Bukefalos 28 år!

Hur ofta byter ni gardiner?

Men de måste ju förlora färg och blekas?

När jag någon gång köpt gardintyg för att sy någonting annat, tex ett örngott, så har en enda tvätt totalt förstört färgen. Sammetsgardiner måste ju bli helt knäckta, om man inte lämnar dem på kemtvätt varje år.
Inte än i alla fall. De har hängt med i fem år hittills.
 
Jag byter i regel 1gång/år och i stort sett alltid på hösten för då tycker jag dom blivit solblekta och fula efter sommaren. (Har inga markiser/persienner så solen tar hårt)
 
Jag byter om jag renoverar eller om de är i dåligt skick. Har funderat på tjockare vintergardiner i vardagsrummet, där jag har väldigt tunna, vita gardiner nu, men det är ju på vintern man vill ha in mest ljus så det får vara. :idea: Tvättar alla gardiner 3-4 ggr/år, jag är känslig för damm.



Jag har faktiskt bara haft en gardin som blivit tydligt blekt på ett par år, och det var en mörkläggningsgardin med galen förmiddagssol (och nattarbetande sambo). I övrigt ser de i princip likadana ut efter 10 år. Men jag har i och för sig inga tryckta eller mönstrade gardiner, utan ljusa genomfärgade.
Fast tvättade du gardinerna ett par gånger om året? Det var vid tvätt det blekts.

Det anses modernt nu av kollegorna att ha gardinerna helt utanför fönstret, dvs att de bara hänger längs med väggen på insidan för att få in mycket ljus. Om jag hade haft vägg nog på sidan av fönstren så skulle jag kört på ngt sådant kanske ändå, skulle inte mecka med blommorna. Men det har jag inte.
 
Aldrig 😅 Har tagit bort nästan alla gardiner pga av allt katthår som samlas på de, har försökt hitta fina gardinkappor men finns inte där jag sökt.
Har julgardiner men glömde av de i år 😅

Gör kanske ett mer riktigt försökt när vi renoverat att hitta något som passar:)
 
Har precis fått upp gardiner efter nästan ett år i huset - har inga planer på att byta! Ser inget syfte med att byta efter årstid eller så, utan det skulle i så fall vara om någon gardin inte passar helt efter framtida renovering det blir byte, eller att man vid nåt annat tillfälle vill ha nån förändring. Att hålla på att byta mellan flera befintliga ”bara för att” skulle jag aldrig orka med. :)
 
Byter aldrig.

Skulle behöva lägga upp gardinerna i sovrummet som är för långa som jag nålat upp men jag har ingen symaskin. Ska kanske be mormor lägga upp dom åt mig:idea: Eller köpa nya men det tar energi och pengar. Två saker jag inte har.

Men dom jag har i vardagsrummet tror jag aldrig att jag kan tröttna på. Perfekta.
 
När det börjar bli mörkt på kvällarna så byter jag till tjocka sammetsgardiner, som jag egentligen hatar. Men jag är för snål för att köpa mörkläggningsgardiner. Bor vid en väg som är mycket trafik på och det är inte många som bländar av när dom kör igen samhället, vilket är jävligt störande när man precis håller på att somna och hela lägenheten lyser upp.
 
Det händer någon gång ibland. Eller, har hänt någon gång ibland. Jag byter till jul och slänger de andra i tvätten, och byter tillbaka efter jul och slänger ibland de i tvätten, eller så kan jag skaka av dem om de är en kappa som bara är dammig. Längderna är för långa och hänger ner på golvet och kanske inte alltid är asrena på sina ställen (vita med jultomtar på...) så då kan de ju tvättas vid behov.
Fönsterputsning sker en gång inför sommaren och en gång inför advent. Damma.. .tja, än är jag inte dammallergiker, än, vilket är tur!
 
Är så nöjd med mina gardiner i vardagsrummet så byter aldrig då jag inte hittat några andra jag gillar lika mycket. I sovrummet har jag mörkläggningsgardiner och dom byter jag aldrig heller.
 
Jag byter sällan gardiner. De som sitter vid fönsterna har suttit där sen jag flyttade in för 5,5 år sen. De är dock nedtagna och tvättade några gånger.

Jag har haft ett draperi vid ytterdörren eftersom det kommer in så mycket flugor på sommaren annars, men det har jag tagit bort nu eftersom huset satt sig lite och det glipar lite i ytterdörren, och satt upp en tjockare gardin där istället som jag drar för på natten för att spara lite elförbrukning.

I uterummet har jag dock bytt gardiner ett par gånger sen jag flyttade in. Det har kommit in någon fågel som smutsat ner och sen har jag varit missnöjd med färgen på några rosa jag köpte.
 
Men de måste ju förlora färg och blekas?

När jag någon gång köpt gardintyg för att sy någonting annat, tex ett örngott, så har en enda tvätt totalt förstört färgen. Sammetsgardiner måste ju bli helt knäckta, om man inte lämnar dem på kemtvätt varje år.
Jag tänker som så att allt inte behöver vara så perfekt hela tiden. Det gör med andra ord inte mig något att tidens tand, och solens, syns på mina gardiner. Det är naturligt åldrande. Och jag har roligare saker att göra :D
 
Jag har nog haft samma sen 2013 (?)

Orkar inte byta. Orkar inte mäta och fålla upp. Orkar inte.

Dessutom tycker jag om dem.
Eller det är väl främsta orsaken till att jag inte bytt. :D

När jag flyttar och de gamla inte passar? Jag har utan problem samma gardiner hela tiden, byer väldigt sällan under året, tror det hänt en jul i hela mitt liv.
I sovrummet hänger ett par mönstrade mörka mörkläggnngsgardiner. I vardagsrummet just nu ett par långa vinröda tunga gardiner, som också går att mörklägga med då detta är mitt enda "gästrum" och jag själv hatar att sova över hos folk där man ska ligga och sova i ljusinsläpp... I köket ett par retroinspirerade som jag haft i 7 år i år. Passat i tre boenden hittills. Sedan har jag haft lite andra lösningar beroende på boenden, tex i ett kök passade bara kappor.

Jag har inte heller den där orken att byta och inreda och greja. Jag bor, sen ändrar jag nåt vid behov.
 
Enda fönstret med gardiner är det i sovrummet, där vi har mörkläggningsgardiner.

I övrigt är det ett gardinfritt hem :)
 
Byta gör jag sällan, har jag väl fått in några gardiner som passar så får de duga. Men tar så klart ned och tvättar dem då och då, som allt annat.
 
Flera av gardinerna här sydde jag till förra huset, där jag flyttade in 2003. De är tunna och skira och passar bra även här - men jag insåg häromdagen att kattungen gått lite väl hårt åt några dem, så det är nog dags att skaffa nya som är hela när hon blivit några månader äldre. Jag har även en hel del gardiner jag själv broderat, de flesta är minst 10 år gamla. Jag byter inte gardiner till jul och tar inte ner och tvättar dem särskilt ofta heller.
 
Byter 2-3 ggr per år, byter vid jul, sommar, vår och ibland även hösten. Tycker det är mysigt med lite säsongsbetonade gardiner o de blir ju så himla dammiga så måste tvättas ändå.
Ni som inte byter, tvättar ni aldrig gardinerna?
 

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Med tanke på tros-tråden och hur ofta man byter dessa: Hur ofta byter ni badhanddukarna? Alltså de som används i badrummet efter dusch...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
9 031
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
414
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 871
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp