Hur räddar jag hunden?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare mejas_hjalp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 172
  • Visningar Visningar 15 281
Sv: Hur räddar jag hunden?

NEJ, det har man inte!
var har du fått det från??

I alla fall inte om man följer de regler som finns, men det är ju uppenbart att du inte gör det.

Något lär det ju bero på om de är villiga att gå till tinget över en hund som de köpt för 500;- och som det kostar en del att avliva.

Jag skulle gärna vilja veta vad det beror på att de istället för att få igen pengarna och bli fri hunden hellre betalar det dubbla och avlivar den..

Beror väl på om hon har "halv"fodervärd eller hel. "Halv" så betalar man ju en summa.
Om det nu är så TS menar.
Fast vad använder man för avtal när det är en blandras :confused:

Om köparen betalat 500 för en sån här korsninig så har jag svårt att tänka mig att rätten skulle tolka det som något annat än ett köp.
PL

NEJ, det har man inte!
var har du fått det från??

I alla fall inte om man följer de regler som finns, men det är ju uppenbart att du inte gör det.

Något lär det ju bero på om de är villiga att gå till tinget över en hund som de köpt för 500;- och som det kostar en del att avliva.

Jag skulle gärna vilja veta vad det beror på att de istället för att få igen pengarna och bli fri hunden hellre betalar det dubbla och avlivar den..

Du ställer de frågorna som jag också sitter och funderar över ;)

Grejen ligger till så här!
Tycker det är bättre att hon får somna in ist för att komma tillbaka till gamla ägaren inte för att vara elak eller något men tycker det att har man så många hundar som gamal ägaren har så tycker jag att det räcker med dom som hon redan plus massa andra djur stor som små.:confused:

Och man kan fråga sätta varför inte den så kallade hundvakten gamla ägaren har inte har tagit henne tidigare så hade det kanske inte blivit så här ?

Man blir ju fundersam på hur den här personen tänker egentligen?

Har man sålt en hund så har man gjort det och det ger dig ingen rättighet att lägga dig i den nya ägarens beslut.

Just det hunden har haft sen 4 mån tillbaka endast 2 hundvakter
Grejen har hon gått tillbaka i betende så något måste ha hänt tidigare som sitter kvar mentalt.Hon har blivit som hon var när nyvarande ägaren fick henne för ett halv år sen.:confused:

Är du den nya ägaren eller snurrar jag till det nu?

Jag förstår bara inte varför man tar sig an en hund för att efter en kortare tid välja att avliva den för att den har beteenden som man inte orkar med. Skulle vara annat om hunden blev aggressiv om det nu finns barn med i bilden men bajsar inne, snor godis och skäller på andra hundar:confused:. Tycker att som ägare till en hund så har man tagit på sig ett ansvar som sträcker sig livet ut för hunden och då är det ens skyldighet att hjälpa hunden om den nu är stressad eller berätta och visa hunden vilka regler som gäller.

Att komma med att man avlivar den för hundens bästa är rena skitsnacket, det är en frisk hund som behöver hjälp och den som har hunden har ansvar att jobba med det! Och kan den inte det och måste se sina begränsningar så är det den som ska se till hundens bästa, vilket inte är avlivning då det finns tex seriösa jourhem som garanterat kollar upp så rätt hund kommer till rätt hem då hundägare tagit sig vatten över huvudet och inte kan reda ut situationen.

Slapphet och djurhållning är den värsta kombinationen jag vet.

Jourhem gör väl vad de kan men att de garanterat skulle kunna hitta bra hem för problemhundar(korsningar) är en grov överdrift.
PL

Är du den nya ägaren eller snurrar jag till det nu?

Jag förstår bara inte varför man tar sig an en hund för att efter en kortare tid välja att avliva den för att den har beteenden som man inte orkar med.

Att komma med att man avlivar den för hundens bästa är rena skitsnacket, det är en frisk hund som behöver hjälp och den som har hunden har ansvar att jobba med det! Och kan den inte det och måste se sina begränsningar så är det den som ska se till hundens bästa, vilket inte är avlivning

Jo, i vissa fall är faktiskt avlivning det bästa alternativet för hunden.

Oavsett, så är det hundens ägare som har bestämmanderätten och oavsett vad utomstående kan tycka och tro, så är iaf jag övertygad om att det inte har varit ett enkelt beslut att ta för hundägaren!

Man ska också ta i beaktande att vi här inne endast fått höra fd ägarens version om hundens problem, vilket de flesta av oss av erfarenhet vet oftast brukar ha en benägenhet att vara "lite" vinklat.

Det finns seriösa omplaceringshem i sverige som följer upp ägare vad jag vet och som brinner för djuren och skriver avtal. Det jag vill komma fram till är att det finns många bra djurmänniskor där ute och att som en del verka vilja få fram att hunden kommer bli en vandringspokal, det är att måla fan på väggen innan man har ens kollat upp alternativen. Jag står fortfarande fast vid att inte avliva en frisk hund som kan med jobb bli en lycklig och väl fungerande hund om den kommer till en hundkunnig seriös människa.

Gnist. Jag utgår alltid från det som skrivs sen om sanningen är en annan kan inte jag göra något åt. Vissa fall kan avlivning vara det bästa om hunden är "förstörd" . Men en frisk hund nej!

Men de flesta hundkunninga människor lägger hellre sin energi på en lovande hund än en tveksam korsning!
PL

Finns de som inte är intresserade att tävla och har behov av en hund med bra stam, jag är en av dom. Här pratar vi nu om ett hem som vill ha en hund att ge kärlek till först och främst och som vet vad den ska göra för att få hunden balanserad igen. Och som har en massa tid, tålamod och mål.

Finns de som inte är intresserade att tävla och har behov av en hund med bra stam, jag är en av dom. Här pratar vi nu om ett hem som vill ha en hund att ge kärlek till först och främst och som vet vad den ska göra för att få hunden balanserad igen. Och som har en massa tid, tålamod och mål.

Ja men sådana hem växer inte på träd och jag kan nog tycka att jag har sett fler katastrofutvecklingar än goda resultat när godhjärtade människor ska rädda liv på hundar som ägaren vill avliva.

Jag misstänker att det finns betydligt mer bakom beslutet än vad som har framkommit och jag tycker faktiskt att TS har en stor skuld i problematiken. Personen framställer sig inte i den mest ansvarstagande rollen med svammel om pappersarbete som nuvarande hundägare av någon anledning har tagit tag i, vilket ligger på TS ansvar.

Jag har mitt livs andra omplacering just. Den första var just en blandras som jag "räddade" och som var ett ofantligt jobb med att ens få rumsren. Jag har full förståelse för att man försöker och sedan når en punkt där man bestämmer att det inte kommer lösa sig.

Jag har bestämt att min nuvarande hund är den sista omplaceringen någonsin. Hade det inte varit för att hunden kom från kenneln jag ville köpa hund ifrån, jag redan hade väntat läääänge och att det passade bättre med vårat yrkesliv att ha en äldre hund så hade jag lagt in bromsen. Precis som PL påpekade så var det just att hunden var lovande som vägde över till dens fördel.

Jag reagerar starkt på sådana här situationer då jag assisterat vid ett flertal avlivningar av friska hundar på distrikt. Folk som skaffar hundar utan att ta hänsyn till dess behov och inte skaffat sig kunskap om rasen. Som inte försökt att ta hjälp av en hundkunnig i tid innan det gått för långt.

Följde en malle som bodde i mitt område som valp, en barnfamilj hade skaffat honom, såg hur det urartade mer och mer då de bara gick med honom jämte vagnen och han va så understimulerad. Det slutade med ett år senare att gubben kom in till mig i receptionen på veterinärstationen och hade bokat en avlivning då hunden va "jobbig" och det inte fanns tid då de hade en liten. Sen kunde han inte vara ensam då han bet sönder möbler och skällde på andra hundar. Tyckte jag synd om ägaren? Nej jag tyckte förbannat synd om hunden som hamnat i fel hem, för fel ändamål och nu visade med alla sina signaler att den inte mådde bra.

Har svårt för sånt här.

Vet inte hur många hundar jag avlivat som passerat för många misslyckade omplaceringar. alltid jobbigt men oftast bättre än ytterligare en överoptimistisk o misslyckad omplacering.
PL

Ja jag menar inte att det är bättre att hunden hamnar i ännu mer dåliga hem för att bli ännu värre utan att om man lyckas hitta ett annat alternativ så kan det bli en bra hund igen. Avlivning är det sista alternativet när man har forskat runt och absolut inte kan hitta en lösning som skulle vara bättre för hunden. Men i denna situationen så hade ju inte den nuvarande ägaren ens försökt enligt Ts om det nu stämmer. Avlivning kan bli en räddning och en frid för en hund som har plågats men det ska vara helt kört då att inte kunna ge hunden ett bättre liv.

Vad säger du - om något - till hundägare som kommer in för att avliva en hund på de grunderna? Jag har också sett hundar avlivas för att de blivit "jobbiga" och hundägaren har ofta fått det "tröstande" svaret att det kan hända hunden har en hjärntumör, det är därför den blivit som den blivit. Missriktad vänlighet mot hundägaren, tycker jag personligen, men...

Jag avlivar hunden på ägarens begäran.
Ser sällan någon anledning att bidraga till ytterligare en omplaceringshund.
PL

Ja må vara brutal men jag sa min mening i vissa fall. Jag ansåg att ägaren borde få veta vad den gjort och att den förhoppningsvis fick sig en tankeställare men då pratar vi misskötta djur också. Nej det jobbet passar inte mig, jag tar åt mig för mycket och många gånger fick jag gå ut då det brast när jag möttes av vissa syner:cry:.

Visst, absolut. Jag menade, vad säger man till den förmodligen upprörda hundägaren? Tröstar med ovan nämnda "teori" eller ger densamme en vink om problemets verkliga bakgrund? Eller säger ingenting, kanske bäst så...

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
1 819
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 583
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 331
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
443
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Vilken hundras?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈