Bukefalos 28 år!

Hur rida efter vaccinering??

Lenis

Trådstartare
Vet. var här igår & vaccinerade min häst för influensa & syrrans för stelkramp. Nu undrar jag vad ni hört om hur man ska rida efteråt?

Vet sa att det berodde på hur hårt man rider.. frågan är då vad "hårt" är.. så hästarna får vila helt idag för säkerhets skull.. Men imorgon? Framförallt syrrans ponny behöver röra på sig, han är överviktig (var det när han kom för några månader sedan) och blir lätt lite stel.

Vill ju inte göra fel här!!!
 
hmm kan bara säga vad som hände en pålle i vårt stall. Igår vacc han och idag var han jättesjuk, febrig och hängig. Då hade han blivit släppt i paddocken igår efter vacc. o busat och sedan hade ägaren selat på honom och bara skrittkört. Men han blev sjuk. Och jag vet inte hur det är med honom just nu. Sist jag var i stallet idag så hade febern gått ner iaf. Viss är väl känsliga än andra, men ta det extra lugnt. :)
 
Hmmmm.... båda mina vet. säger att de ska vila 4-5 dagar efter vaccination. Kanske någon liten promenad någon av de sista dagarna absolut inte ngt hårt arbete. Att vacc. är ju att ge en sjukdom i mild form för att kroppen ska bilda egna antikroppar och hästen inte ska bli sjuk av de "riktiga" bacillerna sedan.

Här mår man själv när man har en släng av flunsan eller förkylning? :( Det är därför man själv inte ska träna vid ex förkylning eller feber. Man kan överbelasta hjärtat har jag för mig....

Hoppas det var till ngn hjälp.... :)
 
Det finns massor av gamla trådar som handlar om detta ämne!
 
Låt hästen stå 1:a dagen, skritta andra, och rid som vanligt 3:e om inte det är hård träning. Detta gäller om hästen verkar helt opåverkad. Verkar hästen hängig eller något ska den vila helt.
Det där med hur mycket man ska rida eller inte, är att hästen inte får bli ansträngd just eftersom det är en dos "sjukdom" den får i sprutan, och den första dagen ska man vara försiktig.
 
Hästarna ska vila(skritt,lätt trav) i 3 dgr. Huvudsaken är att de inte blir stressade eller pressade, så nog kan ni jogga lugnt i skogen och det bränner massor av fett!
 
man kan ju rida (en bra stund) innan veterinären sprutar på dagen D.
Så kan man ju skritta ut dagen efter och ev trava lite. Hästen ska inte bli ansträngd..

Sedan märker du hur din häst reagerar.
Min häst blir skittrött och är såsig hela dagen efter så jag brukar undvika att rida alls då.

Min veterinär sa att "du ska ju inte direkt rida en fälttävlan men annars är det väl ingen fara.."

Rid med förnuft om du nu måste rida alls. Det skadar inte hästen att vila efteråt.
 
Jag brukar låta mina hästar vila dagen efter man vaccinerat dem och sen skritta dem och trava lite lugnt. Huvudsaken är att de inte blir svettiga. Du kan ju jämföra lite med hur man själv mår om man är lite hängig, t ex förkyld. En promenad orkar man ju med men man t r ä n a r ju inte för en man är piggare igen.
Jag kan tänka mig att olika hästar reagerar olika på vaccinering. Man märker ju efter ngr ggr hur just en egen häst påverkas.
 
Tibbe fick feber och hostade efter vaccination så han fick VILA en vecka. Annars brukar jag skritta en vecka.
 
((Tillden som skrev om gamla trådar: jag har svårt att hitta alla och nya kunskaper kommer ju hela tiden. ))

Ni andra: TACK :bow: :bow: :bow: för alla svar!

Lite olika bud här verkar det som, som vanligt.. en del verkar hålla med min vet om lugnt bara första dagarna medan andra satsar på en vecka. För säkerhets skull fick båda hästarna vila helt idag med (2a dagen). Syrrans ponny hostar lite lätt, men det brukar han göra vid installning, så det är ju knepigt att veta.. min verkar dock ganska oberörd. Verkar som om det hela löste sig självt då min tappat en sko idag och får tvångsvila.. :smirk:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Zpunk
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 827
Senast: Ida94
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 240
Senast: __sofia__
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 241
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp