Hur navigerar man bland psykisk ohälsa i familjen?

r
Nej? Hon åkte till AKUTEN. Jag har aldrig skrivit att hon var på väg till psyket? Ringer man 112 för att man har ett tryck över bröstet hamnar man rimligtvis inte på psyket. Man hamnar på akuten för EKG och provtagning.

Jag upprepar: ni förvrider min situation till något den inte är.
Ok. Jag tror att det var så självklart för mig att tryck-känslan var ångestrelaterad, att jag tänkte mig psyk därför. En väldigt rimlig gissning i sammanhanget, som säkert fler än jag gjorde.
 
r
Ok. Jag tror att det var så självklart för mig att tryck-känslan var ångestrelaterad, att jag tänkte mig psyk därför. En väldigt rimlig gissning i sammanhanget, som säkert fler än jag gjorde.

Försvara förvridningen bäst du vill men åker man till akuten med sådana symtom utesluts givetvis eventuella fysiska bekymmer först. Det har aldrig, någonsin, varit tal om inläggning på psyket. A l d r i g. + @Görel

Det visade sig vara en biverkning av en ny medicin. Inget annat. Jag undanber mig verkligen några fler "gissningar".
 
Men du skulle ge rådet att anmäla din syster till soc för att du fick hämta barnen när syster blev hämtad med ambulans? Den sorts relation som @Kattennizze beskriver har jag redan påpekat att jag inte vill ha.

Min syster har aldrig varit på "hispan". Inte ens varit i närheten. Återigen blir någon annans situation applicerad på min egen vilket bara leder till att MIN situation fortsätter att förvridas till något den inte är.
Men kära nån. Jag beskriver bara hur jag gör för att inte gå under. Jag klarar inte av något annat förhållningssätt. Jag skulle må dåligt och gå under i min hjälpsamhet. Jag vill må så bra som möjligt. Jag har ju ansvar för att mitt eget liv också, och de i min egen familj, att de inte ska må dåligt pga min släktings psykiska sjukdom.
 
Som sagt, jag skriver hur jag skulle ha gjort och agerat. Jag har ingen aning om hur din situation är alls.

Du har ingen aning om min situation men skriver ändå "om jag hade en syster som..."? Då får man väl rimligtvis anta att du utgår utifrån den syster jag beskrivit i ursprungsinlägget. Och hon är inte ens i närheten av ditt "om".
 
Men du skulle ge rådet att anmäla din syster till soc för att du fick hämta barnen när syster blev hämtad med ambulans? Den sorts relation som @Kattennizze beskriver har jag redan påpekat att jag inte vill ha.

Min syster har aldrig varit på "hispan". Inte ens varit i närheten. Återigen blir någon annans situation applicerad på min egen vilket bara leder till att MIN situation fortsätter att förvridas till något den inte är.

Nej, men vi har alla olika erfarenheter och bagage.
Jag är benhård vad gäller alkoholism. Jag klarar inte att hantera, tycka synd om, hjälpa eller leva med. Andra har andra erfarenheter. Vilket speglar deras svar.
 
Det finns inget skämmigt med i att åka till psyk, hispan eller vad man nu vill kalla psykiatrisk vårdinstans. Det är en vårdinstans inget konstigt med det. Socialen ägnar sig inte enbart åt att ta barn från dåliga föräldrar utan det kan gå in med stödinsatser för familjer som behöver det tex pga av sjukdom hos en förälder.
 
Försvara förvridningen bäst du vill men åker man till akuten med sådana symtom utesluts givetvis eventuella fysiska bekymmer först. Det har aldrig, någonsin, varit tal om inläggning på psyket. A l d r i g. + @Görel

Det visade sig vara en biverkning av en ny medicin. Inget annat. Jag undanber mig verkligen några fler "gissningar".
Vad gäller omsorgen om barnen så spelar det ju så sett ingen roll vilken avdelning din syster vårdades på.

Jag ser inte att det är någon intressant skillnad mellan olika typer av avdelningar på det viset.
 
Den "belastar" dig säkerligen inte av samma anledning som många andra som mår dåligt inte gör, dom är rädda att bli bortstötta. Många iallafall är det, och håller allt för sig själva.
Men det är ju lite så det är att vara nära någon som mår dåligt, det är jobbigt, det går nog inte att komma ifrån. Det krävs lite mer av en som person än vad en frisk människa kräver. Det är därför man måste hitta en strategi som fungerar för båda parter, det är inte bara den som mår dåligt som måste lära sig att hantera saker och ting i relationen.

Kan tänka mig att folk är lättade över att inte behöva ta i det dåliga måendet och kanske mest för att det är lättare att inte veta hur någon faktiskt mår. Det är så jag hanterar alla mina anhöriga och för dom är det ju säkerligen en lättnad.

Bara för att man låter någon som mår dåligt prata med en om det betyder inte det att det är så det kommer vara för alltid, det kryllar av gånger då det inte pratas om måendet också. Att finnas där för någon och hjälpa någon kan bara vara att hjälpa personen att bryta tankarna och klagandet och tänka på något lättare om man märker att personen är på det humöret.

Det måste bara finnas en strategi och balans på det, att inte prata om det alls är kanske en bra lösning för den som inte mår dåligt, men kan också vara förödande för den som mår dåligt.
Jag tror nog min förälder ifråga VET var hen har mig (gällande din mening om att bli bortstött). Det är heller inte så att din ..... jag vet inte vad jag ska kalla det... ”analys” stämmer med verkligheten i mitt fall.

Speciellt som tråden inte är min, handlar inte om mig och min förälder, jag har i princip inte skrivit något alls om själva problemet utan bara flikat in med en reflektion på det tanten skrev. Jag har heller inte beskrivit min relation till mina föräldrar.

Jag försöker styra om samtal ibland, det händer, men grejen är att jag inte särskilt ofta behöver göra det alls. Min förälder låter inte samtalen bli en klagosång. Kanske mår hen inte SÅ uselt, eller kanske kanske kan det vara en befrielse för hen själv att INTE fokusera på ”jobbigheter” när jag är där? Det kan ju också vara en tolkning. Dessutom är ju mina föräldrar båda i livet och jag tror de stöttar varandra hyfsat bra.

Jag förstår inte vad i mitt första inlägg som motsäger det du skriver. Jag upplever att du för någon slags debatt med just mig som jag inte alls begriper.

Jag instämmer med tanten. Punkt liksom.

I min och mitt syskons relation till våra föräldrar så är vi nog ovanligt (i alla fall i jämförelse med vänner, exmaken mfl) ”kravlösa” gentemot varandra generellt. Åt båda håll. Jag vet att det kommer från vår fostran; hur vi ser på varandra som familj.
 
Det finns inget skämmigt med i att åka till psyk, hispan eller vad man nu vill kalla psykiatrisk vårdinstans. Det är en vårdinstans inget konstigt med det. Socialen ägnar sig inte enbart åt att ta barn från dåliga föräldrar utan det kan gå in med stödinsatser för familjer som behöver det tex pga av sjukdom hos en förälder.

Vad gäller omsorgen om barnen så spelar det ju så sett ingen roll vilken avdelning din syster vårdades på.

Jag ser inte att det är någon intressant skillnad mellan olika typer av avdelningar på det viset.

Men nu får ni faktiskt ge med er. Psyket/"hispan" har aldrig varit aktuellt och att jag påpekar det är ju uppenbarligen för att flera antog detta, inte för att jag på något vis skulle tycka att det var pinsamt? Det förekommer felaktigheter i tråden för att folk gissar och då rättar jag till det. @monster1 På ditt inlägg låter det ju nästan som om jag hade försökt dölja att min syster skulle ha åkt till psyket. Så är inte fallet, punkt slut. Hon åkte till akuten. Det var inte mer än så.

Och @Petruska nu är det du som börjar bli totalt orimlig i denna tråd. Det varken fanns eller finns en anledning till att kontakta soc. Du anser att det inte är skillnad men jag anser att det faktiskt är en jävla skillnad.

Nu släpper vi det här förbannade spåret. Det är ju inte riktigt klokt detta. Vad tar ni er till egentligen? Det är inte ett dugg märkligt att trådar om psykisk ohälsa spårar ur här på Buke så som ni håller på. Ni kör ju fullkomligen över mig? Hittar på saker som aldrig skett och när jag påpekar det så drar ni till med ett "men det HADE kunnat vara så...!" Men nu är det inte så och det har jag upprepat flera gånger. Släpp det och återgå till trådens ursprungliga ämne. Om det inte är intressant så kan ni med fördel lämna tråden istället.

Tack på förhand.
 
Blir din syster inlagd på psyket ska sjukvården enligt lag göra en anmälan till socialtjänsten om hon har minderåriga barn. Syftet med anmälan är att se till att någon tar hand om barnen. Om sjukhuset inte har gjort det har de brutit mot lagen.

Jag vet inte vad du tror att en anmälan till socialtjänsten innebär? Syftet är att se om vi kan ge något stöd. I din familjs fall skulle jag samlat ihop nätverket för att se om det fanns någon förutom du som kan hämta barnen. Det blir oerhört skört om allt hänger på dig, och jag kan tänka mig att det kan bli lite tryggare för din syster att veta att det finns hjälp att få från flera håll.

och @anonymolous87 .
Sjukvården bör egentligen skicka en orosanmälan så fort en person som är psykiskt sjuk har barn. Om sjukvården inte kunnat förvissa sig om att det finns en förälder som är tillräckligt stabil.
visst finns det gradskillnader, förstås, men sjukvården anmäler antagligen mycket mer sällan än lagen egentligen föreskriver.

och med "sjukvården" menar jag i det här fallet läkare eller samtalsterapeut som hjälper en psykiskt sjuk förälder, och egentligen BVC som eventuellt ser att en förälder är psykiskt sjuk exempelvis i samband med "mammasamtalet".
 
Nej? Hon åkte till AKUTEN. Jag har aldrig skrivit att hon var på väg till psyket? Ringer man 112 för att man har ett tryck över bröstet hamnar man rimligtvis inte på psyket. Man hamnar på akuten för EKG och provtagning.

Jag upprepar: ni förvrider min situation till något den inte är.

Jag tror att du missuppfattar inläggen i den här tråden.
Ingen beskriver din situation specifikt eftersom ingen annan är i din situation.
Man relaterar till sin egen situation och beskriver olika sätt att hantera en liknande situation. So @Kattennizze som beskriver att hon tar avstånd från sjukdomen hos sin mor. Som egentligen rekommenderar att du ska undvika att bli medberoende.

Jag ser kattens inlägg - inte som ett förslag att du ska skita i dina anhöriga - som ett råd att hålla distans så att du klarar dig själv, och att undvika att bli medberoende.
Det är ett av de råd du inte tycker är acceptabla men kanske för att du inte gör något slags tolkning av det hela utan läser "skit i dina anhöriga och anmäl dem till soc" (och jag håller med @Görel : anmälan till soc är inte ett hot, det är en möjlighet)
 
och @anonymolous87 .
Sjukvården bör egentligen skicka en orosanmälan så fort en person som är psykiskt sjuk har barn. Om sjukvården inte kunnat förvissa sig om att det finns en förälder som är tillräckligt stabil.
visst finns det gradskillnader, förstås, men sjukvården anmäler antagligen mycket mer sällan än lagen egentligen föreskriver.

och med "sjukvården" menar jag i det här fallet läkare eller samtalsterapeut som hjälper en psykiskt sjuk förälder, och egentligen BVC som eventuellt ser att en förälder är psykiskt sjuk exempelvis i samband med "mammasamtalet".

Men helvete. Ta dina hypotetiska funderingar i egen tråd.
 
Jag tror att du missuppfattar inläggen i den här tråden.
Ingen beskriver din situation specifikt eftersom ingen annan är i din situation.
Man relaterar till sin egen situation och beskriver olika sätt att hantera en liknande situation. So @Kattennizze som beskriver att hon tar avstånd från sjukdomen hos sin mor. Som egentligen rekommenderar att du ska undvika att bli medberoende.

Jag ser kattens inlägg - inte som ett förslag att du ska skita i dina anhöriga - som ett råd att hålla distans så att du klarar dig själv, och att undvika att bli medberoende.
Det är ett av de råd du inte tycker är acceptabla men kanske för att du inte gör något slags tolkning av det hela utan läser "skit i dina anhöriga och anmäl dem till soc" (och jag håller med @Görel : anmälan till soc är inte ett hot, det är en möjlighet)

Försök inte. Du påstod att jag stött bort flera råd som orimliga INNAN @Kattennizze s inlägg. Du har fortfarande inte citerat ett enda. Antingen slutar du att hitta på eller så backar du upp dina påståenden.
 
Försök inte. Du påstod att jag stött bort flera råd som orimliga INNAN @Kattennizze s inlägg. Du har fortfarande inte citerat ett enda. Antingen slutar du att hitta på eller så backar du upp dina påståenden.
din reaktion på kattens inlägg var ett ganska belysande exempel.
Annars kan du läsa dina inlägg nummer 18, 48 och 55 där du svarar i väldigt otrevlig ton när du inte är överens med den som svarat.
I ditt inlägg nummer 18 besvarar du ett inlägg du inte var nöjd med, där du fick råd som du helt tydligt inte gillade.
 
Men helvete. Ta dina hypotetiska funderingar i egen tråd.
Detta är ett diskussionsforum. Hypotetiska funderingar eller inte - du behöver inte läsa in att det är DIG och din situation som beskrivs i varje råd eftersom ingen vet mer än du hur den är. Om du går lite utanför dig själv och läser objektivt så kanske du inser att det är så. Det är både information i allmänhet och råd som du kan göra vad du vill med, men spotta inte på den svarar för då finns det risk att ingen vill/orkar diskutera.
 
din reaktion på kattens inlägg var ett ganska belysande exempel.
Annars kan du läsa dina inlägg nummer 18, 48 och 55 där du svarar i väldigt otrevlig ton när du inte är överens med den som svarat.
I ditt inlägg nummer 18 besvarar du ett inlägg du inte var nöjd med, där du fick råd som du helt tydligt inte gillade.
Nej, hen är inte det minsta otrevlig inlägg 18 utan reagerar helt rimligt på ett väldigt skarpt inlägg.

Jag tycker alla ni ska back off nu. Ni pepprar på helt utan att ens känna efter om ni ger era råd på ett sätt som går att ta till sig.
 
Van bukefalist som känner ett behov av att gömma sig bakom anonymt nick. En hel del personliga detaljer så den som eventuellt listar ut vanligt nick håller det för sig själv, tack på förhand.

Jag har en familj där psykisk ohälsa, även hos mig själv, är en väldigt central del i våra liv. Min mamma blev diagnosticerad som bipolär för ett eller två år sedan efter perioder av depressioner, ångest och sjukskrivningar. Min syster har problem med depression och ångest. Vi har alla gått på diverse mediciner, samtal och dylikt. Detta har pågått sedan flera år tillbaka nu. Min syster är nyexaminerad, hon har inte ens jobbat ett år men klarade inte av att gå tillbaka till jobbet nu efter semestern utan blev sjukskriven en månad. Är ensamstående med två barn med två olika pappor, bara den ena pappan finns med i bilden. Min mamma går från helt sjukskriven upp till 75%, tillbaka till helt sjukskriven osv. Båda jobbar inom bristyrken där press och stress är ständigt närvarande.

Min syster har cirka noll tolerans mot stress, fullt förståeligt med tanke på problematiken. Ändå väljer hon ett yrke där stressen är ett faktum och som hon inte har något intresse av. Har ingen aning om varför hon valde det yrket och det vet inte hon heller. Mamma vet att hon behöver byta jobb men söker ingenting. Jag känner mig helt handfallen. Jag försöker hjälpa till med barnen så gott det går, men bor 45 minuter ifrån. Mamma har tagit ett stort lass med barnen och de är ofta hos henne eftersom mamma och syster bor grannar. Vi har en väldigt nära relation där vi hjälper varandra med allt vad det kan vara. Jag är här flera dagar i veckan då de är dagmattar till mina hundar.

Problemet är att jag börjar bli less. Jag börjar bli less på att någon alltid mår dåligt, att någon alltid behöver stöd, att något aldrig kan vara bra. Idag fick syster åka med ambulans på grund av tryck över bröstet. Min första reaktion var inte oro, istället var det frustration. Och det här har jag känt kommit krypandes den senaste tiden, sen åtminstone något år tillbaka. Jag blir trött. Frustrerad. Arg? "Men ta ångestdämpande då herregud", tänkte jag för mig själv när samtalet kom och jag istället för att plugga fick hämta barnen på skolan. En empatilös och orättvis reaktion, känner jag såhär efteråt. Jag har också problem med ångest och tar medicin vid behov. Men det är som om sorgen tagit slut och istället bytts ut mot frustration för att ingenting händer.

Jag har slutat dela med mig av min ångest och problematiken kring det eftersom jag märker att min mamma påverkas. Det känns som, specifikt när det gäller mamma och syster, att vi stjälper varandra med denna ständiga närvaro av psykisk ohälsa. Jag försöker skaka av mig och byta samtalsämne när mamma tjatar om hur hon inte vill åka till jobbet, biverkningarna från hennes senaste medicin eller hur dåligt min syster tydligen mådde häromkvällen och mamma var tvungen att ta barnen. Jag orkar inte höra mer. Jag orkar inte komma innanför dörren och hitta mamma rödgråten igen. Orken har tagit slut. Men vad gör jag nu?

Jag vill ju fortsätta vara ett stöd. Jag vill att vi ska ha en nära relation. Jag bryr mig, och givetvis är jag orolig mellan varven. Men det är bara samma, om och om igen, ständigt detta stampande på samma plats. Det spelar ingen roll hur mycket jag försöker peppa och pusha. Hur navigerar man sig genom situationer som denna, utan att sjunka själv?

Tack men nej tack till råd som att jag ska sluta umgås och dylikt.

Jag vill precis som flera andra föreslå att ni tar hjälp av andra för avlastning utanför familjen Även om både du och din mamma vill ställa upp och ta hand om barnen när din syster mår dåligt - är det verkligen lämpligt? Du skriver att din mamma drar ett tungt lass med barnen. Det är verkligen orimligt och olämpligt att hon ska behöva göra det utifrån hur du beskriver att hon går fram och tillbaka mellan sjukskrivningar.

Samma sak gäller dina hundar. Även om ni genuint vill hjälpa varandra och hundar sällan är till så mycket besvär, så kan det också vara något som skapar extra stress. Det kan också vara stressande för dig att inte kunna säga nej till att ta hand om barnen när du vet att familjen tar hand om dina hundar, och vice versa. Bara för att ge ett exempel.

Jag har lite svårt att formulera mig vettigt, men vad jag menar är att ni kanske alla tre behöver ta ett steg bakåt och göra er mindre beroende av varandra för tjänster och gentjänster. Det behöver inte innebära att ni ska sluta ses eller sluta stötta varandra, tvärtom.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 768
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 366
Senast: Linn-Nora
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 502
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 813
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp