Hur ofta stoppar ni om sadlar?

Exit

Trådstartare
Som rubriken lyder, hur ofta brukar ni stoppa om era sadlar?

Hur brukar ni gå till väga, tar ni hem/åker till en sadelmakare som då får titta på sadel och häst tillsammans och så att säga "måttomstoppa" sadeln? Eller sänder ni iväg sadeln för att stoppa om den?

Skulle också vara intressant att veta hur ofta sadeln brukar vara i användning och vilket märke det är fråga om.

Sv: Hur ofta stoppar ni om sadlar?

Jag har inget fast tidsintervall på hur ofta jag stoppar om sadlarna.
Jag tycker man brukar kunna se och känna när det är dags.

Om jag tycker att sadeln behöver justeras tar jag ut sadelmakaren så hon får titta på sadel och häst.
Är det bara en vanlig omstoppning så tar jag inte ut sadelmakaren.

Det varierar hur mkt jag använder mina sadlar, senaste åren har jag bara haft min islänning och då används dressyrsadeln ca 4-5ggr/vecka och hoppsadeln 1-2ggr/vecka.
Dressyrsadeln har behövt stoppas om kanske ca varannat år och hoppsadeln har jag inte behövt stoppa om på länge.

När min nya häst kommer (storhäst) så kommer jag nog rida kanske 3 ggr i veckan i dressyren och 3 ggr i veckan i hoppsadeln :)

Jag stoppar om sadeln i snitt en gång per år beroende på hur stoppningen ser ut och hur mycket jag ridit. Ibland blir det oftare men det beror på att jag själv rider sadeln sned. Jag säger till sadelmakaren hur jag vill ha det, tar aldrig ut sadelmakaren till stallet.

Har sadelöversyn ungefär 1-2 gånger om året. Sadelmakaren kommer ut och tittar både på hur sadeln ligger själv på hästryggen och hur den ligger när jag rider.

Min häst är - som de allra flesta hästar - lite oliksidig, så jag vill att sadelmakaren ska se med egna ögon hur mycket han ska bygga på den mindre musklade sidan och hur mycket han ska stoppa i på den andra sidan. Det är inget jag skulle kunna förklara för en sadelmakare som inte hade sett hästen. Dessutom kan vi "experimentera" lite på plats.

Har en dressyrsadel och en hoppsadel, som jag rider i ungefär 50-50.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 190
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: cowgirl81
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 292
Senast: Oh_really
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Husky från USA, tips och råd m.m

Hästrelaterat

Tillbaka