Hur prata med 2,5-åring om dagisbyte?

Lupino

Trådstartare
Vår dotter blir 2,5 i augusti och kommer då (någon gång i slutet på augusti)börja på ett nytt dagis. Sista dagen på gamla dagis är 10 juli.

Självklart kommer vi prata mycket om det nya dagiset ett par veckor före det är dags för inskolning. Men hur gör vi med gamla, ska vi prata med henne redan nu om att sluta (eller när det närmar sig), låtsas som ingenting, eller vad? Man vill inte göra henne orolig i onödan...

Fröknarna vet såklart om det, men jag har bett dem att inte prata med någon angående detta innan dottern är informerad (vill inte att hon ska höra det från annat håll).

Någon som har erfarenhet om vad en rimlig nivå är, eller andra som bara har åsikter?

Sv: Hur prata med 2,5-åring om dagisbyte?

Barn har mycket lättare att acceptera förändringar än vad vi har! Gå med din dotter till den nya förskolan till och från redan nu och berätta att här ska du få börja till hösten. Berätta varför hon ska byta förskola och att det finns massor med kompisar på den andra. Barn som är 2.5 år är inte riktigt så beroende av sina kompisar som när de blir äldre. Men som sagt gör det till att det ska bli spännande och roligt att börja på den nya förskolan. Det kommer gå kanonbra!

Jag skulle absolut förbereda henne på att hon ska byta. Precis som sofflan82 skriver så tror jag det är en bra idé att hälsa på den nya förskolan, så hon ser att det finns barn och snälla fröknar där också. Det gynnar ju även inskolningen om hon känner igen sig lite till hösten.

Jag tror inte barn oroar sig på samma sätt som vuxna, inför förändringar. Sedan är det ju klart olika med olika barn. Men om ni själva inte ser några bekymmer med bytet, och dessutom alltid pratar om bytet och nya dagiset i positiva ordalag, tror jag inte att er dotter kommer tycka illa om det.

Och så hoppar man att fröknarna inte pratar om att de ska sakna henne, eller att det ska bli tråkigt att hon slutar.

Tack för input!

Några kompisar tror jag inte hon kommer sakna - tror inte hon umgås särskilt med någon faktiskt... Så det är verkligen ett gyllene tillfälle att byta (vi byter mest för att få ett dagis riktigt nära, men det nya verkar också bättre på många sätt).

Då är det bara att ta upp ämnet och promenera förbi nya dagis då!

Senast ändrad:

Tackar även dig, ni verkar vara överens...

Hälsa på förskolan vet jag inte om vi gör - jag hade en fundering på att fråga om det tidigare, men efter att ha fått inskolningsinformation så har jag ändrat mig (kändes som de inte vill få besök av barnen innan, det är ett upplägg där de kommer hem till oss först och träffar barnet på en känd plats innan inskolningen drar igång). Men gå förbi kan vi ju göra (de stänger tidigt där, så det kommer vara tomt när vi går förbi). Inskolningen sker utomhus, då de små barnen är ute på förmiddagarna.

Ska prata med fröknarna så att de, om det kommer på tal, också ska prata om det på ett positivt sätt och inte från sin egen synvinkel!! Bra tips!

Så olika det kan vara med besök innan. När vi fick plats på våran förskola, ombads vi besöka den flera gånger under våren/sommaren om vi var ute och gick, då personalen ansåg att det gynnade barnen att känna igen sig när de väl började.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 161
Senast: Grazing
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma... 2
Svar
23
· Visningar
4 913
Senast: Lingon
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med... 2
Svar
24
· Visningar
6 143
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
36 177
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet