Hur räddar jag höet?

Du kan kolla i bondens almanak nästa år, dom bruka säjer "vid full månen kommer slåtter väder". Vet ej om det stämmer längre med klimat ändring, har i Borås fick vi bara 6 dagar tork, vi precis fick in det innan reinet kom.
5 dyns prognos kan ger ett indikation.
Hoppas det går bättre nästa är.


Ok:) ja jag kollade prognosen i år med och såg bra ut, sen när jag slagit klart hade de ändrat prognosen.

Jag får se detta år som en läroomgång. Om jag får igång lösbalpressen ska jag bala ikväll. Sen stapla balarna mitt på trägolvet med ett spirorör instucket i mitten med en stor fläkt och se om det går att blåsa torrt inifrån. Annars blir det ett fint bål när vi bränner det ;) så har jag fått öva en omgång i alla fall.
 
Ok:) ja jag kollade prognosen i år med och såg bra ut, sen när jag slagit klart hade de ändrat prognosen.

Jag får se detta år som en läroomgång. Om jag får igång lösbalpressen ska jag bala ikväll. Sen stapla balarna mitt på trägolvet med ett spirorör instucket i mitten med en stor fläkt och se om det går att blåsa torrt inifrån. Annars blir det ett fint bål när vi bränner det ;) så har jag fått öva en omgång i alla fall.

Låter bra, nytt storm front på väg in idag, göra det svor med rid tid, ena dag rain nästa är det broms!:banghead:

Obama ska satsa på klimat change, känsla vi få bättre väder nästa år :angel:
 
Låter bra, nytt storm front på väg in idag, göra det svor med rid tid, ena dag rain nästa är det broms!:banghead:

Obama ska satsa på klimat change, känsla vi få bättre väder nästa år :angel:


Uppdatering: det har varit väldigt bra torkväder idag och igår. Hade en äldre bonde från området ute vid fyra. Och han sa att om jag vänder det igen och låter det torka de sista soltimmarna är det helt okej att bala. :) så vi kör på det ikväll!
 
Uppdatering: det har varit väldigt bra torkväder idag och igår. Hade en äldre bonde från området ute vid fyra. Och han sa att om jag vänder det igen och låter det torka de sista soltimmarna är det helt okej att bala. :) så vi kör på det ikväll!
Vet inte var i landet du bor, men här har de ändrat prognosen och det ska visst inte bli regn trots allt
 
Uppdatering: det har varit väldigt bra torkväder idag och igår. Hade en äldre bonde från området ute vid fyra. Och han sa att om jag vänder det igen och låter det torka de sista soltimmarna är det helt okej att bala. :) så vi kör på det ikväll!

Håller tummen att det går bra.
 
Har redan bokat torrhö för detta året. Är alltså inte beroende av att få in detta egentligen. Spelar ingen roll om det blir näringsfattigt heller egentligen, och möglar det bränner jag balarna i höst. Men det vore ju så tråkigt om det blev så! :/ är sugen på att försöka få in detta ändå för att kunna lära mig balpressen inför nästa år.

Var lite stressad och skördade vid fel tid i år just för att det blivit så sent innan jag fått ordning på grejerna. Har regnat hela tiden i juli ju. Ville få ängen nerklippt också så det inte blir så mycket tistlar. Nästa år kan jag ju ha hela juni-juli på mig att tajma bättre väder.
Där jag bor har den rätta tiden för skörd inte infunnit sig ännu :banghead:
 
Där jag bor har den rätta tiden för skörd inte infunnit sig ännu :banghead:
Ja i år har det inte varit lätt men idag körde vi igång...har aldrig varit så sena förrut men va sjutton gör man? Nu håller vi tummarna för att det torkar och ser fram mot en vinter med en hel del tillskott för nu är det mest stam och fibrer i höt...
 
Ja i år har det inte varit lätt men idag körde vi igång...har aldrig varit så sena förrut men va sjutton gör man? Nu håller vi tummarna för att det torkar och ser fram mot en vinter med en hel del tillskott för nu är det mest stam och fibrer i höt...

Ok så ni bor långt norrut antar jag :)

Vi fick tillslut igång pressen. Knutarna var väldigt knepiga när man aldrig tittat på en sån in action. När vi väl fick den att funka gjorde den pyttesmå knippen, typ cylindrar som var 20m i diameter :D :o efter mycket spånande hittade vi en skruv som höll en hake som av gravitationen skulle åka ner på en rulle efter varje knut och sedan sakta matas uppåt tills det var dags för nästa knut. Lättade på skruven och smorde lite. Då blev det en oändligt lång bal. Typ 2,5 meter!!

Efter justering av den blev längden bra. Men svårt att köra exakt mitt i strängen, de blev typ trianglar så fort lite mer hö matades in på ena sidan. Inte snygga. Men sen började nästa problem. Remmen hoppade av om och om igen. Den gick inte att spänna mer eftersom det redan var max utjusterat där man skulle spänna. Efter ca 3/4 balat fick vi ge upp. Får skaffa ny rem till nästa år. Men fick ändå in typ 2 ton. Resten sprätter jag ut igen på åkern när jag hinner.
 
Det är nackdelen med löspressat. Balarna blir av olika tjocklek och längd. Och dessutom helt omöjliga att hantera...
 
Ok så ni bor långt norrut antar jag :)

Vi fick tillslut igång pressen. Knutarna var väldigt knepiga när man aldrig tittat på en sån in action. När vi väl fick den att funka gjorde den pyttesmå knippen, typ cylindrar som var 20m i diameter :D :o efter mycket spånande hittade vi en skruv som höll en hake som av gravitationen skulle åka ner på en rulle efter varje knut och sedan sakta matas uppåt tills det var dags för nästa knut. Lättade på skruven och smorde lite. Då blev det en oändligt lång bal. Typ 2,5 meter!!

Efter justering av den blev längden bra. Men svårt att köra exakt mitt i strängen, de blev typ trianglar så fort lite mer hö matades in på ena sidan. Inte snygga. Men sen började nästa problem. Remmen hoppade av om och om igen. Den gick inte att spänna mer eftersom det redan var max utjusterat där man skulle spänna. Efter ca 3/4 balat fick vi ge upp. Får skaffa ny rem till nästa år. Men fick ändå in typ 2 ton. Resten sprätter jag ut igen på åkern när jag hinner.
Jo jag känner igen det där. Fast våran löspress fungerade fin fint uppe vid höladan. Det fungerade alltså att knippa hö ur höladan, men skumpa omkring på nån åker ville den INTE!

Efter mycket svärande och stressande med mörka moln på himlen så slutade det alltid med att vi tog fram självlastar vagnen, och den fungerar alltid utan undantag. Nu är pressen såld till en som inte behövde en aktiv press och den får stå i lugn och ro och göra sitt och fungerar visst super till det.

Vi har fått köpa hö på backen som vi tog in i Onsdags så förhoppningsvis är det mycket fibrer, lite energi och rätt mycket protein :rofl:
skulle inte tro det.......
 
Ok så ni bor långt norrut antar jag :)

Vi fick tillslut igång pressen. Knutarna var väldigt knepiga när man aldrig tittat på en sån in action. När vi väl fick den att funka gjorde den pyttesmå knippen, typ cylindrar som var 20m i diameter :D :o efter mycket spånande hittade vi en skruv som höll en hake som av gravitationen skulle åka ner på en rulle efter varje knut och sedan sakta matas uppåt tills det var dags för nästa knut. Lättade på skruven och smorde lite. Då blev det en oändligt lång bal. Typ 2,5 meter!!

Efter justering av den blev längden bra. Men svårt att köra exakt mitt i strängen, de blev typ trianglar så fort lite mer hö matades in på ena sidan. Inte snygga. Men sen började nästa problem. Remmen hoppade av om och om igen. Den gick inte att spänna mer eftersom det redan var max utjusterat där man skulle spänna. Efter ca 3/4 balat fick vi ge upp. Får skaffa ny rem till nästa år. Men fick ändå in typ 2 ton. Resten sprätter jag ut igen på åkern när jag hinner.
Ja, vi bor i Västernorrland och vädret har inte varit stabilt nog denna sommar för att slå om man inte plastat. Nu har vi dock fått ett fantastiskt väder och har fått mer hö än planerat så nu ska jag leta någon som kan plasta den sista åkern, 2 ha. Får inte in det i logen hur vi än gör... :o
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 632
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Alltså jag blir galen! Vi har lite mer än 4 hektar som vi ännu inte kunnat göra något åt på grund av detta väder! Det regnar, regnar...
Svar
18
· Visningar
2 389
Senast: Buck
·
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
971
Senast: Yrja
·
Hästvård Nu har hästen vilat i 8 dagar pga först en svullnad på utsidan på vb (se tidigare...
Svar
5
· Visningar
1 197
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ni som flyttat långt..
  • Sytråden del 4
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp