Hur rätt galopp?

saravi

Trådstartare
Undrar som rubriken säger; hur ser man/känner man från hästryggen att man har rätt galopp? Jag vet att min häst har svårt för vänster galopp,och vill gärna korrigera honom om han nu sätter av i höger galopp i vänster varv. Har oftast ingen som kan va med och kolla om det blir rätt eller ej tyvärr. Så tar gärna emot lite tips :)
 
Sv: Hur rätt galopp?

Om du har svårt att känna så kan du titta antingen på bogarna eller frambenen (går bra att se från hästryggen) för att se vilken galopp hästen går i :)
 
Sv: Hur rätt galopp?

Säger som föregående talare. Titta på bogen. Inner framben ska trampa före ytter.
Jag är fortfarande kass på att känna rätt galopp, så jag måste tjuvkika hela tiden. Vissa hästar känns tydligare än andra. :)
 
Sv: Hur rätt galopp?

Tack! antar att det bara är att börja träna ögat till att börja med ;)
 
Sv: Hur rätt galopp?

Jag kom på mig själv för några månader att jag red ju fel galopp i några veckors tid, jag kände av att något var fel och det kändes som att man cyklade på en punkad cykel.. Fick ett tips av en kompis om galopp fattningar som var bra för henne , men förstörde för mig :/
Men nu har jag fixat allt och min Mary rider super i galoppen igen!
du kanske känner av när du kommer i fel galopp? För mig käns det riktigt knasigt liksom man åker åt två olika håll i sadeln;)
Annars är det nog bara att köra med starkare hjälper :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 977
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 425
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 127
Senast: Nevermind
·
Kultur Kära buke, har ni några tips på bra HBTQ+ böcker? Främst fakta (men ge gärna skönlitteratur tips också om ni har något). Historia...
Svar
12
· Visningar
872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp