Hur nära hingst?!

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 3 447
Sv: Hur nära hingst?!

Man håller sig undan hingst om man har sto. Annars får man ta konsekvensen av sitt handlande.

Man håller sig undan hingst om man har sto. Annars får man ta konsekvensen av sitt handlande.

näää, det är ju hingst-ägarens ansvar.
Dessutom, visst, jag är ingen häst-expert, men det är ju knappast bara jag som inte kan se skillnad på hingst och vallack, och ibland t.o.m. på hingst - sto. visst är många hingstar lite livligare kanske, men många är också bra uppfostrade, ägarna har bra pli på dem och de betér sig som en vallack

hingst-ägarens ansvar med andra ord. Sätt rosett i svansen, eller om hela magen ifall det nu ska synas bra :p

Nu har ju jag egentligen aldrig haft problemet med det när det gäller hingstar, men du höll ett avstånd och jag tycker inte hingstägaren skulle klaga. Hon äger inte marken direkt och iom majoriteten (antar jag) är valacker och ston så är det nog hon som får kolla lite, tror nog inte att alla kollar under hästens ben för att se om dom har kulor eller ej..

Jag skulle mest bli osäker, är man 10-15 meter bort och hingstägaren blir arg för man är för nära så skulle jag iaf tro att hon har noll koll på sin hingst.

Jag har varit i norge och tävlat och där skulle hingstar ha röd nummerlapp. Övriga hade den klassiska vita nummerlappen.
Jag har hingst själv och anser att det är mitt egna ansvar, dels att se till så min hingst sköter sig och inte skrämmer andra hästar eller ryttare/kuskar men framför allt om så behövs, upplysa mina medmänniskor på ett trevligt sätt. Det hör till vanligt folkvett och hyfs att inte skrika eller vara irriterad utan anledning. Det är inte bara otrevligt för andra utan det smittar även av sig på hästen. Nervösa och skrikiga personer får ofta likadana hästar.

Om stoet inte är brunstigt eller om man sitter på en valack och hingsten är normalt uppfostrad tänker jag på den som vilken annan häst som helst.
Är stoet däremot brunstigt så anser jag att det ekipaget gott kan hålla ett bra avstånd till hingsten. På samma sätt som hingstekipaget håller sitt avstånd till dessa.

Sen finns det ju tillfällen när hingsten aldrig varit i ridhus med andra hästar etc.
Det får man ha överseende med, men det kan ju även gälla ston och hingstar.

Surkärring låter det som (det ts skrev).

det är väl skit samma, alla fattar nog budskapet får man hoppas ;)

men det vore bra om man bestämmde en färg.. inte minst i distansen där är det ju många hästar på banan samtidigt...

samma avstånd som till alla andra hästar.

Folk som inte kan hantera sina hästar (oavsätt kön) ska (ja borde) åka hem och lära sig kontrollera dom innan dom åker på tävlingar eller andra tillställningar och skäller på andra tävlingsdeltagare.

samma avstånd som till alla andra hästar.

Folk som inte kan hantera sina hästar (oavsätt kön) ska (ja borde) åka hem och lära sig kontrollera dom innan dom åker på tävlingar eller andra tillställningar och skäller på andra tävlingsdeltagare.
Mycket bra skrivet!
Alla ska ju hålla avstånd!
Hingst, sto eller valack, på en tävlingsplats ska de uppföra sig!
:cool::angel:

*knapp*

Jag tycker gott man kan ha lite överseende med hingstarna på tävlingsplatsen, de kan vara hur snälla och lydiga som helst på hemmaplan men laddar lite extra när de kommer ut (självklart ska de ändå gå att hantera). Jag tycker inte att det är konstigt om man vill ha lite extra säkerhetsmarginal.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 755
Senast: Farao
·
R
Övr. Hund Vi kommer behöva ta ett snack med hundägande granne. Våra hus ligger nära. Ca 30-40 m från varandra med en smal grusväg på ca 4 m mellan... 4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 602
Senast: Raderad medlem 94602
·
Relationer Hej, jag har tidigare haft en annan användare här på forumet men har nu valt att starta denna. Jag skulle behöva hjälp med hur jag ska...
Svar
13
· Visningar
6 237
Senast: Luff
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 508
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka