Bukefalos 28 år!

Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Varför skulle samhället bry sig mer om folk på landet jämfört med folk i en stad? Jag jämförde "kris" med kris. Inte landet och staden.
Jag tror man skulle uppleva det olika, men kanske inte beroende på var man bor utan på vilken person man är och vilka egna möjligheter man har.

För att Gudrun var en avgränsad kris som bara drabbade kanske 100.000 människor.

Och den kris jag talar om skulle vara i det närmaste total, där strömmen skulle stängas ner för kanske åtta av landets nio miljoner invånare. Så när folket i mitt exempel Jönköping började förvänta sig hjälp från samhället - så kommer det ingen - eftersom vårt samhälle inte är förberett för ett så totalt bortfall under en längre tid.


Den här frågeställningen kom alltså upp när jag visade alternativa vägar för en yttre angripare att slå sönder vårt svenska samhälle, så att vår försvarsvilja skulle mjukna - utan att använda bomber och död. Jag har hela tiden återkommit till detta, även om ni andra har tappat mitt ursprungssceniario, och istället berättat om era vedspisar.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Varför skulle samhället bry sig mer om folk på landet jämfört med folk i en stad? Jag jämförde "kris" med kris. Inte landet och staden.
Jag tror man skulle uppleva det olika, men kanske inte beroende på var man bor utan på vilken person man är och vilka egna möjligheter man har.

Samhället bryr sig inte mer om folk på landet. På landsbygden är man däremot ganska van vid att klara sig själv. Samhället har lagt ner mycket service för länge sedan ändå. På många ställen är man van vid strömavbrott och har om inte reservkraft så koll på var ficklampor och ljus finns osv. Troligen har man tillgång till vatten. Många har kaminer och ett visst vedförråd osv. Det finns bönder på landet som har maskiner, motorsåg osv. Dessutom produceras mat fortfarande i viss mån på landsbygden.

Så därför klarar sig landsbygden bättre.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Jo jag tror också Sverige är kompetenta nog att tillverka kärnvapen om vi nu så önskar. Reagerade bara på framställningen att "det inte är raketforskning". Känns otänkbart för mig att det inte krävs kompetenta forskare för att tillverka kärnvapen.

Själva bomben är inte jättekomplicerad, problemet är att få fram tillräckligt med plutonium av vapengrad. Det är det som ofta (tackochlov) hindrar många nationer att skaffa kärnvapen.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Det missades väldigt mycket. Gamla människor som bodde på landet fick väldigt lite hjälp tex. Jag behövde ingen hjälp och klarade mig bra. Det var faktiskt vi som klarade oss bra som fick se till dem som inte hade det lika bra. Vi hade en äldre granne som skulle fått klara sig helt utan hjälp ca en vecka annars tex. Finns många fler exempel men det dröjde väldigt länge för samhället att nå ut.
Det är klart att det missades mycket. Hade du väntat dig att en händelse som inte inträffat förut i denna omfattning, bara skulle lösa sig rakt av utan minsta störning?
Samtidigt fick också väldigt många hjälp - och de som prioriterades var gamla och sjuka som bodde långt bort från andra. Och människor med (nu utan) eluppvämning, som också bodde avigt till.

Man kan sammanfatta Gudrun med att vårt samhälle inte alls var förberedd på den här typen av lokal 'katastrof'. Idag står det bättre till, framför allt är samordningen mellan olika myndigheter mycket smidigare.
Vi har dock inte ännu varken resurser eller planer för att hantera en nationell 'katastrof'. Vilket var ett av syftena att påvisa när jag pratade om mitt stora strömavbrott.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Samtidigt fick också väldigt många hjälp - och de som prioriterades var gamla och sjuka som bodde långt bort från andra. Och människor med (nu utan) eluppvämning, som också bodde avigt till.

Det var just dessa som faktiskt inte prioriterades. Men det varierade tydligen från kommun till kommun. jag vet inte hur det var där du bodde och du kan faktiskt inte veta hur det var där jag bodde.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Det var just dessa som faktiskt inte prioriterades. Men det varierade tydligen från kommun till kommun. jag vet inte hur det var där du bodde och du kan faktiskt inte veta hur det var där jag bodde.
Det är svårt att föra en diskussion med dig, för vi talar om så olika saker.
Den här gången talar du om den omgivning du ser omkring dig, medan jag talar om hela Gudrunstormens, fortfarande efter fyra dagar, 100.000 strömlösa hushåll.

Jag kan inte kommentera vad som hände i din omgivning. Jag vet inte ens var du bor. I det stora hela var det många som fick hjälp. Det var säkerligen många som också missades, inte bara hemma i dina krokar.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Det är svårt att föra en diskussion med dig, för vi talar om så olika saker.
Den här gången talar du om den omgivning du ser omkring dig, medan jag talar om hela Gudrunstormens, fortfarande efter fyra dagar, 100.000 strömlösa hushåll.

Jag kan inte kommentera vad som hände i din omgivning. Jag vet inte ens var du bor. I det stora hela var det många som fick hjälp. Det var säkerligen många som också missades, inte bara hemma i dina krokar.

Nej du tror dig tala om den stora bilden men du gör ju inte det. Jag talar om att samhället inte mäktade med att hjälpa folk och det var mycket krismöten men lite folk ute där problemen fanns.

Du tror att det du ser och har sett gäller generellt men det någon annan sett gäller bara mycket lokalt. Det slår dig inte att även andra kanske sett mer än sin lilla hemby.

Så ja det är svårt att diskutera om du tror att din erfarenhet av tex Gudrun är den rätta tolkningen av läget och att den kan gälla som någon generell bedömning av läget. Varför tror du att det bara är du som blickar längre än den egna byn?
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Nej du tror dig tala om den stora bilden men du gör ju inte det. Jag talar om att samhället inte mäktade med att hjälpa folk och det var mycket krismöten men lite folk ute där problemen fanns.

Du tror att det du ser och har sett gäller generellt men det någon annan sett gäller bara mycket lokalt. Det slår dig inte att även andra kanske sett mer än sin lilla hemby.

Så ja det är svårt att diskutera om du tror att din erfarenhet av tex Gudrun är den rätta tolkningen av läget och att den kan gälla som någon generell bedömning av läget. Varför tror du att det bara är du som blickar längre än den egna byn?

Nu ska jag överraska dig.
Jag har aldrig bott i södra Sverige.
Jag har inte något minne av att jag ens var i området under 2005.

Om den här diskussionen nu endast ska basera sig på egna IRL-upplevelser och -erfarenheter måste jag nog tyvärr ställa mig tvekande till om Gudrun ens har inträffat.
Ja, det blåste lite på natten. Men jag förlorade aldrig någon ström. Hörde inte heller talas om någon annan som gjorde det. Vägarna var fullt farbara på morgonen efter. Jag såg inga nedfallna träd. Allt var normalt.


Nej, det jag tror mig veta om Gudrun 2005 har jag införskaffat genom att läsa en del slutrapporter och sammanställningar med inriktning på samhällets krishantering - från kommuner, landsting, olika myndigheter - erfarenheter om vad som gjordes bra/vad som gjordes mindre bra. Och vad som borde göras för att det mindre bra skulle bli mycket bättre nästa gång.

Dessa rapporter som jag läst har sedan legat grund för hur vi i Sverige ändrade flera olika inblandade myndigheter till Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap 2009.
(nej, jag är inte inblandad - jag har läst av andra orsaker.)


Om det nu är som du beskriver, och att det gäller hela det drabbade området - då är det mycket allvarligt. Då har myndigheter tagit beslut till förbättringsåtgärder, som är byggda på felaktiga rapporter.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

KL

Jag tillhör då skaran som inte är rädda utan tycker det i högsta grad är intressant att följa maktspelet!

Jag tycker det är machiavelliskt det som sker, man har (i alla fall inte jag) ingen aning om vem som är vad, vilka agendor de olika aktörerna har, inklusive väst.

Det som däremot är oroande är att många människor runt om i världen inte känner sig säkra i sitt eget land, på grund av etnicitet.

Olika scenarier är alltid intressanta, kommer såväl ihåg "Operation Garbo" m fl, men om det finns några good guys i det som händer är den stora frågan och jag ser med spänning fram emot vem världen kommer att utse till denna när detta är över :)
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

det finns hur många exempel som helst i tråden på folk som är rädda för utslagen el och planerar att slakta sina djur när och inte om Sverige blir indraget.

Inte direkt rädda för, utan har möjlighet till... 10 tuppar räcker till kött för mig i minst tio veckor..:D... :d
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Vet du förresten att tanken med "plåtbössan" var att vilken bondsmed och mekanisk verkstad som helst skulle kunna laga den och även tillverka reservdelarna med vanliga enkla verktyg?

Japp, finns dessutom kvar en del fina ex an engelsmännens motsvarighet bevarade som tillverkades i Danmark under ockupationen av motståndsrörelsen därstädes under 2a vk.

Dessutom om man har tillgång till lite rör och vet hur så kan man tillverka en hagelbössa eller annat eldvapen för enskottseld på mindre än 20 minuter. Jag fick det demonstrerat av en granne för ett antal år sedan.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Ponera ditt senario, vilket slags försvar tänker du dig skulle hjälpa i det läget?

Det talas mycket om upprustning i tråden, hur mycket resurser skulle behövas för att kunna hävda sig mot 150 atombomber?

Visst är vårt försvar idag ett skämt, men om vi ska på allvar kunna hindra en invasion av ett land i Rysslands kaliber skulle varenda krona och stående medborgare behövas.

Dessutom om nån skickar 150 atombomber mot Sverige- så får de liksom svårt att själva använda området på rätt länge... och antagligen kommer andra länder som också har atombomber bli lite upprörda och själva skicka iväg lite atombomber...
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Finnarna hade på papperet ingen chans under 2:a världskriget men bet ifrån bra, ryssarna hade respekt för de finska jägartrupperna. Att Finland sedan gick in i en allians med Tyskland var samma mekanism, dvs håll ut så länge det går tills en allierad makt kommer.
”hakkaa päälle pohjan poika”
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Jag tror om apparaterna inte har ström, så struntar de om de har Internet eller inte.

Om elströmmen försvinner i din omgivning, då är avsaknaden av Internet ett av dina mindre problem. Ett större bekymmer är att det börjar rinna från frysen, och det blir kallt inne, att vattnet slutar rinna, att du inte kan laga mat...
Och när det fortsatt i tre veckor, då är du ganska mör.

Man kan torka mat, man kan konservera mat, man kan odla mat.... man kan elda med ved... man kan hinka upp vattnet ur brunnen utanför huset... man kan laga mat OM man har tillgång till a/ ved b/ tändstickor.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Och en och annan smed som har ritningarna kvar i kassaskåpet och kan direkt börja producera fler k-pistar om det behövs,,,,,,,,,,, :angel:

Vet du förresten att tanken med "plåtbössan" var att vilken bondsmed och mekanisk verkstad som helst skulle kunna laga den och även tillverka reservdelarna med vanliga enkla verktyg?

den är faktiskt förvånande lik den gamla svenska k;pisten
Stern guns fick väl de flesta motståndsrörelserna av engelsmännen och ryssarna hade sina varianter, Israel hade dem väl med innan de började göra sina egna UZI;s
 

Liknande trådar

Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
299
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har en konstaterad hemorrojd och har fått stolpiller mot det. Inget farligt har hittats i tarmen och hemorrojden har blivit mindre...
Svar
11
· Visningar
917
Senast: hundtant
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 857
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp