Svåra frågor, särskilt om man (som jag själv) inte är särskilt förändringsbenägen utan gillar kontinuitet och stabilitet.

Jag gjorde det där valet för snart åtta år sedan, möjligen än mer radikalt eftersom jag bytte från ett yrke till ett helt annat inom en helt annan bransch. Det fösta yrket, som jag verkat inom i närmare 25 år, är mitt drömyrke sedan ungdomen. Jag var väl etablerad i branschen och jobbade på relativt hög nivå, trivdes väldigt bra på alla sätt men jag kände att utmaningar och utveckling hade börjat plana ut påtagligt.
Det andra yrket hade jag insyn i via närstående, och det har alltid intresserat mig litet grann. Vad som till slut avgjorde var just möjligheterna till utveckling och till att lära nytt. Erfarenheterna och kompetensen i det första yrket har jag ju fortfarande med mig och använder då och då som extrajobb. (Eller gjorde innan Covid, idag är den branschen död, konkurserna haglar och arbetslösheten är 80-90%.)
Så här i backspegeln kan jag sammanfatta några punkter. Dels som sagt att jag förmodligen skulle ha blivit tvingad att överge det första yrket oavsett, men det är ju litet OT här. Samtidigt har det varit mycket värdefullt att kunna verka där på deltid sedan bytet. Dels att det förmodligen hade blivit outhärdligt att lunka vidare med för litet utveckling och utmaningar. Det nya yrket har varit stimulerande på det viset, det är kvalificerad och relativt komplex verksamhet. Likväl kan jag ibland känna nu efter åtta år att jag vill titta på sätt att bredda eller fördjupa mig, det börjar plana ut litet grann även här...