Hur ofta transportera häst?

Train

Trådstartare
Hej igen!

Det är så att jag funderar lite över hur ofta man kan transportera en häst?

Har nu en häst som kom till sverige för ca en månad sedan och till mig för ungefär 1,5veckor sen. I måndags var vi på besiktning och nu skulle jag behöva åka ut igen snart (på fredag antagligen...)
Tror ni det blir för mycket för honom?
Han är en mycket lugn häst och blir aldrig direkt stressad och står blickstilla när vi kör, men sist gång vi lastade honom ville han inte riktigt gå på (när vi hämtade honom gick han in som ingenting efter att ha nosat lite)
Eftersom han inte har rest så mycket tidigare i livet, funderar vi lite om hans protester betyder att han inte tyckte om det och det känns lite dumt att det blir så mycket även om detta kommer bli sista gången på ett bra tag.
Anldningen till att han ska transporteras är att vi ska prova ut en ny sadel då den gamla bara var till låns över provtiden, alltså är det ju inte jätteviktigt att vi åker så snart men eftersom sadeln ska tillbaka då skulle det kännas bra att ha skaffat fram en ny direkt...

Tacksam för svar :)
//Train
 
Sv: Hur ofta transportera häst?

Jag tror inte det borde vara något problem. många åker ju en braa bit för att tävla, vissa varje helg. Blir han inte stressad elr på något sätt skadad av att åka, så ser jag inget hinder.
 
Sv: Hur ofta transportera häst?

Jag tror inte heller det är nga problem :) Under vintertid kan vi åka in till ridhuset säkert 3ggr i veckan..Aldrig ngn häst som tagit skada av det :)
 
Sv: Hur ofta transportera häst?

Det är bara att åka på.

Våra hästar åker nästan varje dag under vintern.....
 
Sv: Hur ofta transportera häst?

Nu vet jag ju inte var din häst kommer ifrån men troligtvis kommer protesterna av att resan till Sverige har varit ganska ansträngande för honom. Så om ni bara kör lugnt och försiktigt ska det nog inte vara några problem.Att resa ofta är inga problem det är ju hur resan genomförs som är det viktiga, så att det blir en behaglig upplevelse!
 
Sv: Hur ofta transportera häst?

Hej igen!

Det är så att jag funderar lite över hur ofta man kan transportera en häst?

Har nu en häst som kom till sverige för ca en månad sedan och till mig för ungefär 1,5veckor sen. I måndags var vi på besiktning och nu skulle jag behöva åka ut igen snart (på fredag antagligen...)
Tror ni det blir för mycket för honom?
Han är en mycket lugn häst och blir aldrig direkt stressad och står blickstilla när vi kör, men sist gång vi lastade honom ville han inte riktigt gå på (när vi hämtade honom gick han in som ingenting efter att ha nosat lite)
Eftersom han inte har rest så mycket tidigare i livet, funderar vi lite om hans protester betyder att han inte tyckte om det och det känns lite dumt att det blir så mycket även om detta kommer bli sista gången på ett bra tag.
Anldningen till att han ska transporteras är att vi ska prova ut en ny sadel då den gamla bara var till låns över provtiden, alltså är det ju inte jätteviktigt att vi åker så snart men eftersom sadeln ska tillbaka då skulle det kännas bra att ha skaffat fram en ny direkt...

Tacksam för svar :)
//Train

Jag tror ju att det ar bra att transportera ofta. Det gor att man far bra rutiner och det ar ingen stor grej nar man ska ivag. Om det nu gar lugnt till forstas.
 
Sv: Hur ofta transportera häst?

Till alla: Tack så mycket för svaren :)

Vi brukar ta det mycket lugnt både vid lastning och under resan och än så länge verkar han inte tycka att det är obehagligt att åka. Vi blev bara lite fundersamma när han inte ville gå in, men det kanske bara var ett sätt att testa oss...
 
Sv: Hur ofta transportera häst?

Jag tror som ujent96 att hästen är lite trött på att resa och drar sej för att gå in i transporten på en gång.
Vart kommer hästen ifrån?

Sen kan det ju givetvis vara så att han testar er också. Men oavsett så måste ju hästen gå in i transporten utan problem. Så det är bara att vara lugn och metodisk tills allting går helt smärtfritt.
 
Sv: Hur ofta transportera häst?

Till handelsstallet jag köpte honom från kom han från Lettland, så det var ju en bra bit att åka med take på att han förmodligen inte åkt så mycket tidigare...
Där stog han i några veckor innan jag tog hem honom på prov förra fredagen. Resan till mig tog drygt två timmar.
I måndags fick han åka i ca en timme (två om man räknar tur-och retur) och den här resan som ska göras nu borde ta ungefär lika lång tid, kanske lite kortare. Det var svårare att lasta honom när vi skulle åka iväg än hemåt och ändå var det en annan häst som bråkade bredvid oss när vi skulle åka så han ville titta lite på den :smirk:

När vi skulle lasta för att åka, gick han nästan på helt med en gång men så fick han för sig att han skulle backa ut igen och efter det ville han inte riktigt gå på så vi provade att muta honom med lite mat men han vägrade förstå att det var lättare att få tag i maten om man flyttade upp hovarna på rampen än om man sträckte sig.
de andra hästarna i stallet brukar skärpa sig om man visar linorna, så vi provade att använda dem men han fick för sig att det var elrep och var rädd för dem så vi återgick till mutandet igen och en stog och viftade med ett spö bakom (rörde honom aldrig med det) och efter en stund tog han ett par jättekliv å sen var han inne. MASSOR med beröm och godis :)
På tillbakavägen försökte vi knuffa på honom och då gick han på en bit sedan blev det stopp så vi provade att vifta med spöt igen och då gick han på. Beröm igen :)

Nu babblar jag på om lastning och resor men tänkte att det kanske gav lite mer idéer om vad vi gjort fel och varför han inte ville på...

// Train
 
Sv: Hur ofta transportera häst?

Jag tror bara det är bra att åka rätt ofta, så blir det inte en så "big deal". Med min ponny åkte jag minst en gång i veckan.. visserligen korta sträckor men ändå.
 
Sv: Hur ofta transportera häst?

Tror inte heller att det är ett problem, men varför kan ni inte hämta sadeln och prova den hemma så slipper hästen åka?
 
Sv: Hur ofta transportera häst?

Tack för svar :)
Tyvär gör kommer de inte ut till kunderna från det företaget, annars hade jag självklart gjort så istället!
Ringde visserligen runt till flera ställen och vissa kunde åka ut, men detta kändes bäst, så jag hoppas det är det nu också :)
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 250
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
735
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 198
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp