Hur ofta går du till biblioteket?

Hur ofta går du till /använder du dig av till biblioteket?

  • Besöker varje månad

    Röster: 40 33,9%
  • Besöker varannan månad

    Röster: 11 9,3%
  • Besöker 3-4 gånger per

    Röster: 18 15,3%
  • Besöker mer sällan än något av alternativen ovan

    Röster: 17 14,4%
  • Använder det bara online för att t.ex. låna ljudböcker, söka i databaser etc.

    Röster: 3 2,5%
  • Aldrig

    Röster: 29 24,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    118
Jag tycker det är underbart att det finns bibliotek och är så glad att det finns ett där jag bor.
Är ofta där och lånar böcker 😃
 
Mina bibliotek, både det i byn och stadsbiblioteket, ingår i ett samarbete med flera andra bibliotek, så när jag söker efter en bok att låna söker jag automatiskt på alla ingående bibliotek. Det är helt naturligt att fjärrlåna och helt gratis.

Jag använder appen Biblio på jobbet, för att lyssna på böcker när jag jobbar eller läsa på rasterna. Helt gratis.

Jag använder biblioteket för att vidga mina vyer. De har böcker jag aldrig skulle ha en tanke om att ens titta på. Faktahyllorna är flitigt besökta av mig, liksom barnavdelningen - där jag och dottern hittar böcker både på svenska och finska.

Personalen är mycket kunnig och kan både ge tips om böcker jag letar efter och guida i lokalhistoriska frågor, släktforskning och kulturämnen. De är fantastiska! De gör dessutom stora insatser för barn och ungdomar, bland annat genom temaveckor, tävlingar, boklådor och sommarens rullande bokcykel, som besöker stränder m m och delar ut böcker (både lån och gåvor) till barn.

Och alla dessa författarkvällar, teaterföreställningar för barn, bokträffar och föreläsningar som de arrangerar - helt gratis!
 
När jag var liten slukade jag betydligt mer böcker än nu och gick ganska ofta till biblioteket för att låna böcker. Jag var dock tvungen att snabbt som attan in och ut eftersom (kanske tmi) bibliotek har en väldigt speciell doft och den gör att jag måste gå på toa SNABBT efter att jag känt den.
Vilket jag avskydde för jag ville så himla gärna sitta kvar och läsa och mysa som alla andra.

Nu går jag aldrig till biblioteket längre, har helt glömt hur man gör och mitt närmsta bibliotek är dessutom urtråkigt, tyvärr.
 
Har inte varit på ”vanliga” biblioteket på många år. Är ibland inne och rotar runt på universitetsbiblioteket, men det känns inte som samma sak.
När jag var yngre var jag ofta på biblioteket i min hemstad. Plöjde igenom mina favoritsektioner och lånade hem mängder med böcker. Ibland satt jag där och läste också, var himla mysigt.

Blir nostalgisk nu när jag tänker på det 😍
 
Som ung hängde jag i såväl skolbibblan som biblioteket nere i centrum flera gånger i veckan. Även på gymnasiet hade vi ett bra skolbibliotek som jag satt i ofta.

Nu som vuxen har jag flyttat ut på landet och har 1 mil till närmaste bibliotek som tyvärr bara har öppet 1,5 dagar i veckan, och 2 mil in till centralorten. Men ibland besöker jag biblioteken en gång i veckan och ibland en gång i månaden. Dottern älskar att följa med, och det är oftast åt henne jag lånar. Det större biblioteket anordnar lite annat också, men det enda jag har besökt var en barnteater tillsammans med dottern.
 
Jag tycker de svenska biblioteken är fantastiska. Helt gratis så kunde jag beställa en bok för fjärrlån på mitt bibliotek, de lånar den från Umeå och så får jag hämta och lämna den här på orten där jag bor. Var en äldre bok som inte fanns här. Detta utan att det kostar mig någonting förutom de skattepengar jag bidrar med.

Biblioteket här har också mycket annat intressant som bokcirkel, författarbesök, föreläsningar m.m. Dessutom kan man släktforska, söka i databaser o.s.v. alldeles gratis. Jag gillar skarpt biblioteket och besöker det så ofta jag kan om inte annat för en stunds återhämtning med min favorittidning eller magasin att läsa.

Använder du dig av biblioteket? Varför/varför inte? Om du går till biblioteket i vilket syfte gör du det? Om du använder dig av det online i vilket syfte?
Springer där jämt nu när jag har barn i den åldern. Insett att de börjat köpa in böcker jag gillar också så använder det mer och mer. Älskar bibliotek, speciellt lukten.
 
Alltså. Jag är bibliotekarie (men jag jobbar inte i ett fysiskt bibliotek utan sitter på kontor. Vårt fysiska bibliotek ligger på en annan ort) så beroende på hur man ser på det så är jag på biblioteket dagligen (om biblioteket är där bibliotekarien är) eller nästan aldrig. Minns inte när jag var inne på ett folkbibliotek senast. Jag söker efter böcker för privat bruk i Libris ibland och ibland lite sökningar i lokala folkbibliotekets katalog. Behöver jag tidskrifter använder jag jobbets prenumerationer.

Älskar att folkbiblioteken finns och skulle absolut kunna tänka mig att arbeta på ett en dag, det är viktigt på så många olika sätt.
 
Det är oerhört ovanligt att jag besöker bibliotek numera. Jag lånade massvis med böcker när jag var yngre men numera konsumerar jag bara ljudböcker, via en av de streamingtjänster som finns.
Använde referenslitteraturen på universitetsbiblioteket när jag pluggade, för att slippa köpa egna böcker.

Våra barn lånar mycket böcker. Deras låg- o mellanstadieskola (där bara yngsta går kvar nu) får besök av bokbussen varannan vecka och på högstadieskolan finns skolbibliotek och krypavstånd till vanliga bibblan i kommunen.
De äldsta, som går på gymnasiet numera, lånar inte lika mycket böcker längre.
 
Är bibliotekarie så jag är på biblioteket 5 dagar i veckan. Vet dock inte om jag skulle vara det om jag inte jobbade där, jag gillar att äga mina böcker 🙂 Men det är väldigt kul att höra att så många uppskattar sitt biblioteket!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp