Hur påverkas ni av nya reseavdraget?

Men jag förstår inte - varför skulle du inte få en krona. Har du 4,6 mil till jobbet och har 210 arbetsdagar så får du ett avdrag på 5376 kr om du hör till dem som bor och jobbar i storstadsregion och 10416 kr om du bor utanför och/eller jobbar utanför storstadsregion.

Varför skulle avdraget tvinga dig att cykla 4,6 mil?
Jag bor i Mölndal så ja jag bor i stostardskommun med närmaste hållplats på ett avstånd på 2,5km bort.
Tack och lov inte cykla 4,6 mil enskild väg utan totalt om dagen utöver fysiskt jobb i 8h.

Alternativet till att cykla är kollektivtrafik som skulle göra att jag är hemifrån över 13h eller säga upp mig och börja plugga så jag kan jobba hemifrån många dagar som många andra och inte ha ett jobb jag måste vara på plats för. Vilket är ironiskt när det redan idag är svårt att hitta personal till såna jobb och nu blir ännu svårare.
 
Insåg nu dessutom att de gör så man endast kan kan få skattereduktion upp till 210 dagar om året. Med andra ord ger man alla som jobbar fler dagar/pass än så fingret ☹️
 
Jag bor i Mölndal så ja jag bor i stostardskommun med närmaste hållplats på ett avstånd på 2,5km bort.
Tack och lov inte cykla 4,6 mil enskild väg utan totalt om dagen utöver fysiskt jobb i 8h.

Alternativet till att cykla är kollektivtrafik som skulle göra att jag är hemifrån över 13h eller säga upp mig och börja plugga så jag kan jobba hemifrån många dagar som många andra och inte ha ett jobb jag måste vara på plats för. Vilket är ironiskt när det redan idag är svårt att hitta personal till såna jobb och nu blir ännu svårare.

Jag förstår. Att förlora 2000 kr per år i skattelättnader är mycket pengar för många människor. Syftet är ju att det ska bli mer rättvist, men jag tror att det kommer (som exemplet som @Breaktown gav ovan också visar) att det kommer slå väldigt ojämt i storstadsområdena. Det är ju lögn att tro att kollektivtrafik alltid är möjligt att använda sig av bara för att man bor i ett storstadsområde.

Jag tror att det är många storstadsbor som kommer drabbas på liknande sätt som du. "Vinnarna" är de som bor eller arbetar utanför storstadsområdena.
 
Insåg nu dessutom att de gör så man endast kan kan få skattereduktion upp till 210 dagar om året. Med andra ord ger man alla som jobbar fler dagar/pass än så fingret ☹️

Vad menar du med "ger fingret åt"? 260 arbetsdagar är väl standard att räkna årsarbetstid på. Och många har 30 dagar ledigt i och med semester och/eller klämdagar. Ytterligare många är hemma fler dagar pga sjuk eller vab.

Jag vet inte varför de kom fram till just siffran 210, och inte 220 eller 230. Men att kalla det "ge fingret åt" dem som jobbar många dagar tycker jag är lite väl stora ord. Alla får ju reduktionen för 210 dagar, och precis som när det gäller kommungränser etc så kommer det alltid finnas dem som inte gynnas lika mycket som andra.
 
Jag förstår. Att förlora 2000 kr per år i skattelättnader är mycket pengar för många människor. Syftet är ju att det ska bli mer rättvist, men jag tror att det kommer (som exemplet som @Breaktown gav ovan också visar) att det kommer slå väldigt ojämt i storstadsområdena. Det är ju lögn att tro att kollektivtrafik alltid är möjligt att använda sig av bara för att man bor i ett storstadsområde.

Jag tror att det är många storstadsbor som kommer drabbas på liknande sätt som du. "Vinnarna" är de som bor eller arbetar utanför storstadsområdena.

Ja, jag ser också detta som något som gynnar grupperna utanför storstäderna, och det är väl kanske det som är tänkt?

Sedan är det väl en kostnadsfråga också. Om man sänker avståndsgränsen så skulle det bli väldigt många SL-kort (och motsvarande i de andra storstäderna) som skulle betalas av staten. Det skulle helt enkelt bli väldigt höga kostnader eftersom det skulle ingå så väldigt många människor. Och "självkostnadsgränsen" i dagens avdrag har väl legat just så att pendling inom SL-området inte kunnat dras av för.

Rättvisa är ju också väldigt svårt. Det mest rättvisa kanske vore att inte ha några avdrag eller reduktioner alls, då blir ingen grupp mer eller mindre gynnad än någon annan 👍
 
Verkligen inte. Jag bor inte i storkommun.
Det är avståndet kontra mindre ersättning per mil som gör att jag förlorar. Har 3,5 mil enkel väg.

I någon artikel jag läste stod det att milersättningen blir högre med de 8 kronorna för en låginkomsttagare, jämfört med de 6 kr som tidigare system gav. Och lägre för en höginkomsttagare, jämfört med tidigare 9 kronor. Men det verkar vara väldigt olika hur det slår, eftersom det cirkulerar så många olika resultat...
 
Jag förstår inte det här med kommungränserna. Jag bor i Ljungby kommun (en liten by utan kommunikationer) i Kronobergs län och jobbar i Värnamo (3,5 mil bort) i Jönköpings län. Kommer jag kunna få skattereduktion?
 
Vad menar du med "ger fingret åt"? 260 arbetsdagar är väl standard att räkna årsarbetstid på. Och många har 30 dagar ledigt i och med semester och/eller klämdagar. Ytterligare många är hemma fler dagar pga sjuk eller vab.

Jag vet inte varför de kom fram till just siffran 210, och inte 220 eller 230. Men att kalla det "ge fingret åt" dem som jobbar många dagar tycker jag är lite väl stora ord. Alla får ju reduktionen för 210 dagar, och precis som när det gäller kommungränser etc så kommer det alltid finnas dem som inte gynnas lika mycket som andra.
Det finns ju gott om yrkesgrupper som måste jobba mer än så, framförallt alla som har fler tjänster än en för att få livet att gå ihop. Det är en hyfsat stor grupp, därav mitt ordval.
 
Jag sticker återigen ut hakan, tycker avdraget ska tas bort helt. Otroligt märkligt avdrag som också tyvärr utnyttjas rejält. Skriva sig i sommarstuga, hos vänner osv. Bättre med generella skattelättnader. Varför ska just den levnadskostnaden subventioneras?
 
Jo, men även de får avdrag för 210 arbetsdagar.
Precis, vilket effektivt innebär att de får göra färre avdrag på grund av att de jobbar inom låglöneyrken och måste jobba många pass eller ha flera jobb. Det blir ju mer och mer vanligt med tjänster med låg sysselsättningsgrad eller kortvariga tjänster som gör att människor inte har en enda heltidstjänst, och antingen har man helt glömt bort detta i utformandet av skatteavdraget, eller så har man tänkt att dessa yrkesgrupper får skylla sig själva.
 
Jag sticker återigen ut hakan, tycker avdraget ska tas bort helt. Otroligt märkligt avdrag som också tyvärr utnyttjas rejält. Skriva sig i sommarstuga, hos vänner osv. Bättre med generella skattelättnader. Varför ska just den levnadskostnaden subventioneras?
Jag undrar också vad är syftet med detta bidrag? Vad vill samhället uppnå med detta bidrag?
 
Det är ju för att kompensera för utgifter som man har i samband med arbete. Att arbeta kan kosta människor olika mycket, och då vill man kompensera för det. Det finns ju även andra typer av avdrag som kan göras i anslutning till arbete.
Bättre ta bort subventioner.. alla som arbetar har merkostnader.
 
Ni som reagerar på att det blir mindre siffror med kommande system än nuvarande, har ni då tagit hänsyn till att det nuvarande är avdrag och det andra är reduktion?

Men jag är ändå sämst i världen på att räkna, så tack för inlägget!

Jag missade helt att plocka undan schablonbeloppet som man ska dra av.

Så med nya förslaget (8kr i skattereduktion) är effekten för egen del sådär -120 kr per månad, vilket är betydligt mindre än 700 kronor per månad.

Skamvrån. Om jag nu lyckats räkna rätt denna gång.
:sorry:
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
18 130
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
32 162
Senast: ako
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 113
Senast: oz_joj
·
Övr. Barn Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom Hur kan man lösa umgänge/boende med båda...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
39 297
Senast: Bellami4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra torrfoder
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp