Hur ofta brukar man behöva stoppa om en sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tufsen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 7 244
T

Tufsen

Jag undrar hur vanligt det är med omstoppning av sadlar. Vet att när det känns som stoppningen inte längre är jämn/bossorna förlorat lite form är det dags.

Nu har det varit så att jag aldrig haft mina sadlar så länge att jag behövt stoppat om dem. Min häst har hela tiden breddat sig/ändrat form så jag har sålt sadlar och köpt nya många ggr. Tyvärr är formen hästen har nu inte lätt att hitta sadlar till. Ska få hjälp av sadelutprovare efter sommaren när han gått ner lite i vikt... Har även fått tips på vad jag ska prova då.

Däremot har jag funderat på att köpa begagnat. Sadlar som är ca 2 år gamla, är de flesta i behov av omstoppning eller?

Man får tänka på då att det tillkommer en 1000-lapp på priset...

Dessutom undrar jag vart de bästa sadelmakarna finns!!!

Ni som har t ex:

-Griffin
-Globus
-Albion
-Claridge House

När var ni tvungna att stoppa om? Nämner dessa för de är de jag ev. är intr. av!

Sv: Hur ofta brukar man behöva stoppa om en sadel?

Lågprissadlar ska man stoppa om innan man använder dom. Det gäller sadlar som typ CH och liknande. Globus är bättre, men de har inte en bra stoppning de heller. Men det gäller ju endast originalstoppningen, när du ber en sadelmakare stoppa om sadeln brukar man (iaf första gången) byta stoppning så att det blr antingen ren ull eller syntetull (så att allt är samma = mindre risk att det klumpar sig)

För att sadeln ska ligga bra ska man stoppa den efter en ny häst. Om sadeln behöver stoppas om beror ocksp på HUR den är riden i.

Det går inte att stoppa om en Griffin och CH går bara att stoppa om någon gång, lädret hålle inte för mer.

De andra ska man stoppa om innan man använder dom (samma anledning som D_K sa).

Nu är du ute och cyklar!
De allra flesta Griffin är omstoppningsbara.

Immer

Senast ändrad:

Är de inte de fästa med stift (inte sömmar)? För om de är det så blir det så dyrt att stoppa om sadeln så i längden är det billigare att köpa ny varje gång.. Det tar så lång tid att ta bort stiften och materialet håller knappt för fler omstoppningar.

Trådkapning...

Men det gäller ju endast originalstoppningen, när du ber en sadelmakare stoppa om sadeln brukar man (iaf första gången) byta stoppning så att det blr antingen ren ull eller syntetull (så att allt är samma = mindre risk att det klumpar sig)

För att sadeln ska ligga bra ska man stoppa den efter en ny häst. Om sadeln behöver stoppas om beror ocksp på HUR den är riden i.

Men en sadel som har ren ull/syntetull från början behöver man väl inte stoppa om direkt? (Förutsatt att sadeln passar hästen, alltså... Men köper man en ny sadel så tar man väl en som passar?)

En sak till, när behöver man stoppa om sadeln "igen", sas?

Hej.

Om man gör en grundstoppning av sadel med ren ull eller ull mix så behövs det nästan garanterat en toppstoppning efter ungefär 30 ridtimmar. Detta för att stoppningen sätter sig. Är sadeln ny så sätter sig både bossmaterial samt stoppning.

Så den första tiden behöver stoppningen ses över. Sedan hur ofta man behöver stoppa om är beroende på många faktorer, går inte att säga x antal månader eller så.

Trådkapning...

Men en sadel som har ren ull/syntetull från början behöver man väl inte stoppa om direkt? (Förutsatt att sadeln passar hästen, alltså... Men köper man en ny sadel så tar man väl en som passar?)

En sak till, när behöver man stoppa om sadeln "igen", sas?

Beror på vad det är för typ av ull/syntet. Kortfibrig ull/syntet klumpar sig snabbare, och är det blandat syntet och ull så klumpar det sig också snabbare. Men det brukar inte behövas direkt, utan det kan man göra isf när sadeln är inriden och det är dags för den första omstoppningen. Man ska stoppa om sadeln först efter ca 30-60 ridtimmar, när stoppningen har satt sig, sedan efter ca 100-150 ridtimmar, 200-300, sedan 5-600.. Kolla i Kicki Näslunds bok 'Sadlar', där står det (kommer inte ihåg iffrorna riktigt, men det är typ som jag skrivit ovan)

Utveckla gärna det här. Beror det på ofta man rider i sadeln eller hur svettig hästen blir, eller vad beror det på?

När man köper en ny sadel ska man inte börja rida i den "ordentligt" direkt. Man ska rida lätt, stå i l'ttsits i galoppen, och inte hoppa så höga hinder att hästen börjar bli låg i landningen. Gör man inte det, utan man sitter ned i trav och galopp osv och hoppar upp från marken också varje gång (istället för att hoppa upp från pall) så måste sadeln stoppas om snabbare.
Om stoppningen behövde korrigeras för att pasa hästen perfekt (tex korta av bossan, stoppa den rakare osv) måste man stoppa om den oftare för att bibehålla passformen.

mina prestige sadlar har jag inte behövt stoppa om öht. och jag har ridit helt normalt från början. stoppningen är precis som då dom var nya...

så det är nog olika från märke till märke...

Har upptäckt samma sak med den Prestigen vi hade till korsningsponnyn. Nu är den ca 2 år och är inte omstoppad någon gång. Nu börjar det bli dags men det borde ju ha behövts efter 30 ridtimmar men det gjorde de inte på den sadeln. Sadeln har används på två väldigt lika hästar så det är mkt konstigt. Kanske har något med vad de är stoppade med??

Stoppningen trycks ju ihop så fort man börjar använda en ny sadel (om den inte är stenhård i stoppningen) och då måste man stoppa om den om inte hästen har breddat sig i takt med att stoppningen har sjunkit ihop.
Men om stoppningen är elt mjuk och jämn så behöver man ju inte stoppa om den, men jasg har aldrig träffat på en sadel som inte behöver stoppas om efter 2 års regelbunden användning.

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 282
Senast: Lavinia
·
Utrustning Har ingen aning om jag postat detta under rätt tråd................... har en Kieffer Lech Proffi dressyr till mitt sto, som haft...
Svar
10
· Visningar
1 933
Senast: moon
·
T
Utrustning Har fått rekommendationer från olika håll att prova Albion K2 till min hästs rygg. Tog en chansning och köpte en begagnad, men den...
Svar
11
· Visningar
2 427
Senast: caballus
·
Utrustning Ok, såhär är det: har en sadel till min nu fyllande 5 åring som jag fick utprovad för 6månader sedan och som passat honom jättebra...
Svar
4
· Visningar
920
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka