Bukefalos 28 år!

Hur räknar man ut hästens vikt?

Sar24BB66

Trådstartare
Hejsan! Jag undrar hur man räknar ut hästens vikt? Har räknat enligt tre olika formler jag hittat på nätet och har kommit fram till tre olika svar :crazy: vilken stämmer?

Formel 1: 4,3 x bröstomfång + 3,0 x mankhöjd - 785
Formel 2: bröstomgång i kvadrat x hästens längd (mätt från armbågen till bärbensknöl) dividerat med 8900
Formel 3: bröstomfång i kvadrat x hästens längd (mätt från bringan till baken) dividerat med 11900

Jag fick svaren 437.4, 540.1 och 499, svaren skiljer sig alltså ganska mycket. Vilken formel ska man räkna med? :) är det någon skillnad om det är en häst eller ponny? Vissa andra källor skiljde dem åt..till vad räknas isf en islandshäst? :)
 
Sv: Hur räknar man ut hästens vikt?

Också en överviktig sådan? ;) han är på bantningskur och vill därför få reda på hans vikt så jag kan hålla koll. :)
 
Sv: Hur räknar man ut hästens vikt?

Jag har använt mig av nr 1. Det är även en av två alternativ att räkna ut vikt på som nämns i "Utfodringsrekommendationer för häst" som ges ut av SLU.
 
Sv: Hur räknar man ut hästens vikt?

Jag skulle också vilja ha en mer exakt metod. Med alt. 1 så skulle ena ponnyn väga 142 kg, och då är han en överviktig, grov shettis på 94 cm. Den andra ponnyn på 90 cm skulle väga 95.6 kg. Det kan knappast stämma.
Med viktmåttband väger dom nästan 200 kg.

Tillägg: jag kan ha räknat fel, de andra två metoderna har jag inte räknat på då jag inte hittar rätt knapp på miniräknaren.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur räknar man ut hästens vikt?

Min häst vägde 50 kg mer på klinikvågen än mätbandet hemma. Kan inte stämma
:angel:
 
Sv: Hur räknar man ut hästens vikt?

Hej!

Vi testade med skolhästarna när jag pluggade häst. Tror vi mätte 20 hästar med måttband, med 2 eller om det var 3 metoder, sen ställde vi dom på vågen och konstaterade att ingen metod var pålitlig. Ibland stämde det på en häst, ibland på en annan, men jag kommer ihåg att det rent generellt var väldigt dåligt med "rätt vikt".

Jag åker in till kliniken och väger min pålla, väger henne på deras operationsvåg, så det blir rätt bra precision på det.

Lavinia
 
Sv: Hur räknar man ut hästens vikt?

Vet inte Korven, Din uppgift gjöra dessa mattning systom väldig opålitlig med 50-100kg.
Vi för lita oss på ögen bedomning om vi har inte tillgång till en våg.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur räknar man ut hästens vikt?

Vet inte Korven, Din uppgift gjöra dessa mattning systom väldig opålitlig med 50-100kg.
Vi för lita oss på ögen bedomning om vi har inte tillgång till en våg.

Det är bara när det gäller medicin jag tar den högre vikten. Annars känner jag revbenen så är jag nöjd.
 
Sv: Hur räknar man ut hästens vikt?

Ingen av metoderna fungerar, den enda säkra metoden är att faktisk VÄGA hästen på våg.

På min häst så skiljer det 100 kg på måttbandsvikten och vågvikten..... :grin:
 
Sv: Hur räknar man ut hästens vikt?

Det är helt omöjligt att hitta en formel som ger en exakt vikt för alla hästar. De ser ju så olika ut i kroppsbyggnad. Det som funkar på en funkar inte på nästa.

Det enda säkra sättet att veta vikten är att väga på våg. Därefter kan man kolla vilken formel som ligger närmst för just den hästen och använda det som riktlinje vid ex foderberäkning eller medicinering.
 
Sv: Hur räknar man ut hästens vikt?

Jag vill veta ungefär just för att veta om jag ger rätt mängd foder. Så det inte blir brist på något eller för stort överskott. Åker sällan till klinik, den närmaste vill bara tjäna pengar och har gjort tester som är irrelevanta i sammanhanget på ponny innan när vi varit där. Den andra har flyttat och är ännu längre bort.
 

Liknande trådar

Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
977
Hästhantering (Ligger tråden fel får moderator gärna hjälpa mig med flytt!) Någon tycker att mina hästar är ute mycket o har därmed anmält till...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
9 973
Senast: Buck
·
Foder & Strö Hej mina allvetande internet-gurus! :) Jag har kört fast i uträkningen av min tjocke shetlandsponnys vikt. Använder mig av Christina...
Svar
12
· Visningar
5 517
Senast: bigganl
·
Hästvård Har totalt glömt bort hur man räknar ut hästens vikt. Någon som har formeln? Jag vet att man använder sig av bröstomfång samt längden...
Svar
4
· Visningar
1 084
Senast: _Runaway_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp