Bukefalos 28 år!

Formel för att beräkna vikten

_Runaway_

Trådstartare
Har totalt glömt bort hur man räknar ut hästens vikt. Någon som har formeln? Jag vet att man använder sig av bröstomfång samt längden bogspets-bärbensknöl, och i slutet ska dela någonting med 8900. Men där emellan?
 
Sv: Formel för att beräkna vikten

om du går in på hippocampus tror jag du bara behöver mäta runt om vid armbågen och uppge mankhöjd så räknar programmet ut.
Ngn som provat o vet om det stämmer?
 
Sv: Formel för att beräkna vikten

Jag kan ett par stycken.
landsmärkesomfång^2 * längd från bogspets till bärbensknöl /11900
Landsmärkesomfång^2 * längd från armbåge till bärbensknöl /8900

Hmm, de sista har jag glömt.. Formel ett mäter man framför manken, formel två bakom. Om jag inte minns helt tokigt.
Hippocampus utgår från en av dessa, minns ej vilken.
 
Sv: Formel för att beräkna vikten

Formel 1: 4,3 x lansmärkesomfång + 3,0 x mankhöjd -785

(lansmärkesomfånget mäts från gropen(märket efter riddarens lans) framför manken och runt bålen.

Formel 2: (Bröstomfång)upphöjt till 2, x längd från armbåge till bärbensknöl
delat med 8900 (dvs allt ovan)

(Bröstomfånget är måttet bakom manke och armbåge runt bålen)

Lycka till!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 324
Senast: Twirro
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 590
Senast: LiviaFilippa
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: Jag har ett varumärke som företaget X använder och tjänar pengar på, i sina produkter. Nu har företaget bytt ekonomisk...
Svar
10
· Visningar
857
Utrustning Mitt dilemma: Hööks träns Lingus är tillåtet att tävla WE på och jag gillar modellen men inte kvaliteten på lädret. Jag "gjorde" därför...
Svar
4
· Visningar
765
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp