Bukefalos 28 år!

Hur räkna ut kvoten protein?

B

Blixtra

Ensilage:

Torrsubstans: 71.4%

Omsättningsbar energi för häst (VOS)er kg foder 7.4MJ; per kg torrsubstans 10.3MJ

Råproteiner kg foder:54; per kg torrsubstans75

Smältbart råprotein för iddislare och häst per kg foder:28 och per kg torrsubstans:39

Aminosyror absorb tarm (gram) per kg foder 49.7 och per kg torrsub69.5

Kalcium: per kg foder 1.6 och per kg torrsub 2.3 (gram)

Fosfor: per kg foder 0.9 och per kg torrsub 1.3 (gram)

magnesium: per kg foder 0.6 per kg torrsub 0.9 (gram)

Kalium: per kg foder 11.2 per kg torrsub 15.6 (gram)

Kalcium/Fosfor kvot: 1.7

Kan någon på ett pedagogiskt sätt säga mellan vilka man delar för tat få fram idetta fallet ganska låga proteinvärde? För dte är väll det förutom ca/p man ksa ha en kvot på. Färga gärna rött, så ser jag tydligt! Vilken tar man först?
 
Sv: Hur räkna ut kvoten protein?

Ditt ensilage:
Omsättningsbar energi för häst (VOS)er kg foder 7.4MJ;
Smältbart råprotein för iddislare och häst per kg foder:28

Pedagogiskt vet jag inte men så här gör man. Dela protein per kg med Mj per kg dvs för din del 28/7.4 vilket ger smrp/Mj = 3,78. Din kvot är låg, för normalhästen gäller en kvot på 6. Alltså bör du lägga till något fodermedel som har ett högt proteininnehåll som t.ex. lucern eller krafft protein.
//marti
 
Sv: Hur räkna ut kvoten protein?

Man delar den smältbara proteinmängden, i ditt fall 28, med energimängden, i ditt fall 7.4 - det blir 3.78 för o va exakt! :smirk:
(bör ligga på runt 6.0)
 
Sv: Hur räkna ut kvoten protein?

marti130 skrev:
Pedagogiskt vet jag inte men så här gör man. Dela protein per kg med Mj per kg dvs för din del 28/7.4 vilket ger smrp/Mj = 3,78. Din kvot är låg, för normalhästen gäller en kvot på 6. Alltså bör du lägga till något fodermedel som har ett högt proteininnehåll som t.ex. lucern eller krafft protein.
//marti

LUSERN räcker inte, då måste man lägga till lite soja också.
 
Sv: Hur räkna ut kvoten protein?

Det beror väl på hur mycket lusern man ger? :confused:
 
Sv: Hur räkna ut kvoten protein?

milly skrev:
Man delar den smältbara proteinmängden, i ditt fall 28, med energimängden, i ditt fall 7.4 - det blir 3.78 för o va exakt! :smirk:
(bör ligga på runt 6.0)
Jag har i väntan på analysen haft följande foderstat:

2liter havre
1liter betfor (torr-mätt)
4dl kli
1dl foderkalk
1dl kraffts miner grön

1mått tokosel/vecka (för e-vitamin och selen tillförsel)

Hästen är 2½år gammal, går på lösdrift, arbetar inte något. Större ponnyras. Hyfsat lättfödd till normal född. Äter fritillgång av grovfodret ca 15kg/dygn.

18miljonmer kramar för att du hjälper mig :love: :bump: :bow: !!!
 
Sv: Hur räkna ut kvoten protein?

ca/p-kvoten är iallafall bra, eller?

Om jag lägger på krafftprotein, hur mycket av det ska jag ge för att det ska bli bra? Och är det bara det jag behöver ge isåfall, inget annat?
 
Sv: Hur räkna ut kvoten protein?

**Lina** skrev:
Det beror väl på hur mycket lusern man ger? :confused:

Javisst men då får man byta ut en del av höet mot det.
Detta hö behöver ett proteintillskott med högre kvot!
 
Sv: Hur räkna ut kvoten protein?

Din häst behöver ca 50-55MJ - beroende på hur stor den är? Stor D-ponny av kraftig typ eller mindre D-ponny av lätt typ? (mankhöjd,vikt?)

Låt säga att den ska ligga på 50MJ. Då ska proteinet ligga på 300.

Om du ger 10kg får den i sig 74MJ och 280 protein. För mycket energi men för lite protein! och du ger ju fri tillgång :crazy: , som ju är jättebra på många sätt, men blir inte ponnyn FET av det? Du skrev ju att den är rätt så lättfödd dessutom...
Plus att du ger en massa kraftfoder också?? Den får alltså alldeles på tok för mycket energi (MJ) men för lite protein (de kraftfoder du ger är energirika och inenhåller inte så mycket protein)

Jag skulle ge max 8-9 kg hö och lägga till 0,5kg krafft protein alt. ca 3-4dl betfor med 5dl soja. (har inte räknat exakt men det kan du själv göra på http://hippocampus.slu.se ---> Hästens foder -foderstatsprogram)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur räkna ut kvoten protein?

milly skrev:
Din häst behöver ca 50-55MJ - beroende på hur stor den är? Stor D-ponny av kraftig typ eller mindre D-ponny av lätt typ? (mankhöjd,vikt?)

Låt säga att den ska ligga på 50MJ. Då ska proteinet ligga på 300.

Om du ger 10kg får den i sig 74MJ och 280 protein. För mycket energi men för lite protein! och du ger ju fri tillgång :crazy: , som ju är jättebra på många sätt, men blir inte ponnyn FET av det? Du skrev ju att den är rätt så lättfödd dessutom...
Plus att du ger en massa kraftfoder också?? Den får alltså alldeles på tok för mycket energi (MJ) men för lite protein (de kraftfoder du ger är energirika och inenhåller inte så mycket protein)

Jag skulle ge max 8-9 kg hö och lägga till 0,5kg krafft protein alt. ca 3-4dl betfor med 5dl soja. (har inte räknat exakt men det kan du själv göra på http://hippocampus.slu.se ---> Hästens foder -foderstatsprogram)

Han är bara 2½år gammal, gör absolut ingenting (jag är supergravid :crazy: ). Han är hingst och bor på lösdrift. Så han har fri tillgång på grovfodret. Växer en del, och ska hålla värme och hull. Hna är inte fet, men inte tunn heller utan normal. Idag är han ca 150cm och väger väll runt 350-400kg.

Ska jag skippa den fodersttaten och bara ge krafftprotein istället? + 1mått tokosel i veckan? Hur mycket krafft protein isåfall? Såg också att eggersman har en musli som heter "avels musli" det står: 115g/kg smältbart protein och 13.6MJ/kg smältbart energi. Hade det varit ngt.?
 
Sv: Hur räkna ut kvoten protein?

Jag har själv provat Eggersmans musli men hästen sorterade flingorna mm. så jag började med Kraffts Nya Groov istället. Det har ännu högre värden; Smrp=125g och Energi=10,0 MJ
Så det skulle ge ett bätter förhållande smrp, MJ för dig som har mycket MJ redan i höet.
 
Sv: Hur räkna ut kvoten protein?

Blixtra skrev:
Han är bara 2½år gammal, gör absolut ingenting (jag är supergravid :crazy: ). Han är hingst och bor på lösdrift. Så han har fri tillgång på grovfodret. Växer en del, och ska hålla värme och hull. Hna är inte fet, men inte tunn heller utan normal. Idag är han ca 150cm och väger väll runt 350-400kg.

Ska jag skippa den fodersttaten och bara ge krafftprotein istället? + 1mått tokosel i veckan? Hur mycket krafft protein isåfall? Såg också att eggersman har en musli som heter "avels musli" det står: 115g/kg smältbart protein och 13.6MJ/kg smältbart energi. Hade det varit ngt.?


Gå in på hippocamous och läs och räkna i deras foderstatsprogram så får du ett hum om vad det är du behöver lägga till och vad som måste minskas
 
Sv: Hur räkna ut kvoten protein?

allroundhästarna skrev:
Jag har själv provat Eggersmans musli men hästen sorterade flingorna mm. så jag började med Kraffts Nya Groov istället. Det har ännu högre värden; Smrp=125g och Energi=10,0 MJ
Så det skulle ge ett bätter förhållande smrp, MJ för dig som har mycket MJ redan i höet.
Okej, så du rekomenderar nya krafft groov, före krafft protein?

:bow: Tack, jag ska gå in och kika på foderstatshjälpen, men jag behöver väll ha värden på det krafftfoder jag väljer; där?
 
Sv: Hur räkna ut kvoten protein?

Om du går in på www.krafft.nu så finns näringsinnehållet på samtliga deras produkter där.
NYA KRAFFT GROOV
Energi 10,0 MJ
Vatten 13,0 %
Råprotein 13,5 %
Smältbart Rp 125 g
Råfett 5,0 %
Växttråd 18,0 %
Kalcium 6 g
Fosfor 5 g
Magnesium 3 g
Koksalt 8 g
Koppar (kelat och sulfat) 35 mg
Selen (natriumselenit) 0,4 mg
Vitamin A 10 000 IE
Vitamin D3 1 000 IE
Vitamin E 400 mg
Vitamin C 50 mg
Vitamin K3 0,1 mg
Vitamin B1 10 mg
Vitamin B2 10 mg
Vitamin B6 2 mg
Vitamin B12 0,1 mg
Kalciumpant. 5 mg
Niacin 10 mg
Folinsyra 2 mg
Biotin 0,1 mg
Vitamingaranti 6 månader

KRAFFT PROTEIN
Energi 12,0 MJ
Vatten 11,0 %
Råprotein 35,0 %
Smältbart Rp 330 g
Råfett 4,0 %
Växttråd 10,0 %
Kalcium 4 g
Fosfor 3 g
Magnesium 2 g
Koksalt -
Koppar (sulfat) 200 mg
Selen (natriumselenit) -
Kalciumpant. -
Vitamin A -
Vitamin D3 -
Vitamin E -
Vitamin C -
Vitamin K3 -
Vitamin B1 -
Vitamin B2 -
Vitamin B6 -
Vitamin B12 -
Niacin -
Folinsyra -
Biotin -
Vitamingaranti 12 månader
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur räkna ut kvoten protein?

Blixtra skrev:
Han är bara 2½år gammal, gör absolut ingenting (jag är supergravid :crazy: ). Han är hingst och bor på lösdrift. Så han har fri tillgång på grovfodret. Växer en del, och ska hålla värme och hull. Hna är inte fet, men inte tunn heller utan normal. Idag är han ca 150cm och väger väll runt 350-400kg.

Ska jag skippa den fodersttaten och bara ge krafftprotein istället? + 1mått tokosel i veckan? Hur mycket krafft protein isåfall? Såg också att eggersman har en musli som heter "avels musli" det står: 115g/kg smältbart protein och 13.6MJ/kg smältbart energi. Hade det varit ngt.?

Oj är han så stor så är han ju HÄST, inte ponny. Är han inte väldigt smäcker så tror jag att han väger MER än 400kg. Skulle tippa på 450-500kg. Min nordis som var 152cm (och givetvis kraftig) vägde dryga 600kg (jag vägde henne på en våg).

Då tror jag nog att den kan ligga på 60MJ iaf.
Men eftersom du gärna vill ha fri tillgång, och han uppenbarligen håller sig i lagom hull på det, så får han alltså i sig ca 15kg/dag. Det blir 111 MJ (?!) som han får i sig och då borde alltså han få 666g smbrp i sig också för att få kvoten på 6.0.
Med 15kg hö får han i sig 420 smbrp så det fattas ca 250. Nu ska du alltså försöka få upp proteinet men samtidigt försöka att höja energin så lite som möjligt... Det inenbär att du ska hitta ett kraftfoder/proteintillskott som har HÖG KVOT , Nya Krafft Groov har för LÅG kvot i det här fallet.

Kraftfoder med hög kvot är t ex Krafft protein (12MJ och 330 smbrp) och soja (11MJ och 380 smbrp).
Jag skulle ge 0,5 kg Krafft protein (ger 6MJ och 165protein) samt 400gram soja (4.4Mj och 152 protein).

Det blir totalt (med höet) 121.4MJ och 737 smbrp = kvot 6.0

Men det känns som ofattbart MYCKET MJ/protein att ge till en häst i den storleken som inte gör nåt.... :crazy:

Å andra sidan får den ju redan 111MJ i dagens läge och verkar må bra/hålla lagom hull på det. Så 10MJ till borde inte göra så stor skillnad! Börjar den bli tjock så försök att minska höet ett par-tre kg och då också sojan med 100-200gram.
 
Sv: Hur räkna ut kvoten protein?

Måste bara tillägga: Läs tråden om "proteinbehovet täckt men..." för enligt bättre kunniga där gör det inget om energin ligger över behovet, bara proteinbehovet är täckt. Och det tror jag att din häst får med 15kg hö (420 smbrp). Isåfall behöver du inte ge nånkraftfoder/proteintillskott bara för att rätta till kvoten!! :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
996
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 385
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej bukisar! Nu är snart fjolårets hösilage slut och det är dax att börja på årets skörd. Har fått analysen och har försökt sätta ihop...
Svar
4
· Visningar
761
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej, årets analys för oss: per kg foder/ per kg torrsubstans Torrsubstans 77% /100 Råprotein 83 / 108 Smältbart...
Svar
2
· Visningar
871
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp