Hur ofta i ridhus?

Sv: Hur ofta i ridhus?

Tja.. det kan vara så att dom har överspända hästar som typ får spel de 3 första gångerna man försöker rida dressyr ute. Sen försvinner det, men det struntar man i.. redan givit upp :p
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Hoppas du inte menade att jag givit upp för jag rider som sagt nästan bara ute i skog o mark, förutom hoppning en dag i veckan o en dag varannan vecka dressyr...
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

nej nej nej, :O :

Det var helt generellt, du verkar ju vara ett jättegott exempel! Enl min definition så.
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Jag är dressyrryttare och rider i ridhus minst 2 dagar i veckan och max fyra. Försöker då gymnastikhoppa 1 av dom dagarna.
Resten av veckan är jag mkt ute i skogen, klättar gärna ocg rider lite "off pist", mina hästarna blir mer gymnastiserade och glada av det.
Jag har aldrig haft en ponny som blir "trasig" men jag noga med att rida varierat. Jag tror att månag rider sönder sina hästarn genom att aldrig låta dom göra något mer med dom än att gå på helt plant underlag. :(
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Jag e en fullfjädrad allroundryttare,men fälttävlan står nog högst på topp 5. Har inget ridhus,men rider nog ut 2ggr på min unghäst,dressyr en, hoppar en (åker till ridhus på vintern) och hittar på nåt sköj sista dan...och vila förstås.
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Håller med om att varierat underlag är viktigt för hållbarheten! Hårdare underlag är dessutom generellt bättre för leder och senor än mjukare, fast inte i höga tempon då det belastar skelettet kraftigt vid islaget. Att påstå att man rider varierat när man rider på ridbana ca 5 dagar i veckan är nys. Spelar ingen större roll om det är ridhus eller padock - mjukt och löst är det i båda fallen, även om en paddock kan bli extra dålig om den är vattensjuk.

Själv försöker jag skritta fram och av utanför ridbana, gärna på grus- och asfaltsvägar, de dagar vi ska träna i ridhus eller paddock (ca 3 / vecka). Ridhus blir det vid hoppträning, 1 gång i veckan (ibland varannan). Dressyr- eller markträning kör vi på ridbanan ca 2 ggr / vecka. Ut i skogen ca 2 dagar. 2 dagar vila. Hade veckan haft fler dagar hade jag gärna ridit ut då också! :p Men jag tycker hästen behöver sin vila, behöver sin dressyrträning för både styrka, koordination, smidighet och som "hjärngympa". Och hoppningen är bra både som omväxling, motivator, gymnastik och styrketräning.
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

just nu = aldrig eftersom utomhus säsongen börjat men på bana eller ridhus MAX 2gånger vecka oftast 1 gång då jag hopptränar... annars rider jag nästan bara i skogen...
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Jag är väl någon blandning av hopp och dressyr, man kanske kan säga 60 % hopp och 40 % dressyr ;) .

Just nu rider jag; 0 dagar / vecka i ridhuset. Jag rider dressyr på fältet och om jag hoppar göra jag det antingen på fältet eller i paddocken...

När det regnar rider jag ändå ute om det inte är skyfall eller åskoväder...

På vinterhalvåret blir det ju tyvärr desto mer i ridhuset, rider där inne nästan varje dag då, fast jag rider ut nästan varje dag då också. Annars har man en j*vla pigg häst vid de få uteritter man gör ;) ;) .
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

inte nu längre... har bytt häst.... de var me en medryttarhäst hos min kompis
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp