Hur räkna ut semesterdagar?

Fibusen

Trådstartare
Hur beräknar man det? Jag jobbar som personlig assistent och vi får våra semesterdagar i April, dock så kom dom inte på förra lönespecen, utan ska komma på denna som kommer nu i slutet av maj.

I februari började vi jobba dygn, innan dess så har vi antingen jobbat 8-16 eller 16-08.

Nu när vi gör dygn så kan vi såklart inte få 25 betalda semesterdagar, då vi skulle kunna få vara lediga alldeles för länge, men hur räknar man ut det?

Skulle nämligen verkligen verkligen behöva ta ut semester i morgon då det har hänt lite grejer på det privata, men jag vet inte om jag kommer ha någon semesterdag över eftersom jag redan har lagt in 14 dagar semester under sommaren... (Och ja, jag får ta semester med kort varsel bara jag löser vikarie själv, men jag kan inte ta semester om jag inte har någon semester kvar att ta ut...)
 
Bör stå i ditt lokala kollektivavtal hur kvoten beräknas i ert fall går inte att svara på om man inte vet hur det ser ut. Enklast är väl att höra med din arbetsgivare.
 
Det beror på hur era avtal ser ut. En del får 25 betalda dagar, men en arbetsdag som man tar semester på är värd t.ex 1,5 semesterdagar, Andra ger färre betalda dagar för att det ska motsvara 5 veckors ledighet. Tredje varianten är väl att ge 25 betalda dagar, men varje dag inte är värd lika mycket som en arbetsdag så att säga och man i det fallet lägger in semesterdagar på redan lediga dagar i samband med semestern. Det är lite upp till varje arbetsgivare att bestämma hur man gör. När jag var arbetsledare och vi hade deltidare t.ex så fick de 25 semesterdagar, men eftersom de inte jobbade heltid fick de en lägre ersättning/dag än heltidarna och sökte de hela veckor så fick de semesterdag även på deras fridag, men kunde om de spred ut semestern ”smart” få någon extra ledig dag i slutändan, men ersättningen blir den samma oavsett hur man fördelar det.