Bukefalos 28 år!

Hur ofta bada?

Sv: Hur ofta bada?

Har en liten collie-valp här hemma nu, jättemysig!
Har du några tips eller råd om hur man sköter allt hår(!!!) på ett bra sätt? Badning och så tex... Det är säkert inga problem, men kul att veta eftersom du hade två långhåriga collie!!:D
 
Sv: Hur ofta bada?

Badar (schamponerar) aldrig våra hundar (välpälsade schäfrar). Enda undantaget har varit då vi behövt behandla mot rävskabb e dyl. Utan förschamponering räcker medlen ingenstans.

Däremot spolar vi av dom med kallvatten ute, då dom geggat ner sig.

LIA
 
Sv: Hur ofta bada?

Har haft allt från korthår till strävhår i olika storlekar. Inte extremt långhår dock. Gemensamt för alla har varit att jag schamponerar inte alls... möjligen ytterst sällan.
 
Sv: Hur ofta bada?

Har haft allt från korthår till strävhår i olika storlekar. Inte extremt långhår dock. Gemensamt för alla har varit att jag schamponerar inte alls... möjligen ytterst sällan.

Men din gammel jycke duschar lite titt som tätt:D. Just nu är det varannan dag för att vara exakt:crazy:..
 
Sv: Hur ofta bada?

Talar vi om en dusch för att skölja bort jord och grus... Eller talar vi om schamponering???

Att skölja av hunden jord och grus eller annat smuts räknar jag inte riktigt som badning... dvs att tillföra något som "tvättar" pälsen
 
Sv: Hur ofta bada?

Han har utslag på ryggen, bringan o ljumsken.. Vet kollade aldrig upp vad det är exakt.. Kan vara skabb, exem osv.. Så det är schamponering varannan dag:crazy:.. Och så Stronghold varannan vecka i nacken.

Annars duschar han varannan vecka i snitt.. Och ibland med schampo (lactulos) eller utan.
 
Sv: Hur ofta bada?

Han har utslag på ryggen, bringan o ljumsken.. Vet kollade aldrig upp vad det är exakt.. Kan vara skabb, exem osv.. Så det är schamponering varannan dag:crazy:.. Och så Stronghold varannan vecka i nacken.

Annars duschar han varannan vecka i snitt.. Och ibland med schampo (lactulos) eller utan.

Vad är det för pellejöns till veterinär du har....

Byt till en som klarar av att utreda varför hunden har exem...
 
Sv: Hur ofta bada?

Endast när hunden av någon anledning placerat saker i pälsen som inte hör hemma inomhus:crazy:...sist var det vildsvinsavföring:eek:...Det blir dock inte ofta, tack och lov...1-2 ggr på tre månader;)
 
Sv: Hur ofta bada?

Min tik får bad när pälsen känns äcklig. Kan vara varannan månad. Eller om hun rullat sig i något. Vid behov altså. Då badas och schamponeras hon riktigt noga. Torkar med hårtork efter så det blir tort i pälsen. Vid fällning också:banana:
Efter löpet badar hon ordentligt. rottweiler
 
Sv: Hur ofta bada?

Mina hundar badas endast om de rullat sig i något äckligt eller om de tar ett eget bad i någon pöl...
 
Sv: Hur ofta bada?

Jag har schamponerat min hund 2-3 gånger på snart 4 år. Han är inte alls flottig i pälsen :bow:
 
Sv: Hur ofta bada?

Halvlånghår har väl jag typ :p

Men 2-3 gånger om året med schampo :) Bruakr lägga honom i tamburen och sen borsta av, det funkar sålänge han inte rullat sig i nått hemskt.
 
Sv: Hur ofta bada?

Jag badar mina med schampo när han rullat sig i något äckligt eller om de känns äckliga i pälsen.
Ben och mage sköljs av något oftare om det är väldigt lerigt ute, annars brukar jag låta dem torka bara och borsta bort grus och sådant istället.
 
Sv: Hur ofta bada?

Ny tråd du drar upp :angel:

Nu för tiden klipper jag min så nu badar jag varje-varannan månad om han inte skitar ner sig mer än normalt.

Men skiten är han när pälsen blir lite längre, skulle gärna bada oftare.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta bada?

Haha, instämmer!

Har schamponerat mallen två gånger. Detta efter att kräket rullat in sig ordentligt i grävlingsbajs.

Den stora svarta saken har åkt in 5 ggr under 6 år kanske. Det är de gånger man inte stått ut med stanken :D
 
Sv: Hur ofta bada?

Inte så ofta, någon gång i maj då värsta lerperioden har varit och han är grå under magen och bröstet och efter jakten efter att han rullat i mer eller mindre roliga saker (bajs, brunstgropar m.m.). Hans päls klarar det mesta utan att bli äcklig.
 
Sv: Hur ofta bada?

Ungefär var tredje till fjärde veckan för då ska hon klippas(nerrakad pudel)

Sen om hon är skitig sköljer jag bara av henne där i mellan,lera och sånt:laugh:
 
Sv: Hur ofta bada?

Jag badar min långhåriga hund ofta, 1 gång var eller varannan månad. Detta på inrådan av vet eftersom han har ganska lätt för att få hudinfektioner.
Badar då med klorhexidinschampo.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 500
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 197
Senast: Bapelsin
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 159
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 753
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp