Sv: Hur ofta rids/motioneras er häst?
På vintern rider jag henne 3 dagar i veckan (försöker iaf, om skolan tillåter), och ägaren kör 1 dag. Så det brukar bli 1 dag galopp, 1 dag skritt och 1 dag lugn tur i skogen/dressyr på ridbanan. På vintern brukar dom ha 1-3 veckor sammanhängande vila då dom bara går i hagen och kanske skrittas ut i skogen.
På sommaren är det ju lopp, och då behövs inte galoppintervallerna på samma sätt, och ägaren kör henne inte heller, så jag ska försöka rida/motionera runt 4 dagar i veckan. Det kanske blir 1 longering, 1 dressyr, 1 lugnare skogstur och 1 lite hårdare.
Bonita rids ju för att hon ska ha kondis och styrka till lopp, så för henne är det viktigt att det blir regelbundet utan att bli alltför hårt.. Jag lägger upp min ridning efter vilken dag ägaren kör, kör han på onsdagen så kanske jag har ridit en lugnare tur på måndagen, skrittar hennne på torsdagen och galoppintervallar på lördagen/söndagen, beroende på vilken dag han ska köra nästa vecka. Jag brukar försöka skritta henne efter dagen hon har jobbats hårt, och låta henne stå nästa dag. Egentligen är hon sen sån häst som skulle behöva ridas 2 timmar varje dag, men skolan tillåter tyvärr inte det
Jag tycker att man ska rida sin häst så ofta som det behövs.

Om man har en häst som inte mår bra av att stå, så måste man ju försöka aktivera den varje dag, och har man en häst som är nöjd med ridturer varannan dag, då är ju det också bra!

Det finns lika många ridvariationer som det finns hästfolk