ligger helt stilla. Eftersom bossorna är komplett omstoppade med ny ull så ska sadeln ridas in och då kommer bossorna platta till sig och forma sig mer efter hästens rygg.

Bommen är för svängd för din hästs rygg.

När den nu är nyomstoppad så syns det ännu tydligare, den ligger som en uppochnedvänd banan över ryggen på den. Det hjälper inte att bossorna ”sätter sig” efter ryggen, är bommen felvinklad så är den.
 
Nu är sadeln hemma! Det kändes som om jag fick hem en ny sadeln och inte en med de 30 år som den har på nacken!

Jag är nöjd! Sadeln ligger an hela vägen under bossorna och ligger helt stilla på hästen. Som ren bonus fick jag också med ett fleecefodrat sadelöverdrag på köpet.

Försökte lägga in bild, men det funkar inte 🙄

Jag älskar sånt här! Äkta hantverk, nästna oändligt liv. Bra gjort :)!
 
Bommen är för svängd för din hästs rygg.

När den nu är nyomstoppad så syns det ännu tydligare, den ligger som en uppochnedvänd banan över ryggen på den. Det hjälper inte att bossorna ”sätter sig” efter ryggen, är bommen felvinklad så är den.

OK. Planen är att Sadeldoktorn ska kolla hur den ligger så vi får se vad han säger.

/Lizzie
 
Enligt Passier kan man justera en PSL-bom hur många gånger som helst.

Sedan var det sadelmakare som sa att de inte får bredda kanalen på Passiersadlar, för Passier då. Jag har svårt att förstå argumenteten 🤔. Orkade inte håll på och krångla så då blev det kontakt med Passier.
Mött samma problem, att man inte vågar ändra vidden för att man är rädd att nåt ska gå fel.

Vad gäller att vidga kanalen så beror det ju på hur mycket bossa som finns kvar efter breddningen, för det kan i praktiken innebära att det blir två tunna limpor som inte klarar av att bära vikten. Sen tar det jäkla massa tid, varför det blir dyrt.
 
Mött samma problem, att man inte vågar ändra vidden för att man är rädd att nåt ska gå fel.

Vad gäller att vidga kanalen så beror det ju på hur mycket bossa som finns kvar efter breddningen, för det kan i praktiken innebära att det blir två tunna limpor som inte klarar av att bära vikten. Sen tar det jäkla massa tid, varför det blir dyrt.

De lyckades med att få till det bra. Kanalen är breddad från 2 fingrar till 3 fingrar, så det är ändå kvar så pass mycket av bossorna att de räcker till.

/Lizzie
 
Nu har en sadelmakare kollat hur sadeln ligger på hästen.

Sadeln får godkänt. Den ligger helt stilla, även om det släpper tidigt bak. Enligt uppgift från sadelmakaren är det inte alls ovanligt när det gäller rundbossa och ska inte göra något.

Det viktigaste är att den ligger bra runt manken och den ligger an med jämt tryck under sadeln.

Framför allt är min superkänsliga häst nöjd med sadeln. Hon får sadeltvång vid minsta lilla så hon hade visat med all tydlighet om sadeln låg fel.

/Lizzie
 
Under ryttare.

20220514_161655.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som har erfarenhet av att skicka sin Passiersadel till Tyskland. Jag har en Passier Comet till min unghäst bomvidd 27,5...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: lizzie
·
Utrustning Som ni ser av rubriken så undrar jag alltså om det är någon här som skickat sin sadel till fabriken för att få bommen vidgad. Eller...
Svar
5
· Visningar
1 279
Senast: oki
·
Utrustning Är det någon här som nyligen skickat sin Passiersadel till Passier i Tyskland? Skickade ni privat, eller gick ni genom någon...
Svar
8
· Visningar
1 348
Senast: lizzie
·
Utrustning Låter som en korkad fråga, men nu när jag är ute i sadeldjungeln så har jag sett så mycket olika typer så jag bara måste fråga...! Jag...
Svar
1
· Visningar
2 211
Senast: Happy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp