Hur ofta i ridhus?

Sv: Hur ofta i ridhus?

"min" häst är en ridskolehäst så han går i ridhuset 1-2gg/dag i ridhuset 4/dar i veckan i "arbetet" på helgerna försöker ja rida ut efter varje pass jag ridit och försöker att ha en uterittsdag.
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Hästen har 2 vilodagar. Så av de fem dagar han rids blir det MAX en gång i en paddock annars tillbringar vi all ridning i skogen.
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Rider sällan i ridhus numera (1 mil bort)
Rider i paddocken ungefär 2 ggr i veckan o i skogen ungefär 3-4 ggr i veckan.

Går alldeles utmärkt att rida utomhus även på vintern. Att folk sitter i ridhus dag ut o dag in tror jag mest beror på lathet och jag tror inte på "hästen får snöstyltor". Då kan man fråga sig hur kompetent ens hovslagare är, om han inte vet hur man sätter på ett par snösulor??

Skämt åsido, jag o min häst trivs ute! :)
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Rider väldigt sällan i ridhus, blir 1-2 ggr i veckan och det är när jag tränar hoppning och det är "inomhus sessong", annars så tränas det ute, året om. I padocken hemma eller så rider jag ut.
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Ca 3 ggr på en vecka varav en hoppträning, en dressyträning och en dresssyr på egen hand. Dressyträningarna varar bara en halvtimme, hoppträningen tycker han är jättekul och eftersom det är 2.5 km på fina grus-och skogsvägar till ridhuset sker framridning och avskrittning alltid utomhus. Så ridhusridningen känns absolut inte som för mycket (totalt spenderas ca 2 timmar/v i ridhuset då).
Övriga dagar försöker jag klättra en dag, rida på någon äng en dag, lulla i skogen en dag och tömköra i skogen en dag
Är allroundryttare.
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

__Stilett__ skrev:
"Eftersom att min häst bara går ute 4-5 timmar om dagen så känenr jag att han måste ut lite varje dag"

och ut är i ett ridhus :confused: :angel: :D
*sorry* kunde inte låta bli.
tycker att 5 dgr vecka är lite mkt att rida på bana bara.
men jag vet att du inte är ensam, det är många som gör det.


tänk bara på ridskole hästar .. de går ju 6 dar i veckan i ridhu hela vinterna me massa olika ryttare me....

ja ride r 3 ggr i ridhus o tränar på bana de andra darna.. men rider fram i skogen.. oftast!!
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Det gör väl inte att det är bra? Många ridskolehästar är ju också ofta trasiga, och lyckliga ridskolehästar hör väl knappast till majoriteten.

jag måste bara fråga, rider du på bana sju dagar i veckan?
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

rider aldrig inne, då jag inte har tillgång till varken ridhus eller ens en paddock. utan det är ute för hela slanten..
hade kanske inte skadat med lite mer seriös dressyrträning nån gång men vi mår bra o har roligt ändå :angel: :D
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Hej!

E hopprytare (vill bli fältävlansryttare :love: ) men på vintern rider ja ca 2 gånger i veckan i ridhus för instruktör och på sommaren rider ja aldrig i ridhus ( om de inte spöregnar förstås... :p ) men vi har inget eget ridhus bara padock så i padock rider ja kanske 5 dar i veckan men då rider ja först ut i en halvtimma å sen padock en halvtimma!

Min kompis häst blev "förstörd" av att den blev riden ca 5 dar i veckan i ridhus ( de va innan min kompis hade den!!) så nu e den seg men väluppfostrad.

Men ja tykker att man får anpassa hur mkt man rider i ridhus till hästen! Vissa gillar säkert att rida i ridhus å trimma å andra gillar å trimma i skogen! :cool:
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

men det är ju mkt bättre och lättare att bygga upp hästen ute i skogen, med klättring och ridning på stigar där de måste lyfta benen ordentligt, intervallträna osv.
tycker inte det lät särskilt smart att rida 3-4ggr/vecka i paddocken för att bygga upp hästen. hästen kan däremot ta mer skada av det.
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Ridhus beroende på väder men i vinter harjar jag varit i ridhuset totalt ca 20-25 ggr fördelat på två hästar, annars rider jag till det mesta ute i skogen eller på ridbanan.
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Har ju inte tillgång till något ridhus just nu och eftersom pållen inte tycker det är kul att bli riden i paddocken så ofta så rider jag mestadels ut. Tränar dressyr i paddock ca 1 ggr i veckan och hoppning 1 ggr varannan vecka (blir alltså två dagars träning i paddocken då :idea: ). Det går minst lika bra att träna dressyr ute på fälten också. Ärbåde dressyr och hoppryttare då!
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Lite olika faktist beroende på årstid och underlag ute.

Men på vintern när det är dåligt underlag ute, så rider jag
4-5 dagar inne, resten ute. Då blir det ju mest skritt ute,
men jag vill inte sitta och rida på samma underlag för ofta..

Jag skrittar i stort sett alltid fram ute, om jag rider inne. ( för att variera underlag)

Jag rider heller inte på samma underlag mer än tre dagar i rad.

Nu har jag ju hästen på ridskola, så vi har ridhus, plus två utebanor,
plus en galoppslinga runt fältet.

Under denna årstiden så varierar jag mellan dessa banor,
brukar bli 4 dagar på någon av banorna, 2 dagar på galoppslingan
samt 1 dag skritt i skogen.

Jag varierar även arbetet på bana, kanske bommar en dag, ren dressyr en dag, hoppning en osv..

Hästen är ute från ca 8-14.30.
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Jag är hoppryttare som håller på att sadla om till fälttävlansryttare.

Jag rider i ridhus max 2ggr/vecka.
En dag dressyr och en dag hoppning.
Om jag känner att jag måste trimma däremmellan så rider jag på utebana eller lydnadstränar efter vägen.
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Denna vintern var jag i ridhuset typ en gång i månaden då de ligger en bit bort och jag inte har transport. Då hade jag inte börjat träna för tränare heller. Sen red man ju på gärden kanske 2 ggr i veckan, sen var jag mest ute och galopperade i snön :banana:
På sommaren rider jag i paddocken typ 3 ggr i veckan, en gång hopptränar jag och två ggr dressyr. Resten är uteritt och under dom brukar vi ibland jobba ca 20 min. på ett gärde. Sj?
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Sj? :confused: Om det står för "själv" så har jag skrivit det i ursprunhsinlägget! :D
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Min häst bli helt knäpp av att gå i ridhus för ofta, pga att de var andra som red henne ett par år o de red endast i ridhus 5 dagar i veckan o mkt dressyr då... Hon fick ej komma ut i skogen för de var rädda för att rida henne i skogen... Jag rider alltså VÄLDIGT mkt i skogen. En dag i veckan är jag i ridhuset o hoppar o max en dag varannan veclka är jag i ridhuset o tränar dressyr då. Man kan göra väldigt mkt dressyrarbete i skogen, rida öppna o sluta, flytta för skänkeln, galoppbyte m.m.

Glömde skriva att jag är i grund o botten hoppryttare, men nu när man ha en häst som ha talang för dressyr oxå så har jag även börjat med de oxå....
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta i ridhus?

Inte en dag i ridhus! har inte tillgång till det. Kanske 2 dagar i paddock, men föredrar att rida dressyr på ängar :P

Jag gilar att komma UT! Allt blir mycket mer varierat så.. man kan lägga in lite konditionsträning i ett dressyrpass, tex :P.

Hoppar gör jag i paddock, blir väl en dag i veckan :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
829
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
940
Senast: Miingla
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Lutten
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp