Hur påverkas ni av nya reseavdraget?

Det finns ingen gräns på hur många dagar per år man får arbeta, så varför sätta en så låg gräns? Vill man komma åt "problemet" med sysselsättningsgrader runt 30% med jobb förlagt på alla veckans dagar tror jag just detta skatteavdrag är fel ände att börja i.
Rent tekniskt borde väl arbetstidlagen sätta begränsning på hur många dagar per år man kan jobba
 
Det finns ingen gräns på hur många dagar per år man får arbeta, så varför sätta en så låg gräns? Vill man komma åt "problemet" med sysselsättningsgrader runt 30% med jobb förlagt på alla veckans dagar tror jag just detta skatteavdrag är fel ände att börja i.

Nu syftar ju inte detta avdrag till att få bukt på problemet med deltidsanställningar, men risken är att om man utökade antalet dagar så skulle det påverka ersättningen i kr/mil. Då skulle man istället "ge fingret" åt en annan grupp människor. Eller så skulle man behöva höja skatten på arbete, eller någon annan skatt, för att ha råd med ersättningen. Att möjliggöra fler dagar än vad som är "standard" skulle ju dessutom kunna ses som att det är okontroversiellt att det finns människor som behöver hanka sig runt på flera deltidstjänster som gör att de får betydligt färre dagar till vila och återhämtning än vad som är brukligt.
 
Rent tekniskt borde väl arbetstidlagen sätta begränsning på hur många dagar per år man kan jobba

Tyvärr inte - det gäller bara om man har en och samma arbetsgivare. Har man flera deltidstjänster och flera arbetsgivare så kan man jobba sju dagar i veckan utan att det finns någon arbetstidslag som sätter stopp.
 
Jag förlorar massor, har 3,7 mil enkel väg och det är mer än 2 km mellan buss och jobb, blir dessutom tidsödande med buss-tåg-buss.

Jag tycker att man borde höja skatten på bensin istället för att finansiera avdrag till den som måste köra. Det är enligt mig okej att nöjeskörning blir dyrt men det måste löna sig att arbeta även en bit från hemmet. Det finns ju gps-dosor att använda för att komma åt fuskarna, krav på en sådan för att söka ersättning?
Har du möjlighet flytta närmare arbetsplats?
 
Eftersom jag räknade tokfel och står i skamvrån är jag nu intresserad av vilka förutsättningar som egentligen krävs för att man ska få flera tusenlappar minskade kronor i effekt genom det nya avdraget jfrt med det gamla systemet. Är det när man helt utesluts genom de avgränsningar som görs; men kan man verkligen då ha haft rätt till flera tusenlappar i avdrag per månad? Kanske får ställa upp ett riktigt optimeringsproblem och lösa ut extremfallen.
 
Precis, vilket effektivt innebär att de får göra färre avdrag på grund av att de jobbar inom låglöneyrken och måste jobba många pass eller ha flera jobb. Det blir ju mer och mer vanligt med tjänster med låg sysselsättningsgrad eller kortvariga tjänster som gör att människor inte har en enda heltidstjänst, och antingen har man helt glömt bort detta i utformandet av skatteavdraget, eller så har man tänkt att dessa yrkesgrupper får skylla sig själva.

Men det finns ju många inom denna kategori som bor och jobbar inom storstadskommunerna, och de får inte göra något avdrag alls. Jag vet som sagt inte varför man kom fram till att just 210 dagar är lämpligt då det ligger en bit från årsarbetstiden även för dem som bara har ett jobb, men jag har svårt att tro att det var för att man valt ut denna grupp och avser att "ge dem fingret" som du menar.
 
Eftersom jag räknade tokfel och står i skamvrån är jag nu intresserad av vilka förutsättningar som egentligen krävs för att man ska få flera tusenlappar minskade kronor i effekt genom det nya avdraget jfrt med det gamla systemet. Är det när man helt utesluts genom de avgränsningar som görs; men kan man verkligen då ha haft rätt till flera tusenlappar i avdrag per månad? Kanske får ställa upp ett riktigt optimeringsproblem och lösa ut extremfallen.
Jag tror att om man bor i "storstadsregion" tex Lund, men har mer än 2 km till kollektivtrafik (Tror jag inte är ovanligt i tex Lund om man bor på landet) så har man med nuvarande system kunnat göra avdrag för bil, men i det nya kan man inte det eftersom det är från 3 mil enkel väg det räknas - om du har 3 mil till jobb får du nu inte göra något avdrag alls. I och för sig är det inte några tusenlappar per månad, ca 560 kr/månad får jag det till om man betalar statlig skatt, ca 330 om man inte betalar statlig skatt.

Tillägg:
Det är ju dock en del tusenlappar per år, 6-7000 kr
 
Eftersom jag räknade tokfel och står i skamvrån är jag nu intresserad av vilka förutsättningar som egentligen krävs för att man ska få flera tusenlappar minskade kronor i effekt genom det nya avdraget jfrt med det gamla systemet. Är det när man helt utesluts genom de avgränsningar som görs; men kan man verkligen då ha haft rätt till flera tusenlappar i avdrag per månad? Kanske får ställa upp ett riktigt optimeringsproblem och lösa ut extremfallen.

Ja, jag är också undrande inför hur man kommer fram till så väldigt olika resultat. Jag har dock verkligen inte detaljstuderat systemen (vare sig det nya eller det gamla) så jag påstår inte att det nya inte är så dåligt som de flesta här skriver. Men jag blir nyfiken på hur det blir så olika, om det är för att det är de individer som drabbas mest som hörs mest, eller om hela grundtanken med det nya systemet verkligen är kass...
 
Eftersom jag räknade tokfel och står i skamvrån är jag nu intresserad av vilka förutsättningar som egentligen krävs för att man ska få flera tusenlappar minskade kronor i effekt genom det nya avdraget jfrt med det gamla systemet. Är det när man helt utesluts genom de avgränsningar som görs; men kan man verkligen då ha haft rätt till flera tusenlappar i avdrag per månad? Kanske får ställa upp ett riktigt optimeringsproblem och lösa ut extremfallen.
Jag kanske också räknar fel men med nuvarande system får jag tillbaka runt 12000:- och med nya systemet runt 2500:-. Jag bor 2,5 mil från mitt jobb och tänker då att det är 2 mil tor som jag får räkna á 5 kr. 10 kronor per arbetsdag och säg 250 arbetsdagar på ett år = 2500:-. Jag har ingen kollektivtrafik jag ens kan åka med och har enbart motorväg jag kan åka på så cykel fungerar inte heller.
 
Jag kanske också räknar fel men med nuvarande system får jag tillbaka runt 12000:- och med nya systemet runt 2500:-. Jag bor 2,5 mil från mitt jobb och tänker då att det är 2 mil tor som jag får räkna á 5 kr. 10 kronor per arbetsdag och säg 250 arbetsdagar på ett år = 2500:-. Jag har ingen kollektivtrafik jag ens kan åka med och har enbart motorväg jag kan åka på så cykel fungerar inte heller.
Jag har använt länken nedan för att räkna ut vad jag får tillbaka idag - satt in dina siffror istället, då blir beloppet 23125-11000=12125. De 12000 ska dras från din beskattningsbara inkomst, vilket gör att din skatt blir ca 3600 kr lägre än om du inte gjort köravdrag. Eller du får 12000 lägre i skatt? Då vet jag inte hur du räknat.

Med nya systemet blir det om du bor och/eller jobbar utanför storstadsregion 2 mil x 8 kr x 210 dagar = 3360 kr som dras från skatten - alltså hela beloppet minskar skatten. (det är ändrat till 8 kr/mil). Det borde alltså bli att du förlorar ca 300 kr per år - förutsatt att jag räknar rätt.

Om du jobbar och bor i storstadsregion får du inget avdrag alls (För kort sträcka).

https://www.skatteverket.se/privat/...vdrag.4.515a6be615c637b9aa410f71.html#!/start
 
Bättre ta bort subventioner.. alla som arbetar har merkostnader.

Dock olika stora merkostnader till följd av olika förutsättningar. Egentligen är det inte frågan om subventioner, utan en följd av Sverige tillämpar nettoinkomstbeskattning, dvs. att man beskattas för den inkomst som återstår efter det att kostnaderna för inkomstens förvärvande har dragits av. Privata levnadskostnader kan således inte dras av. Visst kan man säga att valet att bosätta sig långt från arbetsplatsen är en privat angelägenhet, men då den ändå har ett samband med kostnaderna för inkomstens förvärvande så har man valt att betrakta den som en kostnad för inkomstens förvärvande. Möjligheten att på olika sätt dra av för resekostnader till arbetet har funnits i över 100 år, så det är nog inte jätteenkelt att bara betrakta den som en subvention som kan tas bort.

Som styrinstrument sett så fyller den även en funktion ifråga om att uppnå olika regionalpolitiska mål, som att bevara möjligheten att bo i glesbygd och att glesbygden inte ska utarmas.
 
Dock olika stora merkostnader till följd av olika förutsättningar. Egentligen är det inte frågan om subventioner, utan en följd av Sverige tillämpar nettoinkomstbeskattning, dvs. att man beskattas för den inkomst som återstår efter det att kostnaderna för inkomstens förvärvande har dragits av. Privata levnadskostnader kan således inte dras av. Visst kan man säga att valet att bosätta sig långt från arbetsplatsen är en privat angelägenhet, men då den ändå har ett samband med kostnaderna för inkomstens förvärvande så har man valt att betrakta den som en kostnad för inkomstens förvärvande. Möjligheten att på olika sätt dra av för resekostnader till arbetet har funnits i över 100 år, så det är nog inte jätteenkelt att bara betrakta den som en subvention som kan tas bort.

Som styrinstrument sett så fyller den även en funktion ifråga om att uppnå olika regionalpolitiska mål, som att bevara möjligheten att bo i glesbygd och att glesbygden inte ska utarmas.
Och en följd kan bli att fastigheter blir billigare i inköp.

Som styrinstrument tror jag inte riktigt på just denna subvention. Norrlands inland är inte hjälpt av den.

Jag tycker den kan fasas ut. Ge all samma belopp i avdrag.

Du kan tycka det du vill såklart.
 
Och en följd kan bli att fastigheter blir billigare i inköp.

Som styrinstrument tror jag inte riktigt på just denna subvention. Norrlands inland är inte hjälpt av den.

Jag tycker den kan fasas ut. Ge all samma belopp i avdrag.

Du kan tycka det du vill såklart.
Och du tycker Norrlands inland är hjälpta med att ta bort avdragen?
 
Och en följd kan bli att fastigheter blir billigare i inköp.

Som styrinstrument tror jag inte riktigt på just denna subvention. Norrlands inland är inte hjälpt av den.

Jag tycker den kan fasas ut. Ge all samma belopp i avdrag.

Du kan tycka det du vill såklart.

Självklart får du tycka vad du vill om saken!

Själv tänker jag att om alla ges samma reseavdrag så frångår man det som framförallt kan ge stöd åt reseavdraget, vilket är principen om nettoinkomstbeskattning.
 
Eftersom jag och sambon snart flyttar längre ut på obygden så började jag läsa på om reseavdrag för pendling till arbetet. Har alltid bott för nära jobbet för att kunna få det tidigare. Insåg att de nya reglerna verkligen är katastrof för de som måste ta bilen. För min del med tänkt pendlingsstrecka så tappar jag runt 3000 kr i månaden med den nya varianten av avdrag istället för som det är nu. Hoppas verkligen att det är någon som river upp det beslutet, annars lär många som är vana med nuvarande avdraget få en chock om de inte är medvetna om förändringen för det lär handla om stora belopp för många som arbetspendlar med bil. Har ni kollat hur det påverkar er?
För att ens komma upp i 36000 per år i sänkt skatt pga resor krävs en kostnad på 76500 kr om du har den högsta marginalskatten. Med bil är det 4133 mil om året. C:a 8 mil enkel resa per arbetsdag om du jobbat 260 dgr/år
Om du skulle bo och jobba i en storstadskommun så får du då skattereduktion med 10500. Säg att du lägger på ett avdrag som ger dig 10500 i ytterligare sänkt skatt. Det ger 19000 i ökat avdrag, 1030 mil. Så ska du köra över 5000 mil per år t o r jobbet?
 
Jag har använt länken nedan för att räkna ut vad jag får tillbaka idag - satt in dina siffror istället, då blir beloppet 23125-11000=12125. De 12000 ska dras från din beskattningsbara inkomst, vilket gör att din skatt blir ca 3600 kr lägre än om du inte gjort köravdrag. Eller du får 12000 lägre i skatt? Då vet jag inte hur du räknat.

Med nya systemet blir det om du bor och/eller jobbar utanför storstadsregion 2 mil x 8 kr x 210 dagar = 3360 kr som dras från skatten - alltså hela beloppet minskar skatten. (det är ändrat till 8 kr/mil). Det borde alltså bli att du förlorar ca 300 kr per år - förutsatt att jag räknar rätt.

Om du jobbar och bor i storstadsregion får du inget avdrag alls (För kort sträcka).

https://www.skatteverket.se/privat/...vdrag.4.515a6be615c637b9aa410f71.html#!/start
Haha tack! Känns lite bättre med dessa siffror. ;) Jag glömde bort att det inte är allt över 11000 som man får tillbaka. :o Men det är bara på förslag att det ska bli 8:- istället för 5:- va? Eller har det klubbats igenom?
 
Jo fast de placerar ju inte hållplatserna mitt ute i ingenstans, det brukar alltid finnas en avtagsväg med hus och grejer. På såna ställen går det oftast att hitta någonstans att ställa sitt fordon.
Tvivlar starkt på att grannarna vill att halva byn spontant börjar parkera hos dem.
Här lyckas de ju inte ens få till en parkeringsplats för pendlare i "huvudbyn" där skola och förskola ligger. Att gå med barnet till bussen någon km, sen åka en halvmil eller så, lämna på förskola och vänta på nästa buss en timme senare är tyvärr inget alternativ.
 
Jag fattar inte alls hur jag ska räkna och jämföra 😅
Just nu är det lite oklart var jag kommer att jobba, dvs hur långt jag kommer ha. Så blir spännande 2024 då
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
18 130
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
32 161
Senast: ako
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 113
Senast: oz_joj
·
Övr. Barn Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom Hur kan man lösa umgänge/boende med båda...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
39 297
Senast: Bellami4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp