Hur räddar jag hunden?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare mejas_hjalp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 172
  • Visningar Visningar 15 281
Sv: Hur räddar jag hunden?

Fast jag kan inte tycka att veterinärer ska fördöma de som avlivar sina hundar.

Det är som sagt aldrig ett lätt beslut att ta och absolut ingen lätt resa att göra och att då som ledsen hundägare få en ifrågasättande veterinär "på halsen" som tydligt klargör att hundägaren är oansvarig/oseriös osv. vore ju katastrof och skulle nog bidra till mycket elände för många hundar i längden då jag tror att många istället för att åka till veterinären skulle ta till andra metoder :crazy:

*KL*

Min greyhoundtik var en omplacering. Jag fick ta över henne på ett enda villkor. Att OM jag inte av någon anledning - sak samma vilken - inte kunde ha henne kvar skulle jag avliva henne. Det var självklart för mig att gå med på det, och jag hade full förståelse för ägarens beslut.

Tiken var 3½ år och hade åkt jojo. I korta drag så såldes hon av uppfödaren, till äg 1. Ägare 1 tränade henne kanske lite väl hårt lite väl tidigt (kapplöpningshund), och hon höll inte. Uppfödaren. Uppfödaren lyckades köpa tillbaka henne, och tränade upp henen försiktigt och tävlade henne lite. Dock så hon höll inte då heller, huvudet ville mer än kroppen klarade. Han beslöt sig då för att omplacera henne, och letade hem noga. Hon studsade inom några veckor från första hemmet, uppfödaren tog tillbaka henne. Tyckte det räckte för henne och tyckte att hon kunde få gå som 'pensionär' därhemma. Men likt många andra greyisar så fungerade hon INTE att leva ihop med andra aktiva kapphundar, hon blev förtvivlad när hon inte fick följa med och träna/tävla. Så uppfödaren gjorde ett nytt försök att omplacera, letade NOGA och kollade noga osv och allt lät perfekt. 5 dagar senare var hon tillbaks.

Då kände uppfödaren att det var nog för den stackars hunden, som bara var 3 år. Han pratade faktiskt med sin veterinär om att avliva henne för lynnesfel, trots att hunden INTE hade lynnesfel och en sådan avlivning skulle skada hans 'uppfödarrykte'. Men reglerna var iaf då att man fick inte avliva kappisar hur som helst. Men det tog emot att avliva för lynnesfel bara för att ge hunden en lösning som inte innebar att vandra runt, så han gjorde ett försök till att omplacera. Där jag kom in i bilden. Och fick alltså avlägga löfte om att inte låta henne byta hem igen om jag inte kunde/ville ha henne, utan avliva.

Varför hon studsat i de andra hemmen vet jag inte, hon var en raring och var INTE en problem hund alls. Hon var en typisk greyhound bara, och rarare än rarast.

Men här talar vi alltså en rasren hund, med 'alla papper', utan problembetenden, ung och frisk etc. Och ändå for hon som en jojo, och hade inte uppfödaren varit så mån om att lösa det, och tagit/köpt tillbaka henne hela tiden, vem vet hur mkt hon vandrat då.

Så, jag ställer mig bakom de som anser 'döda hundar lider inte' och att det tyvärr finns alltför många omplac redan. Men det är alltid samma slöseri när friska hundar avlivas, men det är inte nödvändigtvis det sämsta alternativet.

(Tiken stannade för övrigt här livet ut, högst älskad. Avlivades 10 år gammal då hon fått en artros i en tåled efter en fraktur i samma led något år tidigare. Det hade i sig inte varit något problem, om hon inte fortfarande varit av typen att 'huvudet vill mer'. Hon vägrade dra ner tempot, och körde på som innan, och fick ont och var olycklig över att inte kunna vara så aktiv som hon ville)

Men de flesta hundkunninga människor lägger hellre sin energi på en lovande hund än en tveksam korsning!
PL

Då är jag väl totalt okunnig då som hellre tar en omplacering och gör den till hund än köper en valp från lovande föräldrar.
Jag ser individen och inte stammen för det är individen som ska bo med mej och leva med mej.
Jag har noll intresse för att tävla eller ställa ut, mitt intresse ligger i vänskapen och kärleken.

Ja, visst. Absolut. Jag har bara hajjat till lite, då jag vid fler tillfällen hört veterinärer som tröstat ledsna hundägare, att det kanske var en hjärntumör. Säkert ett strå att hålla fast vid i skuldtyngda stunder, men... Jag vet inte. Veterinären är väl inte rätt person att reda ut en sån fråga vid ett sånt ögonblick.

För min del olika från fall till fall.
Den gång jag mest kan minnas att jag faktiskt inte ville ta bort en hund var en stövare som orsakat husses död genon att dra ut honom framför en bil. Gnist kaske är tillräckligt gammal för att känna till fallet. samtidigt inte ett fall där man argumenterar emot.
PL

Ok nu vet du inte vilka situationer jag pratade med ägaren om, och jag hade pratat med vet om råd innan och fick klartecken att prata med ägaren och förklara. Det va inte mentala problem utan om vi nu lämnar ämnet lite, en långhårskatt kommer in helt söndertovad så är det väl min skyldighet att vänligt berätta för ägaren att pälsen måste skötas då jag skulle raka den. En sköldpadda rymmer och ska avlivas bara därför, det visar sig att akvariet va lika stort som sköldpaddan vilket jag berättade att den måste ha ett större utrymme med sand så den kan lägga ägg och det va därför den ville ut. Den fick ett nytt hem sen. En hund kommer in och har så långa klor så de brytits av, ja jag sa till vänligt att de måste skötas annars händer detta.

Nu menade jag mest skötsel och inget annat. Det är väl bättre att vänligt ge råd som kan göra situationen bättre. Om en frisk hund som kommer in med "olater" och ska avlivas därför att så är det väl inget fel att prata med ägaren och ge råd vad den kan vända sig i stället då den igentligen kanske inte alls vill ta bort den men inte vet hur den ska lösa situationen?

Det väcker inget minne, så antingen är jag för ung eller så har jag glömt bort det (vilket jag inte tror att det är en sådan sak man glömmer, men man vet ju aldrig med minnet) När hände det?

Nej jag är inte den som försöker skuldbelägga nägon för att h*n väljer att ta bort en jobbig hund. Oftast ett felköp av en knepig korsning.
PL

Det väcker inget minne, så antingen är jag för ung eller så har jag glömt bort det (vilket jag inte tror att det är en sådan sak man glömmer, men man vet ju aldrig med minnet) När hände det?
Tror att det var 1980, mitt första sommarvik i Bredbyn, kan ev varit ngt år senare.
PL

KL: Jag önskar också att man kunde hitta bra hem till alla omplaceringshundar, men den bistra sanningen är att det finns många fler behövande hundar än bra hem.

Ja tyvärr är det nog den bistra sanningen. Hur blev det med körkort, inskaffades det är det igenom nu eller kan vem som skaffa hund fortfarande. Det sista misstänker jag:crazy:

Grundproblemet är väl inte köparna utan alla dessa som vill tjäna pengar på att sälja fel hundar till fel köpare.
Är själv ingen förespråkare för hundkörkort eftersom jag tror att det skulle bli ett instrument i händerna på SKK.
PL

Ja, då var jag ju bara 12 år gammal och bodde inte här, men möjligtvis maken hörde talas om det.

Hemskt måste det ha varit för anhöriga och jag kan förstå deras tankegång hur irrationell den än kan tyckas vara..

Det var matte själv som kom med den skitmysiga hunden men vad kunde jag säga? Luskade lite försiktigt men hon hade bestämt sig.
PL

Jo jag håller med. Svårt detta att många skaffar hund utan att vilja skaffa grund kunskapen och söka stöd och hjälp till att hantera situationer som kan uppstå. Tror inte att många "förstör" sina hundar medvetet utan de har helt enkelt inte kunskapen till att förstå och göra något åt problemet. Hade hoppats många gick kurser och lärde sig hunden.Gillar inte när problemen nochaleras och inte tas på allvar, det är ju ägarens ansvar om den nu skaffar hund

Du gjorde givetvis helt rätt, även om det tog emot!

Tänk att som ägare i det läget bli ifrågasatt av veterinären/assistenten (som en del verkar tycka vara ok), vilken katastrof :crazy:

Jag syftade mest på djur som kom in och va misskötta att då vänligt försöka få ägaren att förstå att situationen kunde bli bättre om den fick kunskap, annars så va inte det mitt ansvar att frågasätta avlivningar. Jag sa vad veterinären bad mig att berätta och pratade med veterinären om det va något jag ville säga när jag skulle lämna fakturan och fick godkännande. Och några gånger tog jag på mig genom att höra med veterinären först att hitta ett nytt hem vilket många ägare blev glada över.

Senast ändrad av en moderator:

Så om någon kommer in med en fullt frisk, välskött, snäll och välanpassad hund i sina bästa år och i finfin fysisk form för avlivning då säger du ingenting?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
1 779
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 583
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 328
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
440
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Hjälp
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur