Hur nära hingst?!

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 3 447
S

Svanhild

Var o tävlade i söndags o fick en utskällning av en enligt mig surkärring:crazy::devil:

Hon har en hingst o jag ett sto...(ej brunstig då) Jag har haft hingst i flera år innan så jag vet vad jag tycker är lagom säkerhetsavstånd. Jag kunde bli irriterad på folk om de i stort sett red in i oss annars är det ju jag som har hingsten som får lov att uppfostra o ha koll på min häst. Så länge ingen är inom bit o spark o "hoppapånärhet" tycker jag det är ok.

Jag blev utskälld för att jag minsann inte skulle gå så nära att hon minsann har hingst när jag var ca 10-15 m från henne!:crazy: Orkade inte varken svara eller bry mig men undrar nu vad tycker ni är lagom säkerhetsavstånd till en hingst på tävling?!

Sv: Hur nära hingst?!

Kan inte människan som rider hingsten hantera den så ska de inte vara ute på tävlingar! Det är min åsikt.

Sedan kan jag förstå om det är en unghingst, men då sätter man en rosett i svansen och talar lugnt och stilla om att: Jag har en unghingst, skulle du vilja hålla dig på lite avstånd...

Låter som om hon var rädd för hingsten hon satt på:angel: Eller ja, mer att hon var rädd för att inte kunna kontrollera honom, men vad gör hon då på tävling?

Aja, har själv ridit hingstar bredvid ston utan några problem, som du säger så gäller det att uppfostra och hålla koll på sin hingst. Andra ska ju inte behöva kolla om "hästen där borta är hingst".

Som nån före skrev - har man inte mer koll på hingsten så får hingstägaren se till att hålla avståndet.

Sen så måste man ju börja träningen någonstans.
Men då är det jag som har den "stökiga" hästen som får se till att "varnar" andra och även hålla mej utom räckhåll.

Fast visst tycker jag man visar hänsyn från båda hållen.
Dock låter 10 - 15 meter lite väl tilltaget från dennes hingstägares sida :crazy:

Ja, det är ju det... vad tusan gör hon i ett ridhus?! Nu var vi ju ute... hon kan ju knappast vara med i grupper o rida lektion med tanke på hennes krav på avstånd...:crazy:

Men shit.. vilken idiot! Kastrera eller lära sig hålla reda på hingsten, bara att välja.

Under en träning i ett ridhus jag var med på (syster red) var det en hingst med bland ston och valacker.
Givetvis höll man avstånd (som man skall göra till ALLA hästar)
men ägaren hade bra pli på hästen (som dessutom var jätte "brunstig" :p)
och ingenting hände.

Var hingsten brunstig ?:D

Jag har en hingst som är lite stökig.
Men det är när han blir ensammen! Har han hästar runt sej är han så nöjd, då är han som vilken häst som helst.
Det är då när man rider ifrån eller blir lämnad han "ballar ur", snurrar runt, backar och lättar fram...

Men, det är bara för mej att ut och träna honom bland hästar så torde det väl lugna sej lite:)

normalt sparkavstånd.
dvs man ska ej rida så när så man kan bli träffad av en spark.
det gäller ju dock alla hästar, oavsett om det är hingst eller inte.

vet man om att det är en hingst så kan man vara lite extra försiktig med att komma för nära om stoet brunstar. (inte för att hingsten behöver gå amok...men stoet kan ju göra det också och pissmärrar är ju typ...skitjobbiga :rofl:..)

Om någon sitter på en hingst som är av det "busiga" slaget blir jag glad om ryttaren informerar mig om detta så man kan vara extra noga. Gärna rosett i svansen med andra ord.

Annars är det så klart vanligt hästavstånd som gäller.

*kl*

Håller med tidigare inlägg. När jag sitter på hingstar informerar jag mina medryttare om det och ser själv till att hålla ett bra avstånd. Kanske man skulle införa GULA ROSETTER i svansen på hingstar så man kan se på avstånd att det är en?

jag körde med rosett på min hingst i början
(blå betyder hingst om jag inte är helt fel ute) men en röd rosett betyder ju sparkas o igentligen kvittar det ju vad man har, o varenda kotte borde då veta att man inte rider i ändan på en sådan häst då som iaf har röd rosett. Men jag slutade med rosett, insåg att ingen brydde sig ett skit att det satt rosett i arslet på hästen. Dom red så nära så man red på varandra. Jag funderade allvarligt på o brodera ngt på en ridväst o kolla om ryttarna kunde få upp ögonen då...men har inte gjort det än.

(kan nämna att min hingst har iaf varit snäll, men ville ta det säkra före det osäkra...)

Ahh Blå rosetter it is! vi har haft en kille med klapphingst (som dock inte vet om det) som tränat med oss. Han hade röda rosetter i lugg och svans. Han var itne allt för kul att dela ridbana med - speciellt inte som storyttare...

Jag kan tycka att det är hingstryttaren som får se upp lite extra. Självklart ska jag hålla mig på "normalt" avstånd från alla hästar, men jag ska ju inte behöva kolla könet på varenda häst på ridbanan....

Vad larvigt av henne att säga åt dig när du var så långt ifrån!

Jag tycker att säkerhetsavståndet ska vara som det är till alla andra hästar (oavsett kön haha) - de ska inte kunna sparka varandra.

Hon kom nog på sig att det var fånigt sist... vi träffades igår igen fast på träning o då var hon helt annorlunda:)

Körträning denna gången o vi passerade varandra ca 3 m från varandra utan gnäll:) Hon hade kanske bara en skitdag sist...

Låter som hon hade ingen kontroll, disciplin på hingsten samt var rädd för den! En väluppfostrad hingst ska inte tjafsa! Sto eller inte, den ska hålla sig i skinnet! :cool: Kan man inte hantera en hingst eller ha den uppfostrad så har man inte där att göra!

Ahh Blå rosetter it is! vi har haft en kille med klapphingst (som dock inte vet om det) som tränat med oss. Han hade röda rosetter i lugg och svans. Han var itne allt för kul att dela ridbana med - speciellt inte som storyttare...

jag hade för mig att det var vit rosett? hm... nån som kan visa källa på nåt?

står det nåt i TR om rosetter i svansen?

röd rosett är vanligast om man har en häst/ponny som har lätt för att sparka. Själv tycker jag att man ska ta bra avstånd till varandra o visa respekt. även de snällaste pollar kan "tappa" ett ben.

Har svälv blivit sparkad ute på tävling, då ryttaren på den andra ponnyn satte sporrarna i sidan. Hon märkte och såg att hennes ponny sparkade mig. men hon red bara vidare. det är det värsta man kan göra! Att säga förlåt kostar inget!! :) när man är ute o rider/tävlar vill man ju ha roligt:):)

om det var till mig så gällde mitt inlägg hingst!

Någon annan som vet mer exakt vilken färg det ska vara på rosetten i svansen på en hingst?

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 755
Senast: Farao
·
R
Övr. Hund Vi kommer behöva ta ett snack med hundägande granne. Våra hus ligger nära. Ca 30-40 m från varandra med en smal grusväg på ca 4 m mellan... 4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 602
Senast: Raderad medlem 94602
·
Relationer Hej, jag har tidigare haft en annan användare här på forumet men har nu valt att starta denna. Jag skulle behöva hjälp med hur jag ska...
Svar
13
· Visningar
6 237
Senast: Luff
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 508
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka