Hur ont av magkatarr??

Otherside

Trådstartare
HUR ont kan magkatarr göra - innan man misstänker att det är nåt annat? Rejäla magsmärtor som strålar ut i ryggen, svårt att ens stå rak, gör riktigt ont hela tiden i hela överkroppen. Sedan 4 dagar tillbaka ungefär. Läkare säger -Magkatarr! och skriver ut Omeprazol för 14 dagars bruk. Blir det inte bättre, ät 14 dagar till. Men ska magkatarr (hos en ung mycket hälsosam tjej) verkligen kännas så? Nån här som haft magkatarr och minns? Omeprazolen skulle hjälpa på 2 - 3 dagar men har inte hjälpt på dag 4.
 
Historiskt har magkatarr/gastrit på mig själv känts ungefär som ett knivhugg i karaktär, om än litet mildare. Skarp och ganska definierad smärta utan särskild utstrålning.
Spontant tänker jag, beroende på smärtornas exakta lokalisering och karaktär, att det kan finnas flera andra möjliga orsaker än gastrit.
 
Jag har en gång blivit medplockad i ambulans pga en sällsynt elak magkatarr. För det mesta ger det väl mer hanterbara symptom, men vid några tillfällen har jag bara blivit liggande, flämtade. (Och då är jag en person som även slagit fingrar ur led och fortsatt fånga bollar träningspasset ut, efter lite tejpning och svärande.)
 
Jag har en gång blivit medplockad i ambulans pga en sällsynt elak magkatarr. För det mesta ger det väl mer hanterbara symptom, men vid några tillfällen har jag bara blivit liggande, flämtade. (Och då är jag en person som även slagit fingrar ur led och fortsatt fånga bollar träningspasset ut, efter lite tejpning och svärande.)
Oj! Hur behandlade du magkatarren och gick den över till slut?
 
Oj! Hur behandlade du magkatarren och gick den över till slut?

Jag fick en kombo av andapsin och xylocain att dricka, och åt extremt snäll mat i minst en månad. Efter det har magen varit klart känsligare, men numera får jag bara "riktig" magkatarr nån gång om året åtminstone.
 
HUR ont kan magkatarr göra - innan man misstänker att det är nåt annat? Rejäla magsmärtor som strålar ut i ryggen, svårt att ens stå rak, gör riktigt ont hela tiden i hela överkroppen. Sedan 4 dagar tillbaka ungefär. Läkare säger -Magkatarr! och skriver ut Omeprazol för 14 dagars bruk. Blir det inte bättre, ät 14 dagar till. Men ska magkatarr (hos en ung mycket hälsosam tjej) verkligen kännas så? Nån här som haft magkatarr och minns? Omeprazolen skulle hjälpa på 2 - 3 dagar men har inte hjälpt på dag 4.
Har haft (tror jag, självdiagnostiserat..) och det gjorde ohyggligt ont. Jag var då en ung frisk och stressad tjej i 23-25 årsåldern. Men det var som en kniv i magen helt enkelt (inte riktigt som din beskrivning), speciellt när jag åt. Jag gick inte till läkaren utan åt helt enkelt ingenting i några dagar och började sedan äta en sked yoghurt nu och då och bestämde mig för att gå direkt på omtentan. Ja jag insåg att det var en korkat redan då (men vårdcentralerna var ännu mer svåra att få tag i på den tiden). Det löste sig av sig självt och har inte kommit tillbaka (jag var uppmärksam på det under några år och stressade ned för minsta pip). Rekommenderar inte mitt sätt att lösa problemet, förutom skippa tentan biten då.
 
HUR ont kan magkatarr göra - innan man misstänker att det är nåt annat? Rejäla magsmärtor som strålar ut i ryggen, svårt att ens stå rak, gör riktigt ont hela tiden i hela överkroppen. Sedan 4 dagar tillbaka ungefär. Läkare säger -Magkatarr! och skriver ut Omeprazol för 14 dagars bruk. Blir det inte bättre, ät 14 dagar till. Men ska magkatarr (hos en ung mycket hälsosam tjej) verkligen kännas så? Nån här som haft magkatarr och minns? Omeprazolen skulle hjälpa på 2 - 3 dagar men har inte hjälpt på dag 4.

Magkatarr kan kännas väldigt ont, typ svårt att stå upprätt och att det gör ont i ryggen att ta djupa andetag.
 
Jag hade också tungt att andas så jag trodde jag blivit pollenallergiker. Läkaren sa att det hörde till. Funktionell dyspepsi blev så småningom diagnosen efter läkarundersökningar och kamera ner i magen. Kände ingen förbättring av Omeprazol och liknande. Hade rejält ont och besvärligt och var inte i arbetsfört skick på flera veckor.
 
Har haft sura uppstötningar och magkatarrskänningar under flera år, men en natt i våras vaknade jag av smärta och kunde inte förstå vad det berodde på. Kunde inte stå upprätt eller ligga ner, och jag hade så ont att jag trodde att jag var döende. Höll i sig i tre timmar men efter halva tiden så ringde vi Sjukvårdsupplysningen. Sjukvårdsupplysningen sa "magkatarr" och ordinerade tabletter för sura uppstötningar (som jag hade hemma) och att försöka äta något. Funkade faktiskt att tugga i mig en tuggtablett mot sura uppstötningar och att tvinga i mig en halv kvarg, men tog tid innan smärtan försvann. Ruskigt obehagligt.
 
Jag brukar mest ha en brännande känsla av magkatarr. Så varierar graden av smärta med hur illa det är. Jag har bråck på magmunnen och känner av det om jag inte medicinerar. Med medicin funkar jag oftast helt ok om jag inte äter för galet/för sällan.

För några år sedan fick jag så att jag inte kunde stå upp. Jag fick jättekonstiga, mkt smärtsamma kramper så att jag knappt kunde andas. Hela ryggen och magen krampade. Det visade sig vara av magkatarren.
 
När jag besvärades som mest av magkatarr vaknade jag i princip varje natt med en tryckande och krampande smärta i bröstet som sedan spred sig bakåt mot ryggen, kunde knappt andas till följd av smärtan.
Magkatarr kan absolut orsaka rejäla och smärtor och min egen erfarenhet var att det var långdraget att bli av med.
 
Jag blev hemskickad med Omeprazol när jag sökte för fruktansvärda magsmärtor. Jag var helt förstörd. Spenderade tio dagar i fosterställning i sängen, i princip. Efter två veckor var det mycket bättre.

Efter det har jag varit mycket mera noggrann med sömn och mat och att känna efter hur jag mår. Läkaren vägrade i princip ge mig några närmare rekommendationer för vad som skulle fungera och hade troligtvis rätt i det. Fick lära mig att lyssna bättre på kroppen helt enkelt.
 
HUR ont kan magkatarr göra - innan man misstänker att det är nåt annat? Rejäla magsmärtor som strålar ut i ryggen, svårt att ens stå rak, gör riktigt ont hela tiden i hela överkroppen. Sedan 4 dagar tillbaka ungefär. Läkare säger -Magkatarr! och skriver ut Omeprazol för 14 dagars bruk. Blir det inte bättre, ät 14 dagar till. Men ska magkatarr (hos en ung mycket hälsosam tjej) verkligen kännas så? Nån här som haft magkatarr och minns? Omeprazolen skulle hjälpa på 2 - 3 dagar men har inte hjälpt på dag 4.

Jag har kronisk magkatarr och har absolut så ont att jag inte kan stå upprätt, skulle dock inte vilja säga att det strålar ut mot ryggen. Tvärtom är smärtan väldigt koncentrerad och som någon skrev, tydligt "knivhuggande" längst upp i magen. Jag klarar stark mat, kaffe och juicer utan problem; men för mig är det allra, allra viktigaste att äta regelbundet och inte bli hungrig. Tom mage och minsta lilla stress så ligger jag dubbelvikt.

Jag skulle definitivt be om en second opinion.
 
Testat att köra dubbelt med t.ex Losec och Omeprazol? Det fick jag göra. Men jag vet inte vad vården säger om det, vet bara att vissa gör så för att få snabbare hjälp.
 
Tack för alla svar! Jag trodde inte magkatarr kunde ha så svåra symptom och tänkte att sjukvården väljer det som första alternativ då det är "enklast" - elakt tänkt av mig..... Men då får hon kämpa på och framförallt lära sig äta regelbundet...!
 
Tack för alla svar! Jag trodde inte magkatarr kunde ha så svåra symptom och tänkte att sjukvården väljer det som första alternativ då det är "enklast" - elakt tänkt av mig..... Men då får hon kämpa på och framförallt lära sig äta regelbundet...!
Tänker att det kanske ev kan finnas någon stressfaktor som hon kan försöka lägga åt sidan också?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
933
Senast: BornAgain
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
765
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 313
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp