Hur nattar ni era 1½- åringar?

Minta

Trådstartare
Som rubriken lyder: Vad har ni för rutiner inför sängdags för era 1½- åriga barn? :)

Vi har lite problem med detta just nu och behöver lite tips och nya idéer.

Sv: Hur nattar ni era 1½- åringar?

När vår första son var i den åldern somnade han i en resesäng i vardagsrummet. Fram till han var drygt ett år satt vi bredvid och klappade honom tills han somnade, men efter det började vi långsamt flytta stolen allt längre bort, så att han till slut kunde somna själv medan någon var i rummet och t ex tittade på tv eller satt vid datorn. Sen bar vi upp honom till vår säng (eller spjälsängen - det har varit olika vid olika perioder) när den förste av oss vuxna gick och la sig.

Andra sonen (nu ett år) kan absolut inte somna om det finns ljud eller synintryck runt honom. Honom nattar vi genom att ligga bredvid honom i våra sängar tills han somnar. Men han somnar oftast snabbt, så det känns helt okej än så länge.

Gosar lite och lägger ner i sängen och säger godnatt, sov gott, puss, mamma älskar dig, och vinkar och går. Elin försöker säga samma saker tillbaka och vinkar så klart:D

Nu är ju min pojke inte riktigt 1 1/2 ännu, men vi nattar i våran egen säng (han sover med oss). Han äter vällingflaskan i TVrummet, borstar tänderna och så kryper vi ner i sängen. Där läser vi en saga, stoppar om, han ligger med sitt gosedjur nära ansiktet och så sitter vi brevid till han somnar.

Än så länge kan han inte somna om vi inte sitter där, men jag har börjat dra mig lite ifrån under somnandet. Dels för att jag får det så fruktansvärt obekvämt med magen när han ligger för nära (han vill ligga på min arm, med huvudet i min halsgrop:love:), dels för att jag om någon månad flyttar ut ur sovrummet då lillebebis ska födas. Då kommer pappan sova med D och jag kommer den första tiden sova med L.

Hela proceduren, från välling till sovande son, tar ca 15-20 minuter.

Våran är snart 14 månader, så inte riktigt 1½ år, men snart så. :D

Han lägger sig vid 19 tiden. Byter om till pyjamas (badar 2-3 ggr/vecka på kvällen innan läggdax) och sedan äter han gröt & fruktpureé. Avslutar med att borsta tänderna. Pussar & säger gonatt till den av oss som inte lägger honom. Han har eget rum och det är bara att lägga ner honom i sängen och köra igång speldosan, släcker ner, stänger dörren & ser till att han har sina 2 gosedjursfår med sig. Sedan somnar han själv, sällan vi behöver gå in och ge napp el dyl numera. Sover till kl 4 då han får komma till våran säng & äta välling. Somnar om till kl 6 ungefär.

Nästa steg för oss blir att vänja av vällingen och få honom att sova i egen säng hela natten. Men har inte orkat ta tag i det ännu då vi har en liten på 2 månader osså. ;)

Vi lägger ned henne i spjälsängen med napp och snutte. Sitter sedan inom synhåll tills hon somnat (5-15 min). Hon brukar ställa sig upp några gånger och spela pajas, men sedan ger hon upp och somnar :). Samma rutin när hon ska sova på dagen.

Inte haft tillgång till dator, därav sent svar till alla. :)

Hur får ni dom att varva ner? Dottern kan vara uppe i högvarv på kvällen, vilket gör det svårare att komma i "dags att sova- stämning". Oftast är det så här de dagar jag jobbar. Kommer hem sent, vid halv 7-7 på kvällen och då är det ju jätteroligt när mamma kommer hem. Så blir hon övertrött istället.

Och så måste hon i 8 fall av 10 bajsa efter kvällsvällingen, så då piggnar hon till då.

Egentligen är frågan hur man får henne att varva ner igen efter att varvat upp.

1-åringen har sina rutiner.. Han är alltid trött vid 20-tiden, då får han välling och nappen i handen. Somnar för att nästan alltid vakna vid 23-tiden. Är han jättetrött får han en skvätt välling och somnar om. Annars får han komma upp en stund och sitta i knät framför tv:n. Sen somnar han snabbt.
2-åringen har blivit mörkrädd och måste ha taklampan tänd dygnet runt. Och vill helst se tv:n när han somnar. Så vi ställer fram hans säng så han kan ligga i sängen och se ut i tv-rummet. inte så pedagogiskt kanske, men det funkar då vi har tv på botten våningen oxå som vi själva tittar på.

Glömde nämna. Jag ska ta till mig och fundera på era tips och idéer och se om vi kan få lite lugnare kvällar snart. :)

Du frågade om att få dem att varva ner. Min lillkille här är också i högvarv innan läggningen, och just nu genomlever vi den värsta perioden av söm,nstök i hela hans liv....

Han ska inte ligga ner, inte sitta, bara springa runt som en galning i sängen... Han vill att vi kittlas, busar och så låter han som en skräcklödla hela tiden (jag är glad för att vi bor i eget hus:D). Det enda som hjälper är att hålla honom tätt intill sig i sängen, vi har en liten nattlampa tänd, då han är lite rädd för mörkret. Pappa sjunger för honom och håller honom nära, så han känner sig omsluten och trygg. Jag går oftast ut nu, det kommer ändå att bli pappan som sköter det här sen när L är född, det blir lite svårt att hantera vild pojke med bebis i famnen med :crazy:

Efter ca en kvart eller nåt somnar han, man behöver bara hålla i honom några få minuter, kanske 2-3 skulle jag tro, sen vill han självmant ligga kvar och snusa lite i halsgropen tills han somnar. Jag tror att stökandet är ett överslag bara, han är så trött att det slår unt lite i huvudet på honom. Förhoppningsvis kommer det gå över inom ett par veckor :laugh:

Känner igen det där. Förutom låta som en skräcködla. :D
Envis som synden är hon också. Ska hon inte sova kan hon säkert skrika i en timme eller mer. Oftast ger man upp nån gång efter 45 minuter.

Läsa har jag provat. Funkar inte. Hon ska bläddra själv, hämta ny bok m.m.
Sjunger man blir hon störd av det. Funderar på om nåt speldoseliknande kan funka?

Vi bor dessutom i lägenhet. :crazy: Tur vi har förlåtande grannar. :laugh:

Ikväll skrek hon en halvtimme, vaknade om efter nån timme och fick bäras på tills hon somnade om. För att vakna ytterligare igen efter ca 2 timmar.
Men nu sover hon iaf.

Vi har också en vakenkväll, lillen somnade kvart i åtta, vaknade en timme senare men somnade om när jag satte mig i sängen en stund. Tog 45 minuter så var han igång igen, sitta sängen, somna om.... Och nu igen, vaken kille ropar högt på mamma, som kommer så fort magen tillåter och så somna om.... HOPPAS verkligen att det här är väldigt snabbt övergående......

Ibland skriker dom kanske för att dom vet att man kommer:)
När jag tröttnade på att springa upp till min 2-åring så lyssnade jag istället på skriket, om det var ledset, ont eller bara argt. Var det argt så struntade jag i att gå upp och nu skriker han inte längre om det inte är för att han drömt eller behöver ny blöja.

Vi brukar först ha lite mys framför TVn och käka en smörgås eller lite kräm. Sen runt kl 20 går vi up till Iduns rum byter til nattblöja, sen läggs hon i sin säng får välling medans vi läser en saga för henne (men ibland är hon på tok för trött) sen tar vi flaskan när hon ätit klart ger henne Kaa (hennes egenhändigt döpta gosedjur) säger godnatt och går ut ur rummet.
Se sover hon tills hon vaknar på morgonen oftast vid 9 tiden.

Så har vi också börjat göra. Oftast somnar hon om igen, om det är argt skrik.
Men ibland ger hon sig sjutton på att hon ska upp. :crazy:

Min 19-månaders har ändrat sig totalt de sista två-tre veckorna. Vi har haft en glassig period i läggningen sen i somras ungefär, då har det bara varit att ge en godnattpuss, lägga ner i sängen med napp och gosedjur och gå rakt ut ur rummet. Det var då det... :crazy:

Helt plötsligt blir hen tokförtvivlad om vi försvinner ur synhåll, och tar upp till två timmar på sig att somna även om hen är jättetrött. Studsar runt i sängen, skriker, slänger gosedjur, nappar, täcke och kudde över hela rummet. Ta av sig pyjamasen är också ett nytt trick. Så nu sitter vi i samma rum och läser tills hen somnat, då får man tyst tyst tyst smyga ut och hoppas att inte cirkusen börjar om från början. Sen funkar det inte att söva om i sängen på natten om hen hunnit vakna till någorlunda, det är bara vår säng som gäller. Hen sover ganska våldsamt bara och roterar åt alla håll, så vi föräldrar är väldigt väldigt slitna vid det här laget.

Vår plutt har alltid varit svårsövd, så det var så underbart dedär månaderna vi fick ha. Det var så lyxigt att faktiskt kunna prata lite med sambon innan läggdags, istället för att en av oss tar nattningsskiftet under hela kvällen. Kanske om tio år igen eller nåt...

Jo, det vet jag. Men eftersom vi samsover så komemr han upp om inte vi kommer, så då har vi honom springandes i stället:D

aah :D Vår kommer inte ur spjälsängen än så han kan inte komma springande.
När det är dags så blir det inte roligt här :)
Han vill inte sova med oss, däremot kommer han att sätta på tv:n och springa runt och leka och väcka de äldre barnen.

Vi la dem i sina sängar när de var trötta, pussade godnatt (ev. en godnattsång eller kort saga) och sedan gick vi därifrån.

De har alltid gått kanonbra att lägga men vi hade en period kring 2-års åldern då det var lite struligt men det löste sig rätt snabbt om vi gjorde klart att det var EN saga eller EN sång som gällde.

Vi har varit väldigt noga med att alltid komma om någon skulle bli ledsen eller rädd, jag vill inte ha barn som ska gråta sig till sömns.

Igår provade maken en ny metod som verkar funka. *peppar peppar*
Han gick med henne en liten, liten stund, så hon varvade ner, La henne i spjälisen och smög ut.

Hon satt och pratade för sig själv ett tag och det åkte väl ett par nappar i golvet, men inget skrik. :)

Liknande trådar

Småbarn Hej, Önskar lite input här men om ni ska döma och ge kommentarer om hur taskigt det är att inte låta barnen sova med föräldrar kan ni...
Svar
17
· Visningar
1 060
Senast: Blyger
·
Småbarn Vi går igenom en tuff period just nu. Dottern får sammanbrott som byter av varandra, och sonen hakar på. Det är starka viljor... 7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 693
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att... 2
Svar
23
· Visningar
1 431
Senast: cherie
·
Småbarn Vi börjar nog känna att vår dotter är redo för att prova någon mer uppstyrd fritidsaktivitet. Både för att få in mer rörelseglädje i... 2
Svar
26
· Visningar
1 740
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka