Hur ont gör det?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ont gör det?

Hade du planerat snitt som de ite hann med eller?Låter som skräckscenario om man blivit lovad snitt å sedan sätter förlossningen igång för tidigt :eek:
 
Sv: Hur ont gör det?

Magdalena skrev:
Nej, det blir nog inte så bra om man ber om ryggMÄRGSbedövning :smirk: Ryggbedövning däremot är super!
Ryggmärgsbedövning (spinalbedövning) förekommer faktiskt också, mest hos omföderskor för att den verkar snabbare än epidural.
 
Sv: Hur ont gör det?

I mitten av min graviditet kom jag på att bäbis i magen innebär ju att jag ska klämma ut den åxå :angel: . Jag var rätt så förvirrad...

Jag hörde hemska historier av väninnor, bl a att de spruckit/klippts men inte känt något - och då började jag fantisera om vilken smärta som krävs för att man inte ska känna att man klipps DÄR nere :crazy: .

Men så pratade jag med min faster, som inte bara fått ETT barn utan FEM, och då kände jag att kan hon göra om det fyra gånger, borde det inte vara förskräckligt utan en överkomlig smärta. Jag pratade med min egen mamma som klämt fram tre barn - och samma sak där. Det är överkomligt. Och faktiskt så lugnade jag ner mig. Jag skulle bara bestämma mig för vilka jag skulle lyssna på. Hellre "rutinerade rävar" än nerviga väninnor ;) .

MEN - jag träffade inte någon som sa att de tyckte smärtan var för stor jämfört med resultatet. Som önskade det ogjort. Det inspirerade mig också. Smärtan leder ju någonstans - man vinner ju något.

Jag läste alla böcker jag kom över också, för sån är jag - ju mer jag vet om vad som kan hända, ju mindre nervös blir jag. Läste ju såklart om alla smärtlindringsmetoder som fanns :cool: .

Till slut blev det akut kejsarsnitt för mig, så tyvärr upplevde jag aldrig en "riktig" förlossning. Och smärtnivån - bara eftervärkar i kombination med kejsarsnittsstygn. Inte "på riktigt" alltså :smirk: . Visst gjorde stygn och eftervärkar ont, och tiden innan "barnapparaten" och magen är läkt, men det är ju inget man kan påverka. Bara slappna av och följa med, smärtan tar ju slut så småningom. Och belöningen för genomgånget elände är ju fantastisk!!
 
Sv: Hur ont gör det?

Gandalf skrev:
Ryggmärgsbedövning (spinalbedövning) förekommer faktiskt också, mest hos omföderskor för att den verkar snabbare än epidural.

Jag fick spinalbedövning när jag genomgick kejsarsnitt.
 
Sv: Hur ont gör det?

det är något jag är skiträdd för (fast jag inte är gravid och inte planerar att bli det heller, men man har ju sina nojjor) då min mamma blev förlamad efter en ryggmärgsbedövning. förlamningen gick tack och lov över, men vilken SKRÄCK! detta var för 10 år sedan och metoden kanske har förfinats?
 
Sv: Hur ont gör det?

Gandalf skrev:
Ryggmärgsbedövning (spinalbedövning) förekommer faktiskt också, mest hos omföderskor för att den verkar snabbare än epidural.

Jag fick spinal, men det heter fortfarande RYGGBEDÖVNING, ta bort delen märg.
 
Sv: Hur ont gör det?

Det är så olika hur ont det gör. Jag har fött två barn och första förlossningen var för :devil: -ig. Min son förlöstes till sist med sugklocka och jag fick sys med måånga stygn både utvändigt och invändigt.

Förlossningen när min dotter föddes var helt fantastisk! Det kändes som om jag hade mer kontroll och min kropp visste precis hur den skulle göra. Inte ett stygn denna gången och jag hade kunnat tänka mig att föda hur många barn som helst om det var så här varje gång.

En arbetskamrat till mig var på jobbet på förmiddagen och tyckte att det kändes "lite konstigt" vid 10-tiden. Tio i tolv var hon på KK och tio över hade hon fött barn!
 
Sv: Hur ont gör det?

Självklart står man ut med smärtan men just i "föda" läget känns det kanske inte alltid så. Jag hade en för ***** förlossning. Och lovade mig då att aldrig göra om det. Nu är jag gravid igen men har starkt övervägt snitt denna gång.

Försök att få hjälp av BM på ditt MVC dom har folk man kan prata med.
Lycka till!
 
Sv: Hur ont gör det?

Visst är det mysigt att vara gravid? I alla fall i mitten av graviditeten.

Jag är 25 och har fött två barn. Båda förlossningarna har gått väldigt fort.

När jag skulle ha första barnet så fattade jag inte riktigt att det hade satt igång förrän vattnet gick. Jag var då bara i v 36. Vi åkte då i ilfart till sjukhuset och det visade sig då att jag redan var öppen 7,5 cm. Sen tog det en trekvart tills han var ute. Jag hann bara ta lustgas, men det hjälpte för jag slutade att spänna mig och kunde slappna av hela tiden. det var en jättelätt förlossning och med en gång efteråt sa jag att jag lätt skulle kunna föda ett barn till. Jag kan ju tillägga att jag inte sprack nånting.

Förlossning nr 2 var faktiskt jobbigare. Jag kände inget av värkarna utan förstod att det hade satt igång eftersom jag fick en liten blödning. Jag var då i v 39. När vi kom till sjukhuset var jag öppen 3 cm och hade värkar med 2-3 min mellanrum. Jag kände knappt nånting! BM frågade om jag ville ta bedövning, men jag sa att jag inte alls hade ont och hon stirrade på mig som om jag vore knäpp. -Du måste allt vara bra smärttålig, sa hon. När vattnet gick gick allt jättefort fast det var så fruktansvärt jobbigt att trycka ut henne. Hon satt fast så BM tryckte med armbågen i min mage medan jag tog i allt vad jag orkade. Det var inte så konstigt att det var jobbigt eftersom hon vägde nästan 5 kg!!! Då sprack jag ca 1 cm, men det kändes absolut ingenting.

Jag lovar dig att du kommer att fixa det hur bra som helst. Man är starkare än vad man tror. När jag väntade nr 1 så var jag uppe på nätterna och vankade inrullad i en filt och gick runt och grinade för att jag var så rädd för förlossningen. Tänk inte på den, det blir som det blir ändå, utan njut av din runda mage och bebben som buffar där inne.

Lycka till!
 
Sv: Hur ont gör det?

Visst gör det ONT! Men när jag väl var där så var jag så fokuserad på uppgiften så att det liksom inte gjorde nåt att det gjorde ont. Jag fick dessutom ryggbedövning och den var suverän för mig. Jag blev i stort sett helt smärtlindrad. . Det är inte så för alla. Det är ju olika för olika människor.

Att spricka var inte heller så farligt. (Fast nu var ju jag så pass bra smärtlindrad, så jag vet inte om det spelade roll). Jag kunde konstatera att "nu sprack jag" när det hände och motståndet försvann. Men ont gjorde det inte!
Men alla spricker ju inte heller. Min dotter blev tagen med sugklocka, och då är det ju större risk för att man går sönder lite.

// K
 
Sv: Hur ont gör det?

För mig gjorde det inte alls ont. Klarade mig på lustgas.
Alla är olika men det finns massa smärtstillande så att du inte svimmar av smärta.
Lycka till
 
Sv: Hur ont gör det?

Det är svårt att svara på "hur ont", för det är en massa annat inblandat också. Min förlossning tog ca 12 timmar. Av den tiden tyckte jag att 11,5 timmar var helt OK - inte helt utan smärta, men fullt kontrollerbart. Tillbringade en hel del tid i en VARM dusch, och fick sedan lustgas när det var ca 4 timmar kvar. Hade jag vetat innan hur bra lustgasen var, så hade jag bett om den mycket tidigare!!!

Sista halvtimman var det dels mycket smärta, och dels en väldigt obehaglig känsla av att barnet sitter fast och kommer göra det i all evighet och jag kommer att ligga här och föda barn resten av mitt liv.... Men så var det ju inte. Jag har brett bäcken och sista delen av förlossningen gick lyckligtvis rätt snabbt. Efteråt gjorde det lite ont när efterbörden kom ut, men kändes knappt när de sydde några stygn (att jag sprack lite märkte jag inte öht under förlossningen...). Sedan hade jag av och till rätt ont under ett par timmar efter förlossningen, pga att jag blödde en del och livmodern fylldes med blod. Men när det väl var "fixat" (fick en extra spruta med nåt som jag tror skulle göra att blodet koagulerade snabbare), så mådde jag bra.

Förutom "lätt träningsvärk i hela kroppen" hade jag inte ont nånstans dagarna efter förlossningen heller. Lite ömt här och var, och lite sammandragningar, men inget som gjorde direkt ont. Jag var mycket förvånad över hur snabbt kroppen återhämtade sig - var t.o.m. ute och promenerade en timma dagen efter förlossningen.
 
Sv: Hur ont gör det?

Tja du... Min dotter är 11 månader så jag har det fortfarande i ganska så klart minne. Men som min bm sa: Födseln är bara det lilla, det hela börjar ju faktiskt EFTER förlossningen. O jag håller med, fast min förlossning var allt annat än normal o problemfri (men nu ska jag inte skrämma upp dig med det).

Smärtan är inte likt något annat du har upplevt, o det är inte lönt att grubbla över hur det kommer vara för det kan ingen förklara, det måste upplevas. Men för mig kändes det mest som om man hade bundit en häst i varje arm o ben o sedan låtit dem dra åt varsitt håll :-) Det sliter o gör mest ont i ryggen, tyckte jag iaf. Men jag fick EDA, o när den började verka (typ direkt) så försvann all smärta o jag kunde avnjuta en måltid samtidigt som jag såg på CTG-skärmen hur min kropp jobbade. Det var HÄFTIGT! Men så småningom fick jag dropp som satte igång värkarna ännu mer o då kunde jag känna topparna igen. Men du, för varje gång du känner en värk, så är du ännu en bit närmare ditt barn! Så det är positiv smärta, det leder till något bra! O när bebben är ute, är smärtan o alla gravbesvär borta i samma sekund, fantastiskt va?

Jag kan lova dig att smärtan är det lilla i sammanhanget! Jag gjorde det relativt nyligen, o jag längtar efter att göra det igen! För allt det underbara överväger verkligen, det är fantastiskt, mirakulöst och ofattbart!

Jag smorde in mig med mandelolja i flera månader innan BF, men fick ingen nytta av det då det hela slutade i ett akut snitt... Snopet! Men det skadar nog inte.

Kram o lycka till!
Hoppas att jag inte har skrämt dig nu, du ville ju veta?
 
Sv: Hur ont gör det?

Tack alla snälla för alla bra, peppande och ärliga svar! Det känns mycket lättare nu när jag har läst era svar. :bow: :bow: :bow:
Man får helt enkelt ta förlossningen som den kommer och när den kommer. Om jag går och funderar på den i fem månader innan, så upplever jag ju den 1000 gånger istället för en gång. Man kan ju inte göra något åt det, utan det är bara att ta det för det som det är. :)
Tack alla som fick mig att tänka så istället!! :bow: :bow:

Acke: Du skrämde mig inte, snarare tvärtom. :) Tack! :bow:
 
Sv: Hur ont gör det?

Jag tänkte att "det föds barn i Afrika varenda minut, utan mediciner och duktiga läkare, varför ska inte jag klara det med all den hjälp som finns här" Det hjälpte för mej. :smirk:
 
Sv: Hur ont gör det?

Hej
Mitt första barn blev med akut snitt. Hon förlorade hjärt ljuden. Det var ingen hitt.Låg hela tiden ändafram till krystvärkarna. Kämpade för fullt.
Upp på operation. Magpumpning , sövning , kateter, ja massa folk gjorde allt snabbt.
Vaknade du har fått en dotter. Nä inte jag svarade jag. Då fick de ligga i kuvös mm
Blev bra tillslut.
Gång 2 då väntade jag tvillingar. Läkaren skrämde mig. Första brukar komma fint . Nr 2 brukar komma med rumpan först.
Vi planerade vaket snitt.
Jag låg vaken och pratade med läkarna. Detta var toppen. Jag var vaken och med hela tiden.
Fick två mycket lika killar.
nr 4
Blev en vanlig förlossning.
Jag hade haft små värkar hela dagen. Lite tidigare än beräknat. När jag kom till bb. Frågade om jag ville bada visst svarade jag. när de kännde på mig så säger hon. Ingen ide med bad. Vi får sätta igång med förlossningen.
Jag födde utan någon bedövning. Han kom på 20 min. Allt gick toppen bra. Sprack pyttelite.
Jag tycker inte att man skall gå och oroa sig under graviditeten. Njut i stället av hela den tiden.
Ta vara på varenda liten rörelse händelse.

Alla förlossningar är så olika.
De pratar så mycket på mvc. Men inget om akut snitt som jag fick vara med om.

Var inte rädd man är skapt för att klara av detta. Natturen är sådan här.
Lycka till
Mina barn är i dag 22 ,21 ,21 ,14
 
Sv: Hur ont gör det?

Man ska ju inte gå och oroa sig hela graviditeten, men jag tror att det är viktigt att förbereda sig mentalt. Jag har hört ett par stycken som har blivit lite chockade och tyckt att förlossningen har varit en skräckupplevelse, men de flesta av mina kompisar(inkl mig själv) har inte tyckt det, utan det har gått bra och att man har haft en bra upplevelse. Precis som equi tänkte jag att människor fött barn under årtusenden, och att kroppen klarar av det! Om man inte oroar sig utan litar på sin kropps förmåga, naturen och de skickliga barnmorskorna så går det jättebra! Jag låtsades att jag var en gammal fölmärr under förra förlossningen.
Jag ska föda igen om knappt två månader, och ju längre tiden går desto lättare känns det, det kommer det säkert att göra för dig också! Men visst ska jag erkänna att, särskilt tidigare i graviditeten, har det känts lite motigt att tänka på förlossningen trots att det gick bra sist (men jag var väldigt slut efter och det tog ett tag att komma tillbaka).
Men att förbereda sig mentalt och våga slappna av och lita på sig själv, det tror jag är bra!
 
Sv: Hur ont gör det?

Klart att det gör ont, att säga något annat vore att ljuga...
Mina barn är 20 och 18 år nu ,men jag kan fortfarande minnas deras födslar som det bästa som hänt mig. Jag lovar dig att det är värt varje sekund...efteråt!
Se till att du lär dig avslappning och andningsteknik - det har du jättenytta av.

Lycka till.
 
Sv: Hur ont gör det?

Vad skönt gumman! Var så orolig att jag gjort det hela värre för dig. Men du verkar vara klok, det är ju som du säger ingen mening med att lida sig igenom något mer än nödvändigt :-) Bäst att ta det när det kommer. O hur många timmar det än tar så är det ju en yttepyttekort tid i jämförelse med livet i övrigt!

När jag satt o filosoferade över min förlossning så såg jag det hela som att gå över en bro. Jag visste inte vilken slags bro jag skulle gå på, en skraltig hängbro eller en motorvägsbro... Jag skulle ha folk som ledde mig fram till bron, o folk som skulle ta emot mig på andra sidan. Men gå över, det skulle jag klara alldeldes själv... O det gjorde jag!

Kram o lycka till :love: !!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 011
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 670
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 624
Senast: enough
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp