Hur ofta i ridhus?

Sv: Hur ofta i ridhus?

rider i ridhuset ca 4-5 dar i veckan. blir ofta på vintern men nu när våren börjar komma kan man börja rida mer ute!!
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Jag tycker det ar viktigt att variera underlaget for att få hållbara hastar. Aven om man ska mjuka upp hasten en dag kan man gora skankelvikningar på grusvag, oppna, slutna osv.
Andra alternativ ar stubbåker, paddock osv.
Jag rider bara i ridhus 3 gånger i veckan fast vi har det på gården.
Min hast vilar aldrig helt, har jag en dag med dålig tid forsoker jag andå komma ut och skritta 15 min.
Lyckliga hastar får omvaxlande ridning, kom ihåg det!

Tack for mig!
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Arwyn skrev:
Oj! Nu är det iofs inte så många som svarat än, men blir ändå helt förvånad över hur mycket det faktiskt rids i ridhus! (eller på volt.)

(Alltså, ursäkta, men jag måste bara lägga till en liten kommentar som antagligen kommer att bli väldebatterad...) Är det så konstigt att "alla" hästar är trasiga "hela" tiden? :cry:

Kan ju kanske tillägga att min häst går ute ca 9 timmar om dagen och inte har någon (offeciell) vilodag.


Jag tycker det är fel att du säger att hästar blir trasiga av att gå i ridhus, jag har 3 hopphästar som nästan bara går i ridhuset på vinterhalvåret, ingen av dessa har varit halta eller sönder.
Jag tror att det beror på hur man rider sina hästar & natuligtvis hur underlagen är, min ena ponny kan bli lite svullen om man rider på för mjukt underlag, & när jag tränade för malin baryard så var hennes komentar att jag skulle ut & trava mycket på asfalt för att stärka hans senor, så självklart beror det på underlaget, inte på hur ofta man rider i ridhus.
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Ridhusträning är en lyx, så det blir max en halv gång i veckan. :p
På sommaren inte alls eftersom jag då rider på ängar eller i paddockar när det ska tränar lite diciplinerad dressyr eller hoppning.
Ska jag iväg på träning är det ju oftast i ridhus, men just nu har jag ingen tränare.

Tror snarare att hästarna lättare "förstörs" i psyket än fysiskt av att ridas i ridhus väldigt ofta (men detta gäller ju givetvis absolut inte alla hästar som rids ofta i ridhus, vissa trivs ju utmärkt med det). Eller att de står i boxen alldeles för länge om dygnet.
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

jag rider 1-2 ggr i veckan i ridhus, annars rider jag ut mycket ca fyra dagar i veckan.
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

jag rider i ridhus ca 1-2 ggr / vecka och hoppar en gång i veckan.
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Det är ju bra att dina hästar inte har gått sönder. Än. Men det finns ju faktiskt studier svart på vitt som säger att "normalt ridhusunderlag" inte är bra för hästben i längden.
Självklart ska man variera underlaget, men det gör man inte, enligt mig, tillräckligt mycket om man rider i ridhus fem dagar i veckan.
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Förut när jag stod på en anläggning med tre ridhus en padock och en gräshage man kunde rida i om underlaget tillät så red jag 5-6 dagar i veckan i ridhuset när det var stenhårt i backen och snöslask men skritta fram och av ute.
Så fort det gick att rida ute (=inte sjöar i padocken eller fruset) så red vi ute kanske tre-fyra dar/ vecka på senhöst början av våren
resten av året nästan alltid ute inne endast om vädret var riktigt pest.
Kan säga att varken jag eller ponnysarna gillade att vara inne.

Nu så har jag hästarna hemma och rider i ridhus idag bara när jag hopptränar men de kan ju lika gärna bli hoppträning ute på sommaren som inne, när det var fruset så red jag kanske 2-3 dar i ridhus. Storhästarna trivs konstigt nog också bättre ute :confused: ;)

Har trots att jag red så mkt i ridhust förr aldrig haft halta ponnier(förutom en olycka när den ena skadade sig i hagen), tror sånt beror mkt på ryttarens sätt att rida också.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur ofta i ridhus?

Med min förra häst red jag i ridhuset 2ggr/v.. Det blir så tråkigt i längden om man inte har en tränare som säger åt en vad man ska göra :crazy: Så dom 2ggr var en gång på en annan anläggning där vi hoppade för tränare, och en gång för dressyrtränare..
På min nuvarande häst rider jag i ridhuset ca 3ggr/v, ridbanan 2ggr/v och ut 2ggr/v.. Har inte lärt känna honom helt än, och han är ganska ung och sprallig, kan även nämnas att jag inte har ngn att rida ut med och att det fortfarande ligger is på ridvägarna...
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Jag har inte tillgång till ridhus, det närmaste är 2,5 mil bort så det blir max en gång i veckan under tävlingssäsongen annars väldigt sällan. Rider mest i skogen, har ridbana men den går bara rida på sommartid och rider inte där speciellt ofta. Men jag kan ju säga att jag under dom 15 år jag haft egen häst aldrig haft en ledinflammation på någon häst :smirk:
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

...hmm...jag red i ridhus sist jag tävlade...vilket var för ca ett år sen! ridbana red jag på för 2-3månader sen sist....
sånt är livet när man bor i bushen! :D
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

rider i ridhus ungefär en gång i månaden eftersom närmaste ligger en mil bort.
så det blir paddock 2-3 ggr i veckan, både grus och gräs, hoppar minst en gång i veckan och resten, ja långritter, kontitionsträning, skogsturer och ite terränghoppning.. :)
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Arwyn skrev:
Ridhusunderlag är ju generellt mer slitande på hästen.

Min hovslagare berättade att för många år sedan började veterinärerna på ATG-kliniken reagera på att det helt plötsligt dök upp sådana vansinniga mängder ridhästar med problem med benen. Fast det tog väl inte så lång tid för dem att inse att det faktiskt var så att inte mindre än tre ridhus hade byggts under en 6-månaders period i vårt område.

Självklart är det slitande för hästarnas ben att gå på ett tungt underlag, och även på mycket böjt spår. Sen kan det ju diskuteras varför det tycks ridas väldigt mycket i ridhus på unghästar och hästar som ska sättas igång efter skada etc. Om man har en välmusklad häst som jobbar KORREKT är det inte speciellt slitsamt (i jämförelse) att gå i ridhus. Hur många unghästar och konvalescenter har den muskelmassan att dom klarar det? Ut med dem i skogen istället, så får man en mer hållbar häst med mer allsidiga muskler.


Min veterinär berättade ungefär samma sak, att hon har bra många fler skador på hästar vid stall som har tillgång till ridhus än på hästar där det inte finns något ridhus i anslutning. Bara ett konstigt sammanträffande?
Själv har jag inte tillgång till något ridhus, närmare än ca 1 mil från stallet, visst kan man sakna det vissa dagar med dåligt väder, fast nu har man vant sig, så man tänker inte ens på det.
Ibland får man en konstig fråga från folk: Men hur gör ni på vintern när ni vill rida då?
Undrar om dom hört talas om snösulor och brodd :angel:
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

rider i ridhus eller i paddock rätt ofta, eller på en äng.. tror att det inte är ett problem att rida i ridhus ofta om det bara är bra underlag.. det måste ju vara bättre att rida i ett ridhus med bra underlag än att rida i en paddock med för djupt?? Tror problemet kan ligga i att många (inte alla) dressyrryttare vill ha rätt djupt underlag för då "känns" det som om hästen jobbar på mer?? :confused: (är dressyrryttare)
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Står med ridavstånd till två ridhus och en ridbana. Rider (vintertid) i ridhus 1-2 dagar, sommartid 1-2 dagar på banan och max 1 gång varannan vecka i ridhuset.
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Jag är allroundryttare mot dressyrhållet. :P Rider nästan aldrig i ridhuset nu när det inte finns snö!
Vi har stor paddock så jag när jag tränar rider jag där. Det blir nog 3-4 ggr i veckan för att hästen inte är så stark och för att jag har planer på att tävla inom en snar framtid.
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

*lånar*

Jag rider max 2 gånger i veckan i ridhuset och det är när jag tränar (har inget eget)
Jag gillar att rida i skogen!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
848
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
952
Senast: Miingla
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
727
Senast: Lutten
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 042
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp