Bukefalos 28 år!

Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Du har alltså ingen djupare kunskap men antar att det inte är så svårt genom att kolla på extremt förenklade bilder och förklaringar? I verkligheten är det givetvis "raketforskning". Att bara separera uran-235 (som är med i din bild) från uran-238 är en väldigt svår process t.ex då isotoperna är såpass lika varandra.
Först och främst - javisst behöver du så klart det aktiva materialet för att göra din bomb.
Vi sysslade med anrikning i Ranstad fram till 1981. Det är 33 år se'n. Den kunskapen finns kvar, även om man inte anrikade (officiellt) till andra nivåer än för fredlig användning.
Vi har dock skrivit på icke-spridningsavtalet, så vi får inte ens tänka sådana här tankar längre. Och bra är väl det, ty ur kärnvapen kommer inget gott, ens om du har sådana själv.
Men rätt sannolikt skulle Sverige kunna göra sådana, om vi fick en tillräckligt galen regering.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Ja och då tar man den som man misstänkt är en illegalist. :up:

Illegalister finns ju lite här och där, din närmsta granne kan vara en, eller vaktmästaren på skolan, eller snabbköpskassörskan.


Vad en illegalist är? Googla så kommer svaret. :)

Jag googlade redan innan jag läste sista meningen, för en gångs skull, förvånad?. :p

Jag hade helt enkelt valt den granne jag tycker minst om, även om det inte hade varit ett så strategiskt bra val egentligen (Någon nytta får man väl ha av honom:D), men förhoppningsvis är han illegalisten!:sneaky:
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Det är svårt att veta i förväg hur man hanterar en kris både som enskild och hur samhället gör det. Man kan vara pessimist och tro på anarki och ibland blir det anarki vid stora katastrofer. Ibland blir samhällen bara mer sammansvetsade och kämpar hårdare när det finns en yttre fiende.

Jag säger inte att det inte blir problem om el och framför allt oljan tar slut för problem blir det. Jag gillar bara inte den tävlan som verkar finnas att måla upp allt i så mörka färger som möjligt.

Gotland är inte Krim och alla blir inte ligister när samhället krisar. Mina farföräldrar hade det knapert under kriget men som småbönder kunde de ändå se till att dela med sig av den mat de ändå hade. Jag hoppas att lite av den andan finns kvar och attt inte alla bara ser till sitt eget hus.

Jag hoppas att ni som stödjer devisen hjälp er själva först inte klagar på att alliansen monterar ner välfärden.
Jag skulle vilja säga att man (=samhället) klarar sig bättre ju mer man förbereder sig på att det faktiskt är möjligt med större haverier under längre tid.
Ju sämre vanligt folk är förberedda, desto jävligare kommer det bli där det är tätt med människor. Idag är folk noll förberedda, vilket den här delen av tråden galant visar, ty ni som deltagit har alla tagit för givet att det var ert hus det gällde, och hur ni klarar er.
På landsbygden kommer människor klara sig förhållandevis bra, eftersom man är van vid strömavbrott, ofta har alternativ uppvärmning etc etc. Man bor dessutom inte så tätt, så det är praktiskt möjligt att faktiskt hjälpa sin granne.

Men fråga unga människor i en stad hur de skulle påverkas av ett längre strömavbrott? "Aaa. Skulle inte kunna ladda mobilen. Kanske vara svårt att surfa." "Gatlyktorna skulle kanske inte lysa. Så jag fick be nån följa med hem." "Vi skulle få spela brädspel hela familjen."
Sammanfattning: Krismedvetenhet null and void.

Dina farföräldrar som klarade sig bra under svåra år under kriget, nådde de upp till ett 100% elberoende? Om inte, kanske de inte alls skulle bli drabbade vid ett elbortfall? Man kanske hade en inbyggd krismedvetenhet då, som fullständigt är utraderad idag i dagens städer.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Jag googlade redan innan jag läste sista meningen, för en gångs skull, förvånad?. :p

Jag hade helt enkelt valt den granne jag tycker minst om, även om det inte hade varit ett så strategiskt bra val egentligen (Någon nytta får man väl ha av honom:D), men förhoppningsvis är han illegalisten!:sneaky:
Det är bara att fortsätta att äta till man finner illegalisten. Och är man kvar till sist, är man förmodligen själv den som sökes.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Det är svårt att veta i förväg hur man hanterar en kris både som enskild och hur samhället gör det. Man kan vara pessimist och tro på anarki och ibland blir det anarki vid stora katastrofer. Ibland blir samhällen bara mer sammansvetsade och kämpar hårdare när det finns en yttre fiende.

Jag säger inte att det inte blir problem om el och framför allt oljan tar slut för problem blir det. Jag gillar bara inte den tävlan som verkar finnas att måla upp allt i så mörka färger som möjligt.

Gotland är inte Krim och alla blir inte ligister när samhället krisar. Mina farföräldrar hade det knapert under kriget men som småbönder kunde de ändå se till att dela med sig av den mat de ändå hade. Jag hoppas att lite av den andan finns kvar och attt inte alla bara ser till sitt eget hus.

Jag hoppas att ni som stödjer devisen hjälp er själva först inte klagar på att alliansen monterar ner välfärden.

Nej det är ingen som vet hur man reagerar i riktig kris. Dock anser inte jag att tre veckor utan el pga Gudrun är en kris att tala om, i alla fall inte i jämförelse med hur det skulle vara om ryssarna stod för dörren. Så jag förstår att folk var vänliga och hjälpsamma då! Men jag tror dock att när det verkligen blir kris, när ens barn blir hotade och när det krävs handling, så väljer nog rätt många att sätta sina barn före grannen man knappt vet vad heter. Alla är inte småbönder heller och har kanske inte något att dela med sig av direkt.

Jag är inte elak, ond eller egoistisk i vanliga fall, men jag kan inte svära på att jag inte sätter mina barn före människor jag inte känner.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Nej det är ingen som vet hur man reagerar i riktig kris. Dock anser inte jag att tre veckor utan el pga Gudrun är en kris att tala om, i alla fall inte i jämförelse med hur det skulle vara om ryssarna stod för dörren. Så jag förstår att folk var vänliga och hjälpsamma då!
Tror du att du skulle uppleva
tre veckors frånvaro av el på landsbygden, där man får hjälp av samhället och vänner

annorlunda än
tre veckors frånvaro av el i en större stad, där man får mycket bristfällig hjälp av samhället, och i bästa fall av en enstaka vän?
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Ja vi är riktigt dåligt förberedda i städerna. landsbygden klarar sig bättre men så är det nästan alltid i större kriser.

Tex kan våra fjärrvärmeleverantörer ofta leverera värme till nätet även vid stora strömavbrott men till vilken nytta? Det är bara sjukhuset som kan ta emot någon värme. Alla andra har en pump som står stilla.

Det jag mest vänt mig mot är tanken på att var man är sin egen smed i ett krisläge. Det är ju sämsta sättet att klara en kris.

Jag tror inte heller att vi i närtid behöver frukta ryssarna men vi kan gott förbereda oss bättre ändå! Jag tror att sannolikheten är mycket större för en kris där vi får akut brist på fossilt bränsle. Det kan hända när som helst.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Tror du att du skulle uppleva
tre veckors frånvaro av el på landsbygden, där man får hjälp av samhället och vänner

Nja från samhället kom inte mycket hjälp om ens någon. Det kanske också är en lärdom. "Samhället" satt i möten.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Tror du att du skulle uppleva
tre veckors frånvaro av el på landsbygden, där man får hjälp av samhället och vänner

annorlunda än
tre veckors frånvaro av el i en större stad, där man får mycket bristfällig hjälp av samhället, och i bästa fall av en enstaka vän?

Varför undrar du?
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Jag tror inte heller att vi i närtid behöver frukta ryssarna men vi kan gott förbereda oss bättre ändå! Jag tror att sannolikheten är mycket större för en kris där vi får akut brist på fossilt bränsle. Det kan hända när som helst.
Jag tror inte heller att vi behöver oroa oss för någon ryss på svensk mark. Om man med "svensk mark" menar fastlandet.
Gotlands strategiska betydelse ska inte underskattas.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Men jag tror dock att när det verkligen blir kris, när ens barn blir hotade och när det krävs handling, så väljer nog rätt många att sätta sina barn före grannen man knappt vet vad heter. Alla är inte småbönder heller och har kanske inte något att dela med sig av direkt.

Jag är inte elak, ond eller egoistisk i vanliga fall, men jag kan inte svära på att jag inte sätter mina barn före människor jag inte känner.

I ett krisläge får du räkna med att alla föräldrar reagerar likadant, dvs dina barn är av lägre prioritet än deras egna.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Varför undrar du?
För att jag trodde att du deltog i min och TomasN's diskussion, angående kriser i samhället. Men det kanske du inte gör? Du kanske bara pratar bara om hur du upplever en kris där du bor..?

I så fall, bortse från min förfrågan.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Jo jag tror också Sverige är kompetenta nog att tillverka kärnvapen om vi nu så önskar. Reagerade bara på framställningen att "det inte är raketforskning". Känns otänkbart för mig att det inte krävs kompetenta forskare för att tillverka kärnvapen.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

I ett krisläge får du räkna med att alla föräldrar reagerar likadant, dvs dina barn är av lägre prioritet än deras egna.

Det är jag mycket väl medveten om och det är ju just så jag menar.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Nja från samhället kom inte mycket hjälp om ens någon. Det kanske också är en lärdom. "Samhället" satt i möten.
Jag vet att samhället gjorde stora insatser för personer som verkligen behövde hjälp. Du kanske hade så god ordning, och bor på ett sådant ställe att dina problem var fullt hanterbara för dig själv?
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Jag vet att samhället gjorde stora insatser för personer som verkligen behövde hjälp. Du kanske hade så god ordning, och bor på ett sådant ställe att dina problem var fullt hanterbara för dig själv?

Det missades väldigt mycket. Gamla människor som bodde på landet fick väldigt lite hjälp tex. Jag behövde ingen hjälp och klarade mig bra. Det var faktiskt vi som klarade oss bra som fick se till dem som inte hade det lika bra. Vi hade en äldre granne som skulle fått klara sig helt utan hjälp ca en vecka annars tex. Finns många fler exempel men det dröjde väldigt länge för samhället att nå ut.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

För att jag trodde att du deltog i min och TomasN's diskussion, angående kriser i samhället. Men det kanske du inte gör? Du kanske bara pratar bara om hur du upplever en kris där du bor..?

I så fall, bortse från min förfrågan.

Varför skulle samhället bry sig mer om folk på landet jämfört med folk i en stad? Jag jämförde "kris" med kris. Inte landet och staden.
Jag tror man skulle uppleva det olika, men kanske inte beroende på var man bor utan på vilken person man är och vilka egna möjligheter man har.
 

Liknande trådar

Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har en konstaterad hemorrojd och har fått stolpiller mot det. Inget farligt har hittats i tarmen och hemorrojden har blivit mindre...
Svar
11
· Visningar
958
Senast: hundtant
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 977
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 025
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp