Hjälp att tyda fodersnalys

Jofta

Trådstartare
Hej bukisar! Nu är snart fjolårets hösilage slut och det är dax att börja på årets skörd. Har fått analysen och har försökt sätta ihop en foderstat. Jag är dock nybörjare på det här så vore gulligt om någon ville kika så jag är inne på rätt spår.. Det är till en tävlingshäst som väger ca 500kg, lite åt det svårfödda hållet och skulle behöva fylla ut över rygg och kors lite mer.

Per kg/ foder
Torrsubstans 71%
Råprotein 68g
Smb RP 41g
Omsättbar energi 8.1MJ
Smb RP/OE 5.1g/MJ

Fosfor 1.7
Kalcium 1.7
Magnesium 0.6

Han får idag
11kg hösilage
1 kg krafft lusernhack
1kg krafft grov original
1da krafft mineral blå

Tror ni detta funkar eller borde jag ändra på något?
 
En snabbräkning med dessa värden ger ett överskott av både energi och protein (svårfödd häst, 500kg, inget tillägg för klimat, 30 min skritt+30 min trav/galopp per dag).

Nu har ju hästen *precis* börjat med det nya, vilket innebär att den verkligen borde fylla ut i överlinjen, gör den inte det bör detta undersökas.

C/Pa kvoten blir inte optimal (lite låg), men innom OK gräns.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 526
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 794
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 866
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 372
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp