Hur ofta putsar ni?

Piccadilly

Trådstartare
Handen på hjärtat.. Hur ofta putsar ni er läderutrustning?

Jag har väldigt svårt för att hinna putsa något efter varje gång det använts.. Så för min del brukar det bli att jag har typ "putskväll" nån gång i månaden.. Och då blir det rejäl puts och smörjning av grejjerna! Ofta brukar detta ske före tävling etc.. Hur gör ni?

Sv: Hur ofta putsar ni?

Jag putsar jättesällan. Mest när det blir smutsigt. Iofs växlar jag mellan olika träns så det är ju inte som att ha ett och samma hela tiden. Men jag borde nog smörja oftare.. ja.. :o

Ska putsa lite grejer någon dag, det är dags!

jadu, det är lite olika.. Varannan vecka iaf. Men oftast runt 1 ggr i veckan, ibland to.m. mer, men då blir det mer en lätt avtorkning

Sadeln någon gång i månaden. Tränset putsar jag efter varje ridtur/användning :)

håller med om att d är jättesvårt att få tid att smörja allt efter varje använding, som alla säger att man ska... Jag brukar smörja ungefär en gång i veckan å sen fetta lite om ja ser att det ser väldigt torrt ut... men men man kanske borde göra det oftare :D

I stallet är jag pedant som bara sjutton. Annat är det hemma ;) :D *host host* Dax o storstäda rummet kanske..

Nej i stallet vill jag ha rent och snyggt, var sak på sin plats och ordning och reda ska det vara. Allt ifrån att jag är ruskigt pedant med mockningen till att alla grejer ska vara rena och vara på sin plats etc.

Om man drar av sadeln och träns med en svamp med lite sadeltvål efter ridpassen så slipper man ha en putsdag en gång i månaden då man i stället får sitta i timmar och gno :smirk:

Hänger dessutom tränsen snyggt och prydligt så som vi har lärt oss att göra i skolan. Har ingen bild på hur jag gör med mitt eget träns, men det är typ såhär resultatet blir...

snyggatrans.jpg

Men är det bra att tvätta lädret med glycerintvål varje dag? Torkar inte lädre ut på det sättet?

Det finns ju dessutom lädertvål i sprayflaska nu :)
Jätte bra för er som anser att ni inte har tid, bara att spraya på lite och så göra rent med en trasa eller svamp, hur enkelt som helst och man slipper ta fram vatten och tvål!

Nej min sadel och tränsen mår prima i alla fall :)
Man ska ju inte Smörja grejerna efter varje användning, men just dra av grejerna med lite ljummet vatten i en trasa eller på en svamp med lite sadeltvål funkar jättebra.

cactuspower skrev:
I stallet är jag pedant som bara sjutton. Annat är det hemma ;) :D *host host* Dax o storstäda rummet kanske..

Nej i stallet vill jag ha rent och snyggt, var sak på sin plats och ordning och reda ska det vara. Allt ifrån att jag är ruskigt pedant med mockningen till att alla grejer ska vara rena och vara på sin plats etc.

Om man drar av sadeln och träns med en svamp med lite sadeltvål efter ridpassen så slipper man ha en putsdag en gång i månaden då man i stället får sitta i timmar och gno :smirk:

Hänger dessutom tränsen snyggt och prydligt så som vi har lärt oss att göra i skolan. Har ingen bild på hur jag gör med mitt eget träns, men det är typ såhär resultatet blir...

snyggatrans.jpg

Åhh.. Låter precis som min framtidsdröm; Ett eget fint stall med pedantisk ordning! :love:

Men tyvärr ser verkligheten i nuläget lite annorlunda ut.. :crazy:
Har hästen uppstallad i en ladugård med stalldel..
+ att jag går andra året på Naturvetenskapsprogrammet..
(med andra ord: jag har inte tiden /och egentligen inte möjligheten/ att ha den ordning jag vill..) :cry:

Jag har dock inget jätte pedantiskt stall med bra ordning.
Jag håller ordning efter mig och mina grejer och efter min häst på stallgången, i foderkammaren, sadelkammaren och utanför boxen. Dock så är de andra rätt så slarviga av sig :mad: så jag får ofta agera lite städtant och t.ex. sopa golvet, ta upp skiten efter andras hästar på gången o gå runt o plocka efter andras hästar etc. *suck*

Men min dröm är också och ha ett eget litet stall där det är ordning och reda på Allt liksom. En ridlärare till mig är (rider dock inte så mkt för henne numera :( ) vill ha det typ perferfekt i sitt lilla stall. Det är jättebra på så vis i hennes stall :love: Var sak på sin plats, alltid ordning och reda, pedant sopat stallgolv, putsade träns och sadlar som smörjs av lätt efter varje användning, nästan lite klinisk ren sadelkammare etc. :D

haha.. tror jag hittat min själsfrände på den fronten.. :angel:

Vet precis hur du känner det där med att plocka upp efter andra.. :mad:
I längden tröttnar man ju på att vara ensam om att vilja ha snyggt och prydligt runt sig.. :crazy:

jag måste nog erkänna att jag är väldigt nogtranb med att putsa, min graman, tränsena, förbygel, martingal, sadelgjord, grimma, läder stövlarna osv :) därimot putsar jag inte mina sadlar så offta, då jag tycker att dom inte blir så snygga i längden, samt att ridbyxerna blir väldigt snygga :D

jag snurrar också mina träns m.m ;) det e snyggt

Just nu är det mkt dåligt... Är bara hemma på helgerna och då är det så mkt att göra förutom att rida och rider inte hemma utan i annat stall. Är dock alltid ordentligt gjort till tävling/utställning. Har jag en halvtimme över så plockas värsta tränset isär och rengörs med stübbentvål :love:

Egen häst blir det lite mer putsande, ex så är allt rent till träning (skrubbar bla skydden i badkaret med äppelduschcreme till varje gång :angel: ) men då är det ju hemmaplan o lätt att strosa ut i stallet när tillfälle ges.

Jag putsar, träns, gramaner, martingaler, magplattor och förbyglar varje gång jag använt dem = varje dag. Jag använder Veredus tvålspray och sedan torkar jag med en vanlig frottéhandduk, det går fort och det funkar mycket bra.

Liknande trådar

Småbarn Sonen på snart 15 månader har inte att sova på sin favoritlista. Han sov bra de första två månaderna i sitt liv sedan hände något. Han... 2
Svar
23
· Visningar
1 596
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 235
Senast: Tiger tok
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 502
Senast: Ceta
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka