Hur räkna ut semesterdagar?

Fibusen

Trådstartare
Hur beräknar man det? Jag jobbar som personlig assistent och vi får våra semesterdagar i April, dock så kom dom inte på förra lönespecen, utan ska komma på denna som kommer nu i slutet av maj.

I februari började vi jobba dygn, innan dess så har vi antingen jobbat 8-16 eller 16-08.

Nu när vi gör dygn så kan vi såklart inte få 25 betalda semesterdagar, då vi skulle kunna få vara lediga alldeles för länge, men hur räknar man ut det?

Skulle nämligen verkligen verkligen behöva ta ut semester i morgon då det har hänt lite grejer på det privata, men jag vet inte om jag kommer ha någon semesterdag över eftersom jag redan har lagt in 14 dagar semester under sommaren... (Och ja, jag får ta semester med kort varsel bara jag löser vikarie själv, men jag kan inte ta semester om jag inte har någon semester kvar att ta ut...)
 
Bör stå i ditt lokala kollektivavtal hur kvoten beräknas i ert fall går inte att svara på om man inte vet hur det ser ut. Enklast är väl att höra med din arbetsgivare.
 
Det beror på hur era avtal ser ut. En del får 25 betalda dagar, men en arbetsdag som man tar semester på är värd t.ex 1,5 semesterdagar, Andra ger färre betalda dagar för att det ska motsvara 5 veckors ledighet. Tredje varianten är väl att ge 25 betalda dagar, men varje dag inte är värd lika mycket som en arbetsdag så att säga och man i det fallet lägger in semesterdagar på redan lediga dagar i samband med semestern. Det är lite upp till varje arbetsgivare att bestämma hur man gör. När jag var arbetsledare och vi hade deltidare t.ex så fick de 25 semesterdagar, men eftersom de inte jobbade heltid fick de en lägre ersättning/dag än heltidarna och sökte de hela veckor så fick de semesterdag även på deras fridag, men kunde om de spred ut semestern ”smart” få någon extra ledig dag i slutändan, men ersättningen blir den samma oavsett hur man fördelar det.

Kan du inte ta tjänstledigt om du löser det med vikarie och inte har semesterdagar kvar?
 
Det beror på hur era avtal ser ut. En del får 25 betalda dagar, men en arbetsdag som man tar semester på är värd t.ex 1,5 semesterdagar, Andra ger färre betalda dagar för att det ska motsvara 5 veckors ledighet. Tredje varianten är väl att ge 25 betalda dagar, men varje dag inte är värd lika mycket som en arbetsdag så att säga och man i det fallet lägger in semesterdagar på redan lediga dagar i samband med semestern. Det är lite upp till varje arbetsgivare att bestämma hur man gör. När jag var arbetsledare och vi hade deltidare t.ex så fick de 25 semesterdagar, men eftersom de inte jobbade heltid fick de en lägre ersättning/dag än heltidarna och sökte de hela veckor så fick de semesterdag även på deras fridag, men kunde om de spred ut semestern ”smart” få någon extra ledig dag i slutändan, men ersättningen blir den samma oavsett hur man fördelar det.

Kan du inte ta tjänstledigt om du löser det med vikarie och inte har semesterdagar kvar?

Jo, jag kan ju såklart ta ledigt utan betalt, men då jag som sagt jobbar dygn så blir det ett otroligt stort bortfall på lönen. Det är liksom 24 h som försvinner, närmare 4000kr, därför jag tänkte att jag kan ta ut en betald semesterdag så blir det inte lika kännbart. Har redan förlorat massor på att jag fick lov att vara hemma då jag blev lite snuvig och hostig, något som jag absolut hade jobbat med i vanliga fall då jag inte alls kände mig sjuk, men i dessa tider så var det bara att hålla sig hemma...

Är ensamstående så det märks så tydligt i kassan...

Men ja,ja... Jag gissar dock att jag får betalt för semestern i morgon iallafall eftersom jag inte använt någon semesterdag än, utan det blir väll på sommarsemestern det kan bli en obetald dag i sånt fall så det får jag ta då.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 135
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 237
  • Artikel
Dagbok Hade medarbetarsamtal igår. Dom gör det inte lätt för sig och det känns inte alls bra efteråt. Jag har funderat länge på om jag...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: Avalbane
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
825
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp