Bukefalos 28 år!

Hur ofta byter ni gardiner?

Jag har gardiner i två rum, resten är utan gardiner. De jag har tar jag ner och tvättar på sommaren och så hänger jag upp dem igen.
 
Jag har nog haft samma sen 2013 (?)

Orkar inte byta. Orkar inte mäta och fålla upp. Orkar inte.

Dessutom tycker jag om dem.
Eller det är väl främsta orsaken till att jag inte bytt. :D
Vi har haft samma sen 2003 när vi flyttade in och de var då medflyttade sedan 1995 utom i något enstaka rum där vi loppisfyndat in något för att byta ut ”barngardiner”. Men de sista gardinerna som syddes var 1995 och sen fick det vara nog. Har tvättat enstaka gång, men den här tråden uppmärksammade mig på att det nog är dags igen för några av dem….

Har gardiner i varje fönster, men bara såna som hänger i överkant.
 
Jag försöker byta (alltså byta mellan befintliga, inte köpa nya) två gånger per år, iaf i köket och kontoret (endast gardinkappor i båda).

Gardinen i sovrummet tog jag ner för att tvätta nu till julstädningen och den slängdes... det var ingen idé att tvätta den och jag har inte koll på hur länge den hängt där men den var garanterat avskriven :angel: Köpte dock ingen ny, jag hade en som passade där. Jag brukar köpa på mig gardiner jag tycker är fina på rea och förr eller senare går de åt sas.
 
I vardagsrummet byter jag ofta. Jag har ett par för vår/sommar, ett par för höst och så julgardiner (jag har ett ”enkel”fönster och ett parti med fyra fönster men där är det bara gardiner på sidorna). Höstgardinerna är de som har hängt med längst. De är över 5 år gamla. Vår- (rosa) och julgardinerna (gräddvita) är 1 år gamla. Jag har gardiner i ytterligare två rum. I dotterns rum byts bara till jul. I arbetsrummet är det samma hissgardin året runt och den är 10+ (men tas ner och tvättas då och då).
 
Tvättar gardinerna gör vi 1-2 ggr per år, men gardinerna är samma sedan 2002. Dock tre olika bostäder. I det här huset har vi bara gardiner i sovrum och arbetsrum.
Jag har aldrig tvättat mina :o De är nog rätt skitiga med tanke på hur mycket damm/partiklar/sot som brukar vara på fönsterbänken men jag har lagt upp dem med fållband som man stryker fast och vet inte om det skulle lossna i tvätten.
 
Jag har lite olika gardiner som jag byter emellan när andan faller på.
Köpte lite nya förra året då jag ville underlätta bytena genom att ha rätt längd från början och slippa "fålla upp" dom med hjälp av säkerhetsnålar. :angel:

Oftast varmare färger när det är/blir kallare ute och lite olika versioner med tanke på ljusinsläpp och insynsskydd beroende på tid på året.

Nu till jul blev det röda som kommer bytas till ljusare när jag tröttnat.

Mot hösten vill jag ha varmare färger, så brukar bli orangea.

Under sommaren när solen ligger på rakt in hela dagarna brukar jag vilja ha lite tjockare tyg för att kunna mörklägga lite iallafall.

Jag har bara två fönster där jag bor nu. Ett fönster i köket och i det andra rummet en större sektion med fönster och dörr till uteplats.
 
Skönt att de flesta verkar byta väldigt sällan eller aldrig, då behöver jag inte känna mig lat. :D
Trodde att man ”ska” byta vår, höst och till jul.
 
Två gånger om året, ungefär - vår/sommar och höst/vinter, helt utefter när andan faller på. Färger och mönster väljs för att matcha säsongen, konstnären i mig vill ha det så. :idea: Jag har haft julgardiner tidigare år men känner numera att det är för mycket jobb, så höstskruden kommer hädanefter få hänga kvar tills det är vår på riktigt.
 
Jag har nog haft samma sen 2013 (?)

Orkar inte byta. Orkar inte mäta och fålla upp. Orkar inte.

Dessutom tycker jag om dem.
Eller det är väl främsta orsaken till att jag inte bytt. :D
Varför skulle man byta gardiner man tycker om och som ser bra ut?

Tror inte mina gamla släktingar någonsin bytte gardiner, de hörde liksom till inredningen.

Om jag hade gardiner skulle jag nog också se det som något permanent. Har dock inte förutsättningarna för gardiner riktigt i min typ av fönster, har rullgardiner och blommor.

Skaffar inredning jag gillar och jag byter inte om inget går sönder eller nya behov uppstår typ.

Julgardiner lärde jag mig på Bukefalos att det fanns :rofl: jag blev jätteförvånad. Aldrig känt någon eller sett någon som har det.
 
Jag har gardiner i två rum, resten är utan gardiner. De jag har tar jag ner och tvättar på sommaren och så hänger jag upp dem igen.
Men de måste ju förlora färg och blekas?

När jag någon gång köpt gardintyg för att sy någonting annat, tex ett örngott, så har en enda tvätt totalt förstört färgen. Sammetsgardiner måste ju bli helt knäckta, om man inte lämnar dem på kemtvätt varje år.
 
Jag köper nya med några års mellanrum när jag tröttnat på de jag har. Men jag byter till julgardiner varje år. Så jag har två uppsättningar gardiner jag växlar mellan: året runt-gardiner och julgardiner.
 
Jag byter om jag renoverar eller om de är i dåligt skick. Har funderat på tjockare vintergardiner i vardagsrummet, där jag har väldigt tunna, vita gardiner nu, men det är ju på vintern man vill ha in mest ljus så det får vara. :idea: Tvättar alla gardiner 3-4 ggr/år, jag är känslig för damm.

Men de måste ju förlora färg och blekas?

När jag någon gång köpt gardintyg för att sy någonting annat, tex ett örngott, så har en enda tvätt totalt förstört färgen. Sammetsgardiner måste ju bli helt knäckta, om man inte lämnar dem på kemtvätt varje år.

Jag har faktiskt bara haft en gardin som blivit tydligt blekt på ett par år, och det var en mörkläggningsgardin med galen förmiddagssol (och nattarbetande sambo). I övrigt ser de i princip likadana ut efter 10 år. Men jag har i och för sig inga tryckta eller mönstrade gardiner, utan ljusa genomfärgade.
 
Jag har aldrig tvättat mina :o De är nog rätt skitiga med tanke på hur mycket damm/partiklar/sot som brukar vara på fönsterbänken men jag har lagt upp dem med fållband som man stryker fast och vet inte om det skulle lossna i tvätten.

Jag tycker att linnegardiner drar åt sig mycket damm och pollen, och brukar också se ganska tunga och solkiga ut när de blir smutsiga. Pga att jag har ganska kraftig pollenallergi så brukar jag alltid tvätta dem efter den värsta pollensäsongen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Med tanke på tros-tråden och hur ofta man byter dessa: Hur ofta byter ni badhanddukarna? Alltså de som används i badrummet efter dusch...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
9 031
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
414
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 872
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Nästkommande?
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp