HBTQ+ böcker?

Askvind

Trådstartare
Kära buke, har ni några tips på bra HBTQ+ böcker? Främst fakta (men ge gärna skönlitteratur tips också om ni har något). Historia, genusteori.. ja allt egentligen. Tips på dokumentärer tar jag också gärna emot! Och även vad som ska undvikas..

Känner att jag har mycket att lära och egentligen inte har så mycket kunskap om varesig historia eller mer komplexa frågor. Vilket känns lite som min skyldighet när jag själv är en del av gemenskapen (säger man ens så på svenska). Såklart är det kunskap jag tycker alla borde ha, men känns ännu viktigare när det är ens eget folk och rättigheter det handlar om.
 
Jag läser mest skönlitteratur så kommer inte på någon facklitteratur såhär på rak arm. Men när det gäller skönlitteratur har jag läst och tyckte mycket om följande böcker:

(jag har nog en rätt bred definition av HBTQ här så kolla gärna upp böckerna och se om det kan vara något som passar)

Sarah Waters: Nattvakten, Hyresgästerna, Ficktjuven (tre olika böcker alltså)

Bernadine Evaristo: Flicka, kvinna, annan

Meredith Russo: Om jag var din tjej

Jessica Schiefauer: Pojkarna

Carol Rifka Brunt: Låt vargarna komma

Alan Hollinghurst: Främlingens barn

Ia Genberg: Detaljerna

Lauren Groff: Matrix
 
Jag läser mest skönlitteratur så kommer inte på någon facklitteratur såhär på rak arm. Men när det gäller skönlitteratur har jag läst och tyckte mycket om följande böcker:

(jag har nog en rätt bred definition av HBTQ här så kolla gärna upp böckerna och se om det kan vara något som passar)

Sarah Waters: Nattvakten, Hyresgästerna, Ficktjuven (tre olika böcker alltså)

Bernadine Evaristo: Flicka, kvinna, annan

Meredith Russo: Om jag var din tjej

Jessica Schiefauer: Pojkarna

Carol Rifka Brunt: Låt vargarna komma

Alan Hollinghurst: Främlingens barn

Ia Genberg: Detaljerna

Lauren Groff: Matrix
Tack! Flera som jag ska lägga till på min reda långa läslista 😅 Är dock som sagt främst intresserad av faktaböcker...
 
Googlade ”hbtq faktaböcker”. Kom upp en hel del förslag. Har ju inte läst dem, men kanske går att hitta något som verkar vettigt ändå? 🌈
 
Jag har inte läst den själv, men känner en person som hyllar den, Johan Hiltons Vi är Orlando: en amerikansk tragedi, om masskjutningen på en nattklubb 2016.
 
Storytel har en egen kategori som heter HBTQIA+ och där finns det blandat med skönlitteratur och biografier åtminstone :)
 
Den här hittade jag hemma, bra bok! 🙂
20230918_070234.jpg
 

Liknande trådar

Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 571
Senast: Butros
·
Kultur Jag läser mycket böcker (främst fantasy och romance), och har under flera år använt Goodreads för att spara vilka böcker jag vill läsa...
2
Svar
23
· Visningar
1 164
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 990
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp