Hur ont gör det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Indyhope

Trådstartare
Hur ont gör det egentligen att föda barn? Jag är livrädd för smärtan, men nu är jag i vecka 20, så det finns ju inte så mycket återvändo. ;) Men jag är verkligen skräckslagen... :crazy: :confused:

Står man ut med smärtan?

Fick ett tips om hur man ska undvika att spricka. Man kan smörja in sig "där nere" med vaselin cirka en månad innan man beräknar föda. Då blir det mjukare och man kanske slipper spricka. Kan det stämma?
 
Sv: Hur ont gör det?

Det gör ONT, men visst klarar man det! Dessutom kan man ju få EDA, och det tar bort massor. När man är öppen ca 9 cm gör det som ondast, då är det "outhärdligt" enligt skalan. Jag lovar, lustgasmasken fick höra många svordomar då! Jag tror knappast det hjälper att smörja in sig. Dessutom känns det inte när man spricker (iaf inte på mig eller de jag pratat med), däremot svider det som attan framtill medan huvudet tränger ut.

Det värsta med smärta är att ju mer man spänner sig och är rädd desto värre blir det.

Skriv gärna ett (kort) brev till BM som hon kan läsa när du kommer in till förlossningen, och poängtera där att du är väldigt rädd för smärta och vill ha all hjälp för att klara det, och vad du kan tänka dig ta för hjälp. På föräldrautbildningen går man igenom olika bedövningar och annan hjälp.
 
Sv: Hur ont gör det?

Ont! Det gör vansinnigt ont men det är ju så snabbt över och sen när det väl är över så komemr du antagligen vara väldigt stolt över dig själv och gose-bebisen att tänka på istället.

Själv upplevde jag graviditeten mycket värre än förlossningen. Jag föder lätt hellre barn än bär på dem!

DEt komemr gå bra, lycka till!
 
Sv: Hur ont gör det?

Ja, gud vad det gjorde ont, men när man fick krysta så försvann all smärta eftersom jag fick något att göra. Jag kom på att i samband med lustgasen så hjälpte det mot smärtan att vifta på tårna. Det avledde lite liksom.

Men det är klart att du klarar det! Men håll dig lugn, tappa inte takten med lustgasen, för då gör det mer ont.
Lycka till!
 
Sv: Hur ont gör det?

Ont.
Själva sprickningen kände inte jag av i alla fall... det är så mycket annat just då.
Jag var jätterädd under olika perioder av min graviditet, just runt v,20 hade jag en väldigt jobbig period, men ju längre mot förlossning jag kom ju lugnare blev jag. Och de sista dagarna (gick över 10 dagar) bra LÄNGTADE jag för jag ville ha ut skiten så att jag kunde börja röra på mig igen :angel: :smirk: .
Tror att rädslan är någon som man får gå igenom för att berarbeta sig själv inför vad som komma skall! Men det finns bedövning och man överlever.. :bow:
 
Sv: Hur ont gör det?

Det är faktiskt inte alla som upplever sina förlossningar som smärtsamma. Jag var rädd precis som du innan (det är väl alla). Det som skrämde mig mest var nog rädslan för att förlora kontrollen. Alla sa ju att det inte gick att föreställa sig hur det skulle kännas.

MEN när det väl satte igång första gången så kändes det PRECIS som jag hade föreställt mig det. Så det var inget skrämmande alls. Någon minut blev jag rädd och då gjorde det ont, men så fort jag lyckades slappna av och följa med kroppen i stället för att kämpa emot den, så försvann smärtan.

Jag hade inga planer på att klara mig utan smärtlindring. Men kände aldrig något behov av det. (shit, jag som hade velat testa lustgasen, tänkte jag efteråt ... :o ) Så jag har fött tre barn utan smärta och utan smärtlindring.

Vilket säkert känns enormt orättvist för alla som haft besvärliga förlossningar, men jag vill bara att du ska veta att det finns andra berättelser än skräckhistorierna.
 
Sv: Hur ont gör det?

Ja det gör ont. Problemet är att vi har lärt oss att smärta är farligt och smärta är fel som ska tas bort. Men den här smärtan behöver vi, den är inte fel.

Så, ja, man står ut med den.

/Jane
 
Sv: Hur ont gör det?

Att föda gör ont men vi är alla olika smärttålig samt en förlossning kan ju vara mer eller mindre jobbig. Jag är ganska smärtkänslig och hade enligt BM en bra och lätt förlossning. Min upplevelse var att det var lättare än jag hade trott men samtidigt så mycket värre än jag hade kunnat föreställa mig. Jag använde bara lustgas men i efterhand har jag förstått att jag inte hade rätt teknik och BM på förlossningen instruerade mig inte heller. :mad: Nästa vecka ska jag på samtal med Aurora gruppen för att prata igenom min förra förlossningen och få hjälp att se lite mer positivt på kommande förlossning (är i v 28). Kommer att be om info om lustgas samt ev kommer jag att be om EDA.
Att det skulle hjälpa med att smörja in sig med vaselin har jag inte hört förr men det låter inte speciellt troligt att det skulle fungera.

Lycka till!
 
Sv: Hur ont gör det?

Jag hade nog behövt stoppa en en burk vaselin på insidan i så fall :D Sprack ingenting utvändigt, bara invändigt. Någon sorts reva orsakad av en liten hand. Det blev jag förvånad över, för det hade då jag inte känt något av.
 
Sv: Hur ont gör det?

Jag oroade mig inte så mycket inför min förlossning och såhär 1år och 8månader efter kan jag väl säga att jag trots allt skulle nog kunna tänka mig att gå igenom det igen för att få en liten underbart barn till.

Men visst gör det ont :o Jag kan bara tipsa om att tycker du det är smärtsamt med värkarna vänta inte för länge med att be om smärtlindring. Jag försökte stå ut så länge som möjligt innan jag bad om ryggmärgsbedövning och sen var livet helt ok igen. Något som jag efteråt har tänkt att det var nog bra onödigt att vänta så länge som jag gjorde. Efter att jag fått ryggmärgsbedövning så kunde jag fokusera och samla krafter inför det riktiga kraftprovet. Tänk även på att smärtan trots allt gör att du spricker mindre.

Det går bra ska du se!
 
Sv: Hur ont gör det?

Kroppen brukar vara så förnurlig att när du kommit till v 40 är du så less på magen att du kommer att se framemot värkarna. Går du dessutom över tiden så kommer varje dag extra att få förlossningen att te sig som himmelriket :D
Visst gör det ont men antingen så följer man med värkarna och slappnar av eller så använder man någon förträfflig metod att trubba av dem med typ EDA :love: min personliga favorit. (tänk om det fanns motsvarighet tii EDA när man har influensan :cool: )
Trösta dig med att hitills har ingen dött av smärtan i sig! ;)
 
Sv: Hur ont gör det?

Jadu, eftersom folk får fler än ett barn så står man ut ;-)

Faktum är att visst för det ont, men å andra sidan så är det ju inte farligt, det hade varit betydligt värre med samma smärta UTAN att du föder barn...för då är det troligtvis nånting som inte alls är bra som händer.
 
Sv: Hur ont gör det?

Jag är mesarnas mes... Fjantig som få och har ägnat x-antal år åt till att tycka att det här med barn o barnafödande är något jag kan vara utan. Efter längre tids påverkan från (dåvarande) sambon föll jag till föga... Sonen blev till och tja, sen fanns det ju som bekant ingen annan väg ur det hela än att få ut barnet också. Vartefter slutet på grav. närmade sig så blev jag lugnare och lugnare vid tanken på att föda fram barnet. Kom så in till förlossningen och BM frågade hur jag tänkt mig det hela och jag sade något i stil med att mitt mål var att överleva och att ta ALLT som erbjöds mig i lindrings väg :-)

Öppningsskedet kom igång ordentligt och typ mellan öppning från 2 cm till 5 cm var jag väl inte speciellt social och trevlig men sen vid 5 cm fick jag bäckenbottensbedövning och livet blev härligt och jag somnade och sov bort resten av öppningsskedet. Vaknade av krystvärkarna och ½h senare var sonen ut. Jag sprack REJÄLT men det är inget jag varken kände av eller brydde mig i just då, fick dock föras ner till operation för ihopsyning efteråt. Men, under hela den här tiden så gjorde det aldrig speciellt ont. Skrek nog inte till någon gång (försökte då inte hålla bort det heller och försökte då verkligen inte vara modig eller så) och tyckte aldrig att det blev "outhärdligt" eller att jag skulle vilja gå hem eller dö eller så. Så för mig var det MYCKET lättare att föda barn än vad jag någonsin kunnat drömma om och gjorde då rakt av mycket mindre ont också än vad jag föreställt mig.

Grannfrun var in och födde barn 1 månad innan mig, hon beskrev det som att fara in till BB för att "skita". Hon hade som mensvärk på morgonen och for in till förlossningen efter frukost, var öpen 9 cm när hon kom fram, raskt till salen och en par minuter senare kom dottern. Ingen tid till eller behov av smärtlindring. Så det finns även lätta förlossningar!! Och du kanske får en sån??

Lycka till!!
 
Sv: Hur ont gör det?

Ryggmärgsbedövning +lustgas+en förstående man.Hitta en ställning tills det är dags att krysta i .Jag stod upp hela tiden .förutom i själva födande fasen.Bm brukar fixa det där med vasselin

Jag åkte på nån smärre " jag fixade det chock" och satt och babblade i telefon så fort allt var klart :D
 
Sv: Hur ont gör det?

Du måste på nått sett fixa rädslan :D för ut måste barnet :angel: :D
På vissa mvc kan man sitta och prata .Jag gjorde det inte för jag var inte rädd förrens det typ var dags
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ont gör det?

zilla skrev:
Ryggmärgsbedövning +lustgas+en förstående man.Hitta en ställning tills det är dags att krysta

Nej, det blir nog inte så bra om man ber om ryggMÄRGSbedövning :smirk: Ryggbedövning däremot är super!
 
Sv: Hur ont gör det?

Jag hade en rejält lång förlossning och det sista dygnet ( låter värre än det var ) så jag sket blanka f*n i hur ont det gjorde jag ville bara att det skulle vara över så att jag fick sova någongång.

Krysta var inga problem alls och det enda som egentligen gjorde ont var när jag blev sydd :o Jag är så snäll och kunde inte säga nej när barnmorskeeleven frågade om hon fick sy mig och det tog tid och sved men det gick ju också över.

Jag var inte alls rädd för att föda och hade bestämmt mig för att inte ta något smärtstillande men i slutändan tog jag allt dom gav mig bara för att få samla kraft. Men jag ändå inte påstå att det gjorde jätteont det var mest jobbigt och långdraget.

Anneli
 
Sv: Hur ont gör det?

Visst gör det ont men man kan faktiskt klara av smärtan, åtminstonde om man är någelunda utvilad. Har visserligen haft två "lätta" förlossningar och klarade den första med bara lustgas. Den andra han vi tyvärr inte in till BB så då hann jag inte med någon smärtlindring alls. (Föredrog faktiskt förlossning nr 2 trots att den blev i bilen)

Slappnar man bara av och låter sig följa med kroppen så tycker i alla fall jag att det inte är speciellt smärtsamt.
 
Sv: Hur ont gör det?

Tack för alla svar.. :bow:
Jag är både lugnare i vissa avseenden och mer orolig när det gäller andra. Hua! Jag kommer ju att spänna mig som en fiolsträng och då kommer det ju att göra ännu mer ont. Måste träna på att slappna av. Jag blir alltid stel som en pinne när det gör ont. Har inte så hög smärttröskel tyvärr.. :( :(
 
Sv: Hur ont gör det?

Jag hade värsta förlossningsskräcken! Var sååå orolig och krävde att få kejsarsnitt. Helt plötsligt en kväll i vecka 32 så ville lillen komma ut. På något konstigt sätt så försvann all rädsla när det väl började! Grejen är att det kommer inte en enorm smärta helt plötsligt utan du hinner "vänja" dig lite i taget. Jag tog bara lustgas och visst gjorde det ont men framförallt är det jobbigt!!
Ångrar inte en minut att det inte blev snitt för det var en super häftig upplevelse!! Jag är inte rädd för att göra om det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 996
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 670
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 624
Senast: enough
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp