Bukefalos 28 år!

Hur påverkas ni av nya reseavdraget?

Nej jag vet inte heller, läste bara vad som stod i pressmeddelandet.

Man kanske jämfört med vad nuvarande modell BORDE kosta, eftersom nästan hälften av vad som betalas ut idag är fusk :p

Fast det blir då ännu värre om det trots omfattande fusk idag, blir 4,5 miljarder dyrare med nya systemet.
 
Verkligen inte. Jag bor inte i storkommun.
Det är avståndet kontra mindre ersättning per mil som gör att jag förlorar. Har 3,5 mil enkel väg.
Exakt samma avstånd här.

Det är klart att man ofta kan cykla eller åka kollektivt när det finns cykelbanor eller hållplatser, framförallt är det önskvärt med hållplatser med någon slags regelbundenhet i trafiken. Fint är också om hållplatserna som ligger 6-9 kilometer bort tillåter cykelparkering eller bilparkering, och inte bara är en stolpe längs en 80-väg helt utan vägren.
 
Exakt samma avstånd här.

Det är klart att man ofta kan cykla eller åka kollektivt när det finns cykelbanor eller hållplatser, framförallt är det önskvärt med hållplatser med någon slags regelbundenhet i trafiken. Fint är också om hållplatserna som ligger 6-9 kilometer bort tillåter cykelparkering eller bilparkering, och inte bara är en stolpe längs en 80-väg helt utan vägren.
Jo fast de placerar ju inte hållplatserna mitt ute i ingenstans, det brukar alltid finnas en avtagsväg med hus och grejer. På såna ställen går det oftast att hitta någonstans att ställa sitt fordon.
 
Exakt samma avstånd här.

Det är klart att man ofta kan cykla eller åka kollektivt när det finns cykelbanor eller hållplatser, framförallt är det önskvärt med hållplatser med någon slags regelbundenhet i trafiken. Fint är också om hållplatserna som ligger 6-9 kilometer bort tillåter cykelparkering eller bilparkering, och inte bara är en stolpe längs en 80-väg helt utan vägren.
För mig är andra alternativ än bil omöjligt.
Har 2 km från hemmet till busstation. Sen ytterligare 2 km från nästa busstation till jobbet. Däremellan motorväg så där kan jag inte cykla. Småvägar skulle bli enormt lång omväg. Jobbar oregelbundna tider. Tidiga mornar, sena kvällar, helger, storhelger osv. Missad eller försenad buss skulle ställa till det enormt för kollegor och vårdtagare.
 
Fast det blir då ännu värre om det trots omfattande fusk idag, blir 4,5 miljarder dyrare med nya systemet.

Fusket idag gör det ju dyrare för staten idag? Om nollalternativet istället är dagens modell med 100 % korrekta avdrag från blir det ju ett billigare utgångsläge att jämföra med, och inte konstigt om folk upplever det som sämre samtidigt som det blir dyrare för staten.

(Jagvar dock inte helt allvarlig i min gissning)
 
Du måste ha två kilometer i varje ände.

Jaså!

Jag läste det här i den där modellen som det länkades till. Är ju inte direkt supertydligt att det måste vara 2 sammanhängande kilometrar?
 

Bifogade filer

  • 19E3C168-AECC-4D1C-A4BD-ACF6612166CD.jpeg
    19E3C168-AECC-4D1C-A4BD-ACF6612166CD.jpeg
    51,5 KB · Visningar: 46
Jag är en av förlorarna och kommer inte få en krona.
På nuvarande så hade jag rätt till avdrag för att jag har tidvinst och avståndet till närmaste hållplats. Nu förväntas jag gå i 1h och 40 min för att kunna ta västtrafik eller cykla 4,6 mil och ha fysiskt arbete på det. Undra hur länge jag orkar innan kroppen säger stopp.

Men jag förstår inte - varför skulle du inte få en krona. Har du 4,6 mil till jobbet och har 210 arbetsdagar så får du ett avdrag på 5376 kr om du hör till dem som bor och jobbar i storstadsregion och 10416 kr om du bor utanför och/eller jobbar utanför storstadsregion.

Varför skulle avdraget tvinga dig att cykla 4,6 mil?
 
För mig är andra alternativ än bil omöjligt.
Har 2 km från hemmet till busstation. Sen ytterligare 2 km från nästa busstation till jobbet. Däremellan motorväg så där kan jag inte cykla. Småvägar skulle bli enormt lång omväg. Jobbar oregelbundna tider. Tidiga mornar, sena kvällar, helger, storhelger osv. Missad eller försenad buss skulle ställa till det enormt för kollegor och vårdtagare.

Det där med att kunna cykla är ju inte heller något som är allmängiltigt för alla. Är ju väldigt beroende av fysiska förutsättningar som inte alls behöver ha med funktionshinder att göra.

Jag cyklar 18 km enkel väg till jobbet, och långt ifrån cykelbana hela sträckan. Jag är givetvis medveten om att det inte är något som alla kan göra, och påstår inte att sådan cykling ska vara en del av ekvationen. Men blir ju onekligen också lite provocerad av att om jag skippade cykeln och körde bil istället så blir jag sponsrad av staten 😅 (men bör ju kanske hanteras i annan form än reseavdrag)
 
Jag förlorar massor, har 3,7 mil enkel väg och det är mer än 2 km mellan buss och jobb, blir dessutom tidsödande med buss-tåg-buss.

Jag tycker att man borde höja skatten på bensin istället för att finansiera avdrag till den som måste köra. Det är enligt mig okej att nöjeskörning blir dyrt men det måste löna sig att arbeta även en bit från hemmet. Det finns ju gps-dosor att använda för att komma åt fuskarna, krav på en sådan för att söka ersättning?
 
Blir det 5 kr per mil och över 30 km som nedre gräns för storstadsregion så kommer det bli ca. 5400 kr mindre för mig varje år.

För mig är inte kollektivtrafik ett alternativ då det tar ca. 2 h 20 minuter enkel väg från dörr till dörr.

Jag kommer nog inte att förlora så mycket som befarat då jag arbetar utanför storstadsregionen. Jag hade missuppfattat och trodde att 30 km alltid gällde om man bodde i storstadsregion. Blir avdraget dessutom 8 kr per mil så kommer jag att få 2000 kr mer i avdrag per år.
 
Var inte ändringen miljöpartiets idé för att hjälpa folk när bensinen och dieseln blev så fruktansvärt dyra? Pumpades ut med stora rubriker i media om hur snälla man var mot landets bilister, ända till någon satte sig ner och räknade på det och insåg att det var en försämring för de som mest behövde hjälpen.

Den här ändringen har varit på gång sedan 2019 om inte tidigare, men pausats under pandemin. Sen när man röstade igenom den så gick man ut med att det skulle bli så mycket bättre - vilket inte stämmer för flertalet som måste ta bilen till jobbet.
 
Jag tror att de som förlorar mest är de som bor och jobbar i storstadsregion, är bilberoende och har halvlångt till jobbet (mellan 3-4 mil enkel resa).
 
Den här ändringen har varit på gång sedan 2019 om inte tidigare, men pausats under pandemin. Sen när man röstade igenom den så gick man ut med att det skulle bli så mycket bättre - vilket inte stämmer för flertalet som måste ta bilen till jobbet.

Jag tror att uppfattningen om "sämre för flertalet" handlar om "sämre för flertalet av de som idag kan göra reseavdrag". Det nya avdraget kommer att göra att betydligt fler personer kommer att kunna få avdraget. Man får inte glömma att det finns en massa människor som måste ta bilen till jobbet som med de nuvarande reglerna inte har rätt till avdrag.

Som det är nu så gynnas faktiskt storstadsbor mer av det befintliga avdraget jämfört med det nya avdraget. Det nya avdraget kommer att gynna landsbygdsbor som idag inte får göra avdrag pga att kollektivtrafik är möjligt i teorin men inte i praktiken, liksom att det kommer att gynna de som faktiskt kan ta kollektivtrafik eller cykla längre sträckor.
 
Jag kommer nog inte att förlora så mycket som befarat då jag arbetar utanför storstadsregionen. Jag hade missuppfattat och trodde att 30 km alltid gällde om man bodde i storstadsregion. Blir avdraget dessutom 8 kr per mil så kommer jag att få 2000 kr mer i avdrag per år.

Ja det där med storstadsregion ger ju verkligen sina vinnare och förlorare!

Min man har längre till jobbet än mig, oavsett om man jämför tid eller sträcka och oavsett cykel, bil eller kollektivtrafik. Jag skulle kunna få reseavdrag men inte han eftersom jag jobbar i en icke storstadskommun vilket han gör.

Eller som min pappa som bor på gränsen mellan två kommuner. Hans fastighetsgräns är alltså också kommungräns, som går rakt igenom ett villaområde. Han skulle inte få reseavdrag. Men skulle han bo hos grannen vars garage är placerat 4 meter från hans eget skulle han få det. 😅
 
Eftersom jag och sambon snart flyttar längre ut på obygden så började jag läsa på om reseavdrag för pendling till arbetet. Har alltid bott för nära jobbet för att kunna få det tidigare. Insåg att de nya reglerna verkligen är katastrof för de som måste ta bilen. För min del med tänkt pendlingsstrecka så tappar jag runt 3000 kr i månaden med den nya varianten av avdrag istället för som det är nu. Hoppas verkligen att det är någon som river upp det beslutet, annars lär många som är vana med nuvarande avdraget få en chock om de inte är medvetna om förändringen för det lär handla om stora belopp för många som arbetspendlar med bil. Har ni kollat hur det påverkar er?

Jag är nog en av vinnarna här - åker kollektivtrafik till jobbet, men bor på landet, 4 km från tågstation.

Idag får jag dra av för bil+tåg eftersom jag har mer än 2 km utan kollektivtrafik. Det blir 1199*11 månader för periodkort + 3200 för bilersättning, minus 11000, kvar 5389 kr som min beskattningsbara inkomst minskar, dvs vid 30% skatt får jag behålla 1600 kr, vid 50% skatt får jag behålla 2700 kr (jag ligger på gränsen till att betala statlig skatt så vet inte exakt vad jag får behålla).

Med nya förslaget (om jag förstått och räknat rätt, och läst på rätt ställe), så får jag minska skatten med 10560 kr - så för mig blir det bättre. 4,5 mil till jobbet, dra av 1,5 mil, 8 kr per mil, jobbar 220 dagar per år på arbetsplatsen.

Om jag hade kört bil till jobbet (vilket jag får göra avdrag för även idag), hade jag fått 7689 kr i skattereduktion (30% skatt), så även där tjänar jag på det nya beräkningssättet (Förlorar dock om jag betalar statlig skatt). Jag undrar om jag missar något/räknar fel eftersom så många verkar förlora på det? Eller det är storstadsregionerna som ställer till det - måste bilpendla inom storstadsregion, vilket gör att man bara får betalt för sträcka över 3 mil? Jag bor ju utanför storstadsregion men arbetar i storstadsregion så jag får ersättning för allt över 1,5 mil (enkel resa).

Min man som idag har ett högt avdrag (kör bil ca 3 mil till jobbet) verkar också vinna på det - men bara ca 1000 kr bättre med nytt förslag än gammalt. Hade han haft marginalskatt på 50% hade han förlorat på det nya.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 824
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 897
Senast: ako
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 103
Senast: oz_joj
·
Övr. Barn Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom Hur kan man lösa umgänge/boende med båda...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
38 884
Senast: Bellami4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp