Hur nära manken?

Sv: Hur nära manken?

Men den låg väl aldrig mot manken innan? Fick du inte in en hand, men det tryckte lite på handen? Det betyder ju inte att det trycker på manken ;)

Ungefär så är det på min sadel också, utprovad hos sadelprovare :p

Jo men det känns som att "fluffet" på padden fyller igen så det blir ännu mindre plats? :) men det kanske är just bara fluff=inget tryck? :)

Vad är det för typ av fårskinsspadd du provat ? De som seabaz refererar till har en kanal i sin ryggdel och utformningen på padden höjer hela sadeln och lyfter sadeln framme vid ortspetsarna , vilket innebär att sadeln flyttas upp från hästen några cm . Därmed blir relationen sadelbredd där padden sen kommer in , ganska neutral dvs sadeln blir inte för trång såvida den inte var för trång redan ... Du får också en rejäl höjning av sadeln från manken . Du ska känna mellan sadeln och padden , inte under padden .

Jag letade fram en gammal hansbo fårskinnspadd som jag klippte en kanal på. Var det jag hade hemma, får se om jag kommer iväg till butik idag och kolla efter en annan :) finns det några andra typer av paddar som kan funka eller är det fårskinn som gäller? :)

Fårskinn är ju klart överlägset enligt alla mätningar med tryckavlastande/utjämnande osv. Dock kostar de ju därefter. Just höjningseffekten får du av en sån padd, andra paddar blir mest som en raggsocka som kläms in i en redan passande sko, dvs det blir trängre......

Tror du behöver prova en "riktig" för att den ska höja som den ska. Mattes är ju "klassic" märket men finns flera likvärdiga knockoffs. De kostar dock som sagt en slant.

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 956
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 280
Senast: lillamy73
·
Utrustning Har en häst som jag söker western sadel till. Hon är smaaal över manken/saknar muskler (ska jobbas just för att sätta mer muskler över...
Svar
1
· Visningar
884
Senast: Digbil
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt... 2
Svar
27
· Visningar
6 673
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka